• Anonym (ångrar mig så)

Jag snattade idag...

Idag så snattade jag en sminkartikel i en stor butik och åkte dit. Polisen kom och jag fick följa med dom. Värdet på artikeln var ungefär 65:-, jag har aldrig någonsin blivit dömd tidigare och jag har bara csn-bidraget samt barnbidrag som inkomst. Jag erkände brottet (vilket kanske var ett misstag med tanke på att jag aldrig hade tänkt ta något)

Vad kan jag vänta nu? Böter? Hur mycket? Kan det bli fängelse? Går det automatiskt till tingsrätten?

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-14 15:31
    Har nu haft mailkontakt med butikschefen där vi bokat möte. Vi kommer att träffas måndag eftermidag och han kommer då ta med butikens övervakningsfilm. Han hade hört från många andra i butiken att det var ett misstag (han var själv inte där). Det kommer även finnas en polis på plats. Känns mycket skönt

• Svar på tråden Jag snattade idag...
  • Anonym (Bara)

Bara straffet blir tillräckligt.

• Anonym (ångrar mig så)
    Anonym (Bara) skrev 2012-01-13 18:19:30 följande:
    Bara straffet blir tillräckligt.
    Ok... men du vet inte mer konkret vad det kan bli eller?
  • Anonym (Bara)
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-13 18:20:00 följande:
    Ok... men du vet inte mer konkret vad det kan bli eller?
    Nej det får du väl fråga berörda myndigheter om.
  • roffe

du får ju inte fängelse för att snattat en grej för 65 kr. Troligtvis får du betala varan eller få nån liten böteslapp. 

Fängelse får man knappt om man misshandlar folk.  

• Anonym (ångrar mig så)
    Anonym (Bara) skrev 2012-01-13 18:21:12 följande:
    Nej det får du väl fråga berörda myndigheter om.
    Det gjorde jag men poliserna kunde inte svara. Den ena polisen sa att det kunde läggas åt sidan helt och hållet eller att det kunde bli dagsböter men hon visste inte hur många dagar. Den andra polisen sa att det kunde vara upp till 6 månaders fängelse eller också avskrivas helt och att det var upp till åklagaren att bestämma.
  • Anonym (Bara)
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-13 18:25:40 följande:
    Det gjorde jag men poliserna kunde inte svara. Den ena polisen sa att det kunde läggas åt sidan helt och hållet eller att det kunde bli dagsböter men hon visste inte hur många dagar. Den andra polisen sa att det kunde vara upp till 6 månaders fängelse eller också avskrivas helt och att det var upp till åklagaren att bestämma.
    Som sagt
  • Anonym (ångrar mig så)
    roffe skrev 2012-01-13 18:24:55 följande:
    du får ju inte fängelse för att snattat en grej för 65 kr. Troligtvis får du betala varan eller få nån liten böteslapp. 

Fängelse får man knappt om man misshandlar folk.  
    Jag betalade naturligtvis varan när jag upptäckte det. Det är väl SJÄLVKLART! Man snor väl inte nåt för 65 spänn. Hade jag snott något frivilligt så hade jag snott ordentligt så det är värt straffet ;) det här var det värsta jag vart med om, nåt så fruktansvärt pinsamt
  • Anonym (Bara)
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-13 18:27:30 följande:
    Jag betalade naturligtvis varan när jag upptäckte det. Det är väl SJÄLVKLART! Man snor väl inte nåt för 65 spänn. Hade jag snott något frivilligt så hade jag snott ordentligt så det är värt straffet ;) det här var det värsta jag vart med om, nåt så fruktansvärt pinsamt
    Lite sent påtänkt nu
  • Anonym (ångrar mig så)
    Anonym (Bara) skrev 2012-01-13 18:28:26 följande:
    Lite sent påtänkt nu
    Absolut!
  • Anonym
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-13 18:27:30 följande:
    Hur menar du nu? Snodde du inte frivilligt?
Svar på tråden Jag snattade idag...