• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Anonym (nej)
    Applepie skrev 2011-12-30 15:54:16 följande:
    Men vadå Sri Lanka? Vad har de med detta att göra? De var ju liksom inte de som fick de skällsordet tillbaka i tiden? Eller tog du upp de som exempel för att de råkar vara mörka i hyn?

Vi i Sverige har också historia och har medverkat en hel del i slaveriet bara så du vet. Läs på om det! Dessutom så bor det personer här ifrån USA och andra delar av världen som verkligen tar illa upp av ordet!

Tror du att man slipper kallas för "neger" under sin uppväxt om man är adopterad ifrån Sri Lanka? I såna fall tror du fel kan jag meddela dig.
  • Anonym (MountEverest)

Jag tror att negrer blir djupt förorättade av att ordet neger tillskrivs en sådan negativ klang. Gör något bra av ordet istället!!!

• sverker11
    Applepie skrev 2011-12-30 18:12:18 följande:
    Jasså? Vad trevligt! Vad kallas en person som är en blandning av de olika "raserna" då? Och vad heter rasen för de som bor i tex Sydamerika?
    Jag antar att du till exempel hört talas om mulatter och mestiser? Det finns liknande namn för de flesta "rasblandningar". Om de används i någon större utsträckning idag vet jag inte men man stöter ibland på begreppen inom litteraturen varför det kan vara bra att känna till dem.

Del två kan jag tyvärr inte svara på eftersom jag inte har några kunskaper om rasbiologi. Men om jag skall spekulera så bor det inte en ras utan flera i Sydamerika eftersom det finns invandrare från hela värden där. Dock måste jag återigen påpeka att jag inte vet hur man delar in människor i raser och att det därför bara är en gissning att ättlingar till olika invandrargrupper tillhör olika raser.
  • Applepie
    sverker11 skrev 2011-12-31 10:46:02 följande:
    Jag antar att du till exempel hört talas om mulatter och mestiser? Det finns liknande namn för de flesta "rasblandningar". Om de används i någon större utsträckning idag vet jag inte men man stöter ibland på begreppen inom litteraturen varför det kan vara bra att känna till dem.

Del två kan jag tyvärr inte svara på eftersom jag inte har några kunskaper om rasbiologi. Men om jag skall spekulera så bor det inte en ras utan flera i Sydamerika eftersom det finns invandrare från hela värden där. Dock måste jag återigen påpeka att jag inte vet hur man delar in människor i raser och att det därför bara är en gissning att ättlingar till olika invandrargrupper tillhör olika raser.
    Vet du vad ordet mulatt betyder? Det är blandning mellan en häst och en åsna! Tycker du att det låter bra att kalla folk för det då? Jag tycker inte att man borde kalla någon någonting, man kan säga färger på huden, håret eller landet de kommer från men att kalla folk för mulatter, negresser och negrer är helt sjukt och hör inte hemma här!
  • Applepie
    Anonym (Loner) skrev 2011-12-30 18:16:23 följande:
    Sålänge man är vit tillhör man Kaukasier. Är man gul mongol och svart negroid.

Ganska enkelt tycker jag.

Skyll inte på mig, det var inte jag som kom på det
    Nej det är inte du som kom på det men du förespråkar ju det ju! De där låter sjukt, det finns ingen normal människa som säger så. Och det står definitivt inte att man ska kryssa i en ruta när man flyger till USA; "negroid" eller "mongol"? Jag har flugit dit flera gånger och har aldrig stött på det innan!
  • Applepie
    Anonym (nej) skrev 2011-12-30 19:07:59 följande:
    Tror du att man slipper kallas för "neger" under sin uppväxt om man är adopterad ifrån Sri Lanka? I såna fall tror du fel kan jag meddela dig.
    Nej det tror jag inte, men det var inte till dem som namnet specifikt skapades för så därför tycker jag att det låter konstigt om någon från Sri Lanka kommer och säger att det är helt ok att kalla folk för neger!
  • Applepie
    Anonym (Loner) skrev 2011-12-30 18:56:30 följande:
    Vart skrev jag att jag vill att Sverige ska bli Mini-Usa?
    Är man minsta kritisk till invandring och blond får man rasiststämpel i pannan.
    Var så jag menade
    Men vad har invandrarkritiska personer med ordet neger att göra? Det är ordet vi diskuterar om här! Menar du att alla invandrarkritiska kallar folk för neger eller vad vill du ha sagt?
  • sverker11
    Applepie skrev 2011-12-31 10:54:01 följande:
    Vet du vad ordet mulatt betyder? Det är blandning mellan en häst och en åsna! Tycker du att det låter bra att kalla folk för det då? Jag tycker inte att man borde kalla någon någonting, man kan säga färger på huden, håret eller landet de kommer från men att kalla folk för mulatter, negresser och negrer är helt sjukt och hör inte hemma här!
    Nu gällde din ursprungsfråga vad man kallade "rasblandningar" och det var vad jag svarade på. Huruvida det är rätt eller fel att använda ett visst ord var inte en del av frågan. Man skall dock ha klar för sig att ord inte slutar existera bara för att någon anser att de inte bör användas. Det kan därför vara bra att veta vad de betyder eftersom det finns en chans/risk att man stöter på dem i något sammanhang.

Om du ställer en fråga som du egentligen inte vill ha svar på så bör du klart och tydligt tala om att du egentligen inte vill ha ett svar på frågan.
  • lövet2
    Applepie skrev 2011-12-31 10:54:01 följande:
    Vet du vad ordet mulatt betyder? Det är blandning mellan en häst och en åsna!
    Fel. En blandning mellan häst och åsna kallas mula eller mulåsna.
  • An0nym0us
    lövet2 skrev 2011-12-31 12:30:40 följande:
    Fel. En blandning mellan häst och åsna kallas mula eller mulåsna.

Fel. Ordet kommer av det spanska mulato, som ursprungligen kommer ifrån beskrivningen av en korsning av häst och åsna; mule, mulåsna.

Svar på tråden Ordet neger