• MariaElionora

Varför använder inte DU menskopp???

Menskoppen är:
    miljövänlig
    skonsam mot kroppen
    billig

Vad är din ursäkt?

Kvinnor förbrukar ofantligt mycket engångsskydd vid mens vilket medför stor belastning på miljön!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 22:46
    sv.wikipedia.org/wiki/Menskopp

• Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???
  • FruSen

Har funderat på att testa många många ggr, men jag blir inte klok på alla koppar !
    Vilken storlek ska man ha? Inget passar ju in på mig när man läser dessa "storleksguider"

• Empiiis

Känns meckigt. Enklare att stoppa i ett troskydd eftersom jag blöder så lite nu när jag har fött barn och har spiral.

Dessutom är jag sjukt glömsk så jag hade säkert glömt den där inne. Troskyddet ser jag varje gång jag går på toa.

• Jennie med ie
    Borttagen användare skrev 2012-01-05 17:52:39 följande:
    jo, fast har du en binda så blir det kladdigt eftersom du blöder från din fitta och det hamnar i bindan = du får en blodig fitta. sen hur blodigt det blir beror nog på hur mycket du blöder och hur ofta du byter binda. men man pissar ju inte ut blodet och får en fin stråle som lägger sig så fint i bindan, utan blodet letar ju sig uppåt, neråt, bakåt.. beroende på hur mycket man rör sig. har du tampong, eller menskopp hamnar i princip inget blod utanför slidan. så kladdigt blir det ju alltid med binda hur man än vrider och vänder på det, men kanske inte på fingrarna om det var det du tänkte på.
    Ja jag tänkte på fingrarna/händerna...
  • svalan1980

Får jag skryta lite så köpte jag min redan 2004 från USA, Diva Cup. Har sedan provat med en annan variant. 

Båda läcker trots att jag bett om hjälp och provat enligt konstens alla regler, för att inte tala om alla knipövningar. 

Det är bindor och tamponger som gäller för mig. 

• enavmig
    För mig funkade det verkligen inte storleksmässigt, jag är tydligen rätt "liten" invändigt. Testade ett par olika modeller som jag tyvärr inte minns namnen på nu. Det var dock några år sedan så det kanske finns mindre storlekar nu? Tar gärna emot tips tills till efter bebisen föds.

Jag hoppas på att det går bättre efter förlossningen för jag tycker menskoppen är genial! Verkar vara väldigt olika vad man tycker är äckligt, för mig är det bindor jag inte fixar. 
  • LillaBabyK

Vet knappt vad det är, tycker det låter lite halvskumt. En kopp för mens. Min mens är så kort och liten att det aldrig stört mig.

• Borttagen användare
    Fru U skrev 2012-01-05 17:47:34 följande:
    Enklare än att förklara vad du menar antar jag, men det är okej det med.
    vad är du inte förstår? jag har ju gjort klart för dig att jag inte tycker att det är trevligt med allt som är naturligt, som t ex spyor som du nämnde. surprise?
  • Borttagen användare
    FruSen skrev 2012-01-05 17:52:43 följande:
    Har funderat på att testa många många ggr, men jag blir inte klok på alla koppar !
    Vilken storlek ska man ha? Inget passar ju in på mig när man läser dessa "storleksguider"
    tror man ska börja med så liten så möjligt, och sen arbeta sig uppåt gällande storlek om den inte funkar. fast har man fött barn tror jag man ska ha en större variant redan från början.
  • Borttagen användare

för mig blev det försej inte så miljövänligt eftersom jag var rädd att den skulle läcka, att jag då använde binda eller trosskydd som en säkerhet. men efter ett tag lär man sig väl hur mycket man blöder och hur ofta man ska byta och slipper extraskydd.

• EnFisPåTvären

Är man känslig finns det menskoppar som är mjukare, jag måste ha en sån. Provade en vanlig först men det funkade inte. Jag har alltid binda som extra säkerhet men den byter jag ju väldigt sällan. Jag slipper det där att blöda vid sidan om, oron att resa sig från en stol och se ut som Stockholms blodbad i röven etc.

Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???