sverker11 skrev 2011-12-31 10:46:02 följande:
Jag antar att du till exempel hört talas om mulatter och mestiser? Det finns liknande namn för de flesta "rasblandningar". Om de används i någon större utsträckning idag vet jag inte men man stöter ibland på begreppen inom litteraturen varför det kan vara bra att känna till dem.
Del två kan jag tyvärr inte svara på eftersom jag inte har några kunskaper om rasbiologi. Men om jag skall spekulera så bor det inte en ras utan flera i Sydamerika eftersom det finns invandrare från hela värden där. Dock måste jag återigen påpeka att jag inte vet hur man delar in människor i raser och att det därför bara är en gissning att ättlingar till olika invandrargrupper tillhör olika raser.
Vet du vad ordet mulatt betyder? Det är blandning mellan en häst och en åsna! Tycker du att det låter bra att kalla folk för det då? Jag tycker inte att man borde kalla någon någonting, man kan säga färger på huden, håret eller landet de kommer från men att kalla folk för mulatter, negresser och negrer är helt sjukt och hör inte hemma här!