• Anonym (ångrar mig så)

Jag snattade idag...

Idag så snattade jag en sminkartikel i en stor butik och åkte dit. Polisen kom och jag fick följa med dom. Värdet på artikeln var ungefär 65:-, jag har aldrig någonsin blivit dömd tidigare och jag har bara csn-bidraget samt barnbidrag som inkomst. Jag erkände brottet (vilket kanske var ett misstag med tanke på att jag aldrig hade tänkt ta något)

Vad kan jag vänta nu? Böter? Hur mycket? Kan det bli fängelse? Går det automatiskt till tingsrätten?

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-14 15:31
    Har nu haft mailkontakt med butikschefen där vi bokat möte. Vi kommer att träffas måndag eftermidag och han kommer då ta med butikens övervakningsfilm. Han hade hört från många andra i butiken att det var ett misstag (han var själv inte där). Det kommer även finnas en polis på plats. Känns mycket skönt

• Svar på tråden Jag snattade idag...
  • MizzTez
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-13 18:48:38 följande:
    Nej, verkligen inte. Åh gud detta är så pinsamt men visst, klart jag kan hänga ut mig här så man får lite extra påhopp av anonyma poliser. Jag gick in till ica för att köpa shampoo, bröd och mjölk (vad nu det har för betydelse) och när man går förbi shampoflaskorna går man förbi sminket. Jag kollade på en mascara och kom på att en sån ny behöver jag ju. La den i korgen och gick vidare till parfymerna, hittade en adidasparfym för extrapris och la den i korgen. Såg en nagelbandscreme (depend om det nu spelar någon roll), höll den i handen och telefonen började ringa i väskan, och hittade den inte, fick panik eftersom jag väntade ett viktigt samtal och slängde ner väskan på marken, kastade ner nagelbandscremen och fick tag på telefonen i sista sekunden, pratade i ungefär 7 min under tiden gick jag runt i butiken (vem står stilla när dom pratar i telen?)

Jag gick runt och plockade på mig det andra jag skulle ha och stog i en milslång kö och betalade. När jag kommer ut ur kassan får jag panik när jag kommer på att jag har cremen i väskan och kollar bakåt- skitlång kö så jag tänkte att jag betalar den i förbutiken så länge och ställer mig i kön Kom dock inte så långt till kassan utan blev tagen av 2 väktare, en manlig rätt liten och en kvinnlig skitstor och frågade om jag kunde följa med till ett rum inne i butiken. Jag svarade att jag skäms så jag blir tokig men jag har fått med mig en nagelbandscreme och att jag ville betala den först.Dom svarade bara att "jaja, polisen är tillkallad" men dom "gick med på" att jag betalade den först. Lagom pinsamt visserligen med 2 väktare om varsin sida.

(Alltså jag är inte dum i huvudet, jag vet hur detta låter nu när man skriver det. Hade jag vart på andra sidan skärmen så hade jag tokskrattat och sagt "jaaaa, säkert").

Fick först göra förhör hos poliserna och sen följa med dom och lämna uppgifter (hade inget leg med mig) och sen släpptes jag. Nu är jag intresserad om vad som kan hända nu? Jag skäms ju som en hund men jag fattar ju att det blir prick i registret.
    Hade du varan i handen eller i väskan när du skulle ställa dig i kö i förbutiken??
  • JohnDoe

Du kommer få böter, runt 2500 inklusive det som ska till brottsofferfonden. (har jag för mig) Inte en chans du får fängelse för snatteri.

Den första är alltid gratis. Ta aldrig emot en kattunge.
  • Anonym
    JohnDoe skrev 2012-01-14 14:08:02 följande:
    Du kommer få böter, runt 2500 inklusive det som ska till brottsofferfonden. (har jag för mig) Inte en chans du får fängelse för snatteri.
    Nä men en prick i belastningsregistret och böter kan inte vara roligt heller för något man gjorde "i bara farten" utan att tänka sig för.. :/

Men TS, försök att inte tänka på det så mycket. Pricken försvinner om fem år och du kommer kunna ta banklån ändå, du borde kunna få jobb också om du bara berättar hur det var om dom undrar.. alla mer eller mindre har en prick för nånting (tex fortkörning).
  • Anonym
    Tigerliljaaa skrev 2012-01-14 13:35:30 följande:
    om du handlade för nästan 300 så borde det vara tämligen lätt att visa upp det kvittot för polisen och säga det här rä vad jag handlade för varför skulle jag då snatta en pryl för 65? det var ne olycka och jag var på väg till förbutiken för att betala cremen när väktarna kom.

hade jag varit plis som hade hand om det här ärendet hade jag skratat åt väktarna och lagt ner det.
    Hur många snattare köper någonting samtidigt? och för en summa som 300 dessutom?
    Tyvärr så är det så att många som snattar även handlar helt vanligt och det gör att de som snattar av misstag hamnar i samma kategori. Dvs misstrodda.
  • virre85

Jag blev tagen för snatteri som liten, fick en knäpp på fingret typ. Fick åka till polisen men butiken gjorde ingen anmälan om jag gick tillbaka och bad om ursäkt. Sedan blev jag portad i 6 mån.

Det blir nog inte så farligt..

Fast finns snatteri längre, är det inte stöld nu för tiden?

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (ångrar mig så)
    MizzTez skrev 2012-01-14 14:06:37 följande:
    Hade du varan i handen eller i väskan när du skulle ställa dig i kö i förbutiken??
    i väskan tyvärr :/
  • Anonym (ångrar mig så)
    Twizz skrev 2012-01-14 13:50:23 följande:
    Det låter som att du intalar dig själv i att det var så nu..
    Du skrev ju nyss att du endast har csn och barnbidrag?!
    Klantingt.. du har nog iaf lärt dig din läxa och aldrig gör om det!
    Går de inte en anmälan till socialen när man är vuxen och har minderåriga barn?
    Som ja antar att du har eftersom du skriver att du har BB.
    Det troligaste låter väl att dom börjar undra vad du är för en mamma som snattar i butiker?
    Bara en tanke men tror de kan ligga någon logik i det...      
    Vad är det jag inbillar mig? Ja, jag har csn-bidraget och barnbidraget, sammanlagt ca 3500 i månaden alltså, var har jag skrivit något som talar emot det? Jag bor med min sambo och vi har gemensam ekonomi. Under tiden han pluggade så levde vi på "mina" pengar + csnbidrag och nu så pluggar jag och vi lever på "hans" pengar och csn-bidrag.

Har väldigt svårt att tänka mig att soc gör något ordentligt av det trots att jag har småbarn, möjligtvis finns det i något register men hoppas att dom tar sig an värre fall än mitt
  • Arcitect

Så varför får man för sig att stjäla något?

Du ansåg dig inte ha råd eller så gjorde du det bara "för the thrills"?

Vad händer när något stjäls?

Förlusten hamnar i inventarielistor och priser för produkten i fråga kan skifta för att kompensera mot inköpspris.
    Då stiger produktens generella pris och vips har du som inte har råd inte bara förstört det för dig själv utan för alla andra som inte har råd att köpa produkten.

Folk som inte har råd med en produkt på 65 kronor lever i sin tur med största sannorlikhet på något statlikt eller kommunalt bidrag. Vilket i sin tur säger sig själv att du inte kommer ha råd med vare sig advokater eller kostnader kring brottsrubriseringen. (om det nu inte var något för 65 kr vill säga) och i sin tur också på sikt trycker upp antingen lokal eller nationell skatt för oss andra som sitter och betalar för ATT du skall kunna ha råd från första början. 

Grovhugget så sitter alltså jag och alla andra och betalar för din dumdristighet och kommer betala för den dessutom..

Som sagt: Pris för årets första dumskalle hade juh varit på sin plats.  

Hur kan endast 7% fast fekalie frigöras vid flatulens om individen är fylld till 100% med skit?
  • Twizz

Men seriöst.. din kommentar ovan  "I väskan tyvärr".
     Jaja.. Får väl hoppas på att de löser sig för dig.
    Men att du har snattat medvetet låter troligast för mig, enligt min uppfattning..
    Jag vet inte me jag brukar inte lägga ner saker i väskan och "glömma" av o betala dom.

• Thalis
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-14 14:34:36 följande:
    i väskan tyvärr :/
    Men varför i väskan? Eller fick du hjärnsläpp? Det har jag ibland fått men kommit på det i tid.
    Fast en gång upptäckte vi en mjölkkartong i vagnen,så jag fick springa som en tok till förbutiken och betala där.
    Mamma till A, A, A och V.
Svar på tråden Jag snattade idag...