• MariaElionora

Varför använder inte DU menskopp???

Menskoppen är:
    miljövänlig
    skonsam mot kroppen
    billig

Vad är din ursäkt?

Kvinnor förbrukar ofantligt mycket engångsskydd vid mens vilket medför stor belastning på miljön!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 22:46
    sv.wikipedia.org/wiki/Menskopp

• Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???
  • JennieJ

Mrsperfect tack läste detta. Kan vara värt att testa om några månader. EN FRÅGA? till er som testat är den enligt er svår att få ditt, läcker den och skaver den något. Använder egentligen bara tampong dok mindre variant för tycker dom gör ont dom större och frågan är om de skulle göra ont då med koppen eftersom den e större än en tampong?

• EnFisPåTvären
    1978 skrev 2012-01-05 23:14:22 följande:
    Samma som till händerna. Någon oparfymerad och mild. Just nu Änglamark. En gammal hederlig hård tvål. Men flytande är kanske lättare, när jag tänker efter. Men vi har sällan sån, av miljöskäl.

Är det några speciella ämnen man ska undvika som kan förstöra menskoppen eller tror du att man kan köpa nån barntvål annars som är oparfyrmerad?
  • MariaElionora

Jag vill ge fakta, inte predika. Anser att det är allas ansvar. förstår inte vad som är så äckligt med mens för så många.

• EnFisPåTvären
    JennieJ skrev 2012-01-05 23:16:51 följande:
    Mrsperfect tack läste detta. Kan vara värt att testa om några månader. EN FRÅGA? till er som testat är den enligt er svår att få ditt, läcker den och skaver den något. Använder egentligen bara tampong dok mindre variant för tycker dom gör ont dom större och frågan är om de skulle göra ont då med koppen eftersom den e större än en tampong?

Jag kan inte ha tampong för jag är så känslig och upplevde att mensvärken förvärrades. För mig funkar en soft menskopp hur bra som helst. Känns inte alls. Den kan läcka lite lite ibland men jag har alltid en tunn binda som extra säkerhet (det är dock skillnad mot tidigare då jag alltid fick ha nattbinda som ändå oftast läckte över titt som tätt).
  • FasterK
    Jennie med ie skrev 2012-01-05 23:13:42 följande:
    Och jag har svårt för bristen på insikt om att det inte finns facit på vad som är, känns och upplevs som äckligt...

Åh vad glad jag är att jag inte blev så fanatisk pessarförespråkare ;-D
    Trådstarten tycker jag nog har lite fel fokus, för den an tolkas som skuldbeläggande. Det är trevligare att diskutera den här saken utan den tonen.

Fortfarande anser jag att det är överdrivet att använda ordet äckligt för att ta ut och föra in en menskopp. visst kan kvinnor äcklas av sitt eget underliv och det tycker jag är synd och faktiskt tragiskt.
    Avundsjukeargumentet - hjälpare av argumentationssvaga sedan tidernas begynnelse. /Chazz Michael Michaels
  • Fru U
    MariaElionora skrev 2012-01-05 23:17:04 följande:
    Jag vill ge fakta, inte predika. Anser att det är allas ansvar. förstår inte vad som är så äckligt med mens för så många.
    Gör det då. Ge fakta. Svara på frågorna om hur miljövänlig den är ur de aspekterna.

Just nu predikar och skuldbelägger du bara
    Svaren bor i hjärtat
  • 1978
    EnFisPåTvären skrev 2012-01-05 23:16:53 följande:
    Är det några speciella ämnen man ska undvika som kan förstöra menskoppen eller tror du att man kan köpa nån barntvål annars som är oparfyrmerad?
    Ingen aning. Men någon barntvål utan parfym måste ju vara OK, tycker man.
  • MariaElionora
    Dreams Never Ends skrev 2012-01-05 23:13:24 följande:
    FYFAN JAG SPYR, trevligt att man fick se någons blodiga kopp och håriga underliv också Foten i munnen
    Spyr du av en menskopp? Hur överlever du när du har mens?
  • MariaElionora
    JennieJ skrev 2012-01-05 23:16:51 följande:
    Det kan vara lite meckigt i början men det brukar gå snabbt att lära sig få den på plats :)
  • Jennie med ie
    FasterK skrev 2012-01-05 23:19:45 följande:
    Trådstarten tycker jag nog har lite fel fokus, för den an tolkas som skuldbeläggande. Det är trevligare att diskutera den här saken utan den tonen.

Fortfarande anser jag att det är överdrivet att använda ordet äckligt för att ta ut och föra in en menskopp. visst kan kvinnor äcklas av sitt eget underliv och det tycker jag är synd och faktiskt tragiskt.
    Det är nog inte underlivet som sådant som framkallar äckelkänslorna, utan hanterandet av blodet...
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???