• MariaElionora

Varför använder inte DU menskopp???

Menskoppen är:
    miljövänlig
    skonsam mot kroppen
    billig

Vad är din ursäkt?

Kvinnor förbrukar ofantligt mycket engångsskydd vid mens vilket medför stor belastning på miljön!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 22:46
    sv.wikipedia.org/wiki/Menskopp

• Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???
  • EnFisPåTvären
    MariaElionora skrev 2012-01-05 23:21:23 följande:
    Spyr du av en menskopp? Hur överlever du när du har mens?

Men du, allvarligt. Jag använder själv menskopp men vill inte utan varning behöva se någon annans använda.
  • JennieJ

EnFisPåTvären låter som något som är värt att testa för de är faktiskt inte billigt med bindor och tamponger speciellt inte när man byter den i snitt varannan timme då går de åt ganska många varje månad. Så blir att inhandla i höst eller när de blir att menstruationen kommer tillbaka!

• Dreams Never Ends
    MariaElionora skrev 2012-01-05 23:21:23 följande:
    Spyr du av en menskopp? Hur överlever du när du har mens?
    Jag är inte emot menskopp men länken var vidrig.
  • 1978
    JennieJ skrev 2012-01-05 23:16:51 följande:
    Mrsperfect tack läste detta. Kan vara värt att testa om några månader. EN FRÅGA? till er som testat är den enligt er svår att få ditt, läcker den och skaver den något. Använder egentligen bara tampong dok mindre variant för tycker dom gör ont dom större och frågan är om de skulle göra ont då med koppen eftersom den e större än en tampong?
    Det är ganska olika hur man tycker att det funkar. Jag själv är jättenöjd och tycker att det känns lite läbbigt om jag måste använda engångsgrejer numera. Det är viktigt att den sitter tillräckligt högt upp och att den lilla pinnen inte är så lång att den skaver (då får man klippa av den). Koppen sitter runt om din livmodertapp när den sitter rätt så det är mindre material som ska rymmas mellan tappen och slidväggen än om du har tampong. Köp koppen från någon som låter dig returnera den om det inte funkar. Ge den först chansen ett par perioder och glöm inte glidmedlet i början. Det kan behövas innan man fått till snitsen på isättandet.
  • EnFisPåTvären
    JennieJ skrev 2012-01-05 23:24:07 följande:
    EnFisPåTvären låter som något som är värt att testa för de är faktiskt inte billigt med bindor och tamponger speciellt inte när man byter den i snitt varannan timme då går de åt ganska många varje månad. Så blir att inhandla i höst eller när de blir att menstruationen kommer tillbaka!

Jag är som jag skrev tidigare jävligt skeptisk men är idag så himla glad att jag provade, jag älskar min menskopp. Vad gäller om den var svår att få in måste jag säga ja. Jag hade ett helsicke första gångerna. Detta för att jag använder soft som är svårare och för att jag hade en L som visade sig vara för stor så att den inte kunde veckla upp. Det finns sjuttioelva olika viksätt också, när jag fick min soft M och hittade E-vikningen löste sig allt lätt.
  • FasterK
    Jennie med ie skrev 2012-01-05 23:22:23 följande:
    Det är nog inte underlivet som sådant som framkallar äckelkänslorna, utan hanterandet av blodet...
    Jo, det är sant. ...men det är ju en liknande blodig hantering även med tamponger och bindor.

...som sagt, man får använda det man vill, men det är trist att höra argumentet "äcklig" om menskoppen tycker jag.
    Avundsjukeargumentet - hjälpare av argumentationssvaga sedan tidernas begynnelse. /Chazz Michael Michaels
  • Anastaziah

Jag använder den inte för att jag tappat bort den och ändå inte haft mens på fem månader ungefär. Har nu slutat med p-piller för att se om mensen kommer tillbaka, och när den gör det blir det nog så att jag beställer mig en ny. =) 

Jag har tyckt att det varit jätte enkelt med menskopp, förutom i stugan där vi bara har dass och inget rinnande vatten att rengöra den i, annars är den super för mig! =) 

Gör som havet våga!
  • Jennie med ie
    FasterK skrev 2012-01-05 23:27:24 följande:
    Jo, det är sant. ...men det är ju en liknande blodig hantering även med tamponger och bindor.

...som sagt, man får använda det man vill, men det är trist att höra argumentet "äcklig" om menskoppen tycker jag.
    Just liknande, till skillnad från samma, är väl den avgörande punkten. Den där skillnaden som gör att en del tycker tamponganvändandet eller bindanvädandet är mindre äckligt än menskoppsanvändandet. Och att man tycker olika där, ja det ser jag inte som nåt anmärkningsvärt...
  • JennieJ

78a tack för rådet och tack för denna tråden annars hade jag säkert gått vidare ovetande! Känns verkligen värt att testa! Ha de gott och tack alla som svara

Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???