• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • lövet2
    Applepie skrev 2011-12-30 15:31:30 följande:
    Tack för att du tog upp detta. Människor har olika etnicitet absolut men vi har inte olika raser.
    Rasuppdelning var b.la. något Hitler trodde på. Förstår du skillnaden?
    Hitler trodde på att vissa raser var bättre än andra. Förstår du skillnaden?
  • Cosmogenesis
    Applepie skrev 2011-12-30 15:55:24 följande:
    Ditt folk? Jag undrar ja! Från vilket land har du rötter? Kan du visa bild på dig själv?
    Jag vill inte lägga upp bild på mig nej. Jag har Eritreanskt ursprung om det nu gör någon skillnad
  • An0nym0us
    Cosmogenesis skrev 2011-12-30 16:03:32 följande:
    Det fetmarkade borde ju då innebära att hela tråden saknar substans? Jag som är svart (ja påriktigt) borde väll få ha en åsikt?

Jag skrev tidigare i tråden "vad är det som säger att jag inte är adopterad och finsk medborgare"
    Det slog dig aldrig då att det faktiskt så var faller?
    Jag är adopterad från Eritrea och bor i Finland numera. 

Eritrea? Förlåt mig för att jag tvekar men...För att få adoptera ett barn från det landet (vilket inte är lätt) så måste de intresserade adoptivföräldrarna bo där i 6 månader upp till ett år för att visa att de är seriösa.

De måste bli medborgare i landet (vilket är tufft). Sen så finns det inte många barn att adoptera därifrån eftersom morföräldrarna tar hand om barnen ifall föräldrarna ej kan samt att det är ett pyttelitet land....Om du hade sagt Ethiopien hade jag trott på dig.

Ja, du får ha en åsikt här, precis som alla andra men vi får också ifrågasätta det du skriver.
  • An0nym0us
    lövet2 skrev 2011-12-30 16:03:48 följande:
    blah

Finns inte olika människoraser.

Vi är alla homo sapiens.

Det finns olika etniciteter men inte raser....en svart och en vit människa kan få barn ihop. En asiat och en afrikan kan få ett barn ihop osv.

En katt och en hund kan ej få valpar ihop eller kattungar.

• Anonym

Varför kan man säga negress men inte neger?

• An0nym0us
    Anonym skrev 2011-12-30 16:48:18 följande:

Kan man? Det visste jag inte! Jag har som sagt två väninnor från Mozambique och de vill INTE bli kallade för "negress" då det oftast används för hororna i deras land och betyder samma sak som "neger" fast den kvinnliga versionen.
  • lövet2
    An0nym0us skrev 2011-12-30 16:27:55 följande:

En katt och en hund kan ej få valpar ihop eller kattungar.

Det är för att katt och hund är olika arter.
  • Applepie
    lövet2 skrev 2011-12-30 16:03:48 följande:
    Hitler trodde på att vissa raser var bättre än andra. Förstår du skillnaden?
    Men att säga att människor världen över är av olika raser, det är ju i princip samma tänk som han hade.
    Och att kalla folk för neger trots att man nu är upplyst om att folk tar illa upp är verkligen att tro att man själv som vit är bättre! Hur fan kan man förneka det?
    Varför vägrar man att ändra sig och försvarar sin rätt (?!?!) att kalla andra nedlåtande ord?
  • Applepie
    Anonym skrev 2011-12-30 16:48:18 följande:

Det är lika illa!
  • Applepie
    lövet2 skrev 2011-12-30 17:25:17 följande:
    Det är för att katt och hund är olika arter.
    Men du pratar om djur! Människan är en och samma art nämligen människoarten! Sen har vi olika etnicitet och hudfärg! Om du nu påstår att det finns olika raser, säg mig.. Vilka raser finns det då? Tror du på den ariska rasen också då eller?
Svar på tråden Ordet neger