• Anonym (ångrar mig så)

Jag snattade idag...

Idag så snattade jag en sminkartikel i en stor butik och åkte dit. Polisen kom och jag fick följa med dom. Värdet på artikeln var ungefär 65:-, jag har aldrig någonsin blivit dömd tidigare och jag har bara csn-bidraget samt barnbidrag som inkomst. Jag erkände brottet (vilket kanske var ett misstag med tanke på att jag aldrig hade tänkt ta något)

Vad kan jag vänta nu? Böter? Hur mycket? Kan det bli fängelse? Går det automatiskt till tingsrätten?

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-14 15:31
    Har nu haft mailkontakt med butikschefen där vi bokat möte. Vi kommer att träffas måndag eftermidag och han kommer då ta med butikens övervakningsfilm. Han hade hört från många andra i butiken att det var ett misstag (han var själv inte där). Det kommer även finnas en polis på plats. Känns mycket skönt

• Svar på tråden Jag snattade idag...
  • Anonym
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-14 15:27:36 följande:
    Jag vet inte ens vad jag ska säga, kan inte alls förstå hur du kan tro det var medvetet. Jag har sovit sammanlagt ca 1 timme inatt för att jag legat och tänkt, tänkt och tänkt. Jag har iaf fått bokat möte med butikschefen nu och ska träffa honom på måndag eftermiddag och då ska han ha med sig övervakningsfilmen, känns skönt.
    Skit i alla elaka kommentarer. Berättar du samma sak för butikschefen så drar han säkert tillbaka anmälan.. alltså att du väntade ett viktigt samtal, du hörde telefonen ringa och slängde ner både väskan och jackan på golvet för att leta rätt på mobilen som du inte kunde i hitta i väskan, och i all hast råkade du lägga den i väskan osv osv.. (allt finns ju dessutom på övervakningsvideon)
    Berättar du det för butikschefen så tror inte jag att h*n fortsätter "bråka" med dig om ynka 65:-
    Var bara lugn och förklara allt från början till slut.

Lycka till !  
  • Anonym (ångrar mig så)
    Anonym skrev 2012-01-14 15:39:51 följande:
    Skit i alla elaka kommentarer. Berättar du samma sak för butikschefen så drar han säkert tillbaka anmälan.. alltså att du väntade ett viktigt samtal, du hörde telefonen ringa och slängde ner både väskan och jackan på golvet för att leta rätt på mobilen som du inte kunde i hitta i väskan, och i all hast råkade du lägga den i väskan osv osv.. (allt finns ju dessutom på övervakningsvideon)
    Berättar du det för butikschefen så tror inte jag att h*n fortsätter "bråka" med dig om ynka 65:-
    Var bara lugn och förklara allt från början till slut.

Lycka till !  
    Tack, ska göra precis så :)
  • Anonym

Usch stackare, förstår att det inte var roligt för dig.

När du stod i kön sedan för att betala, när de tog dig, hade du den fortfarande i väskan eller höll du den i handen då? Jag menar, om du stod med den öppet i handen låter det ju helt galet att de tog dig.

Ursäkta om du redan svarat på det, har inte läst alla inlägg.  

• Anonym (ångrar mig så)
    Anonym skrev 2012-01-14 15:44:30 följande:
    Usch stackare, förstår att det inte var roligt för dig.

När du stod i kön sedan för att betala, när de tog dig, hade du den fortfarande i väskan eller höll du den i handen då? Jag menar, om du stod med den öppet i handen låter det ju helt galet att de tog dig.

Ursäkta om du redan svarat på det, har inte läst alla inlägg.  
    Jag kom på det efter att ha betalat i kassan och det gick en kall kår igenom hela mig och det tog ett par sekunder innan jag hajjade till och kom då på att jag kunde ta det i förbutiken (hade redan börjat gå) så jag vet inte, väskan var ju öppen och handen var i den när jag letade efter den men ja, jag hade den inte direkt i handen, nej :(
  • Anonym

Min syster åkte fast för snattning förra året. Det hon tog ett linne värt 250:- och fick 2700:- i böter... Hon lär inte göra om ett igen. Så ångerfull och skamsen.

• JohnDoe

En prick i registret är väl bättre än fängelse kan jag tycka, även om det inte är bra.

Den första är alltid gratis. Ta aldrig emot en kattunge.
  • Sarilariz
    Anonym (Åsa) skrev 2012-01-13 21:10:27 följande:
    Gud, jag är verkligen disträ ibland och det där hade kunnat hända mig! Dock har det aldrig hänt, men min son höll i en obetald pixibok en gång när vi sprang förbi kassorna för att han behövde kissa på deras kundtoalett. Men vi gick ju in igen och fortsatte handla. Tänk om vakter stått och väntat utanför toan och jag fått prick i registret?

Jag jobbar inom barnomsorgen och måste visa upp utdrag ur belastningsregistret när jag söker nya jobb, och planen är att söka ett nytt jobb inom 1-2 år. Visserligen så är det bara brott mot barn som de kollar efter, men inte vill de väl anställa någon som snott en pixibok heller? Tänk om jag skulle gå och sno barnens bananer till fruktstunden eller något? 

Kanske jag ska beställa den där matkasseservicen som jag har funderat på ibland, så jag slipper oroa mig?

Jag hoppas det går bra för dig!     
    Kan lugna med att blanketten du fyller i för att få jobba inom barnomsorg ENBART fokuserar på sexbrott och brott mot barn. Ev andra brott får arbetsgivaren inte tillgång till.

Så har du t.ex snattat så får arbetsgivaren ett papper där det står att du ej begått sexbrott eller brott mot barn. Ingen fara på taket alltså.
  • Em00
    Thalis skrev 2012-01-14 15:18:57 följande:
    Tack för inlägget!
    Det hjälpte mig att sluta tycka synd om dig!
    Hoppas du får stora böter för ditt snattande,som jag trodde var ett misstag men ser nu var medvetet!
    Lycka till!
    Är du på riktigt?
    I såna fall så ser man ju tydligt vem som fått hjärnsläpp...
  • läckerbit

TS hade passerat kassan när väktarna tog henne. I förbutiken betalas normalt inte varor som man tar inne i butiken, utan varor som finns i förbutiken. Alltså är de vanliga kassorna det sista stället där man betalar och har hon passerat kassan är snatteriet fullbordat och hon kan dömas om hon anses ha haft uppsåt att snatta varan.  I den frågan kan filmen ge viss vägledning, som jag ser det är den TS bästa chans.

TS egna uppgifter att hon ställde sig i förbutikskassan för att betala den aktuella varan kommer att stå mot vakternas uppgifter att hon såg dem innan hon ställde sig där. Att hon inte hade plockat upp varan kan vara en sak som man anser har betydelse för om hennes uppgifter är trovärdiga eller inte. Ni skulle bara veta hur många som snattar som drar historier av samma slag som TS nu berättar.

Jag tycker det är bra att TS ska till butiken för att se på övervakningsfilmen tillsammans med butikschefen. Möjligen kan de lösa det hela redan där. Skulle processen sedan fortsätta kan TS välja om hon vill godkänna ett strafföreläggande (om hon väljer att erkänna snatteri) eller att förneka brott och få en domstolsprövning.

Svar till TS angående det: nej, du betalar inte för själva domstolsprocessen. Du får inte heller någon offentlig försvarare eftersom du inte riskerar något annat än böter. Vill du ha med dig en advokat får du betala denne själv och säga i tingsrätten att du vill ha ersättning för kostnaden om domen skulle bli friande, det vill säga om domstolen skulle anse att du inte snattat. Om du döms blir straffet böter, det har talats mycket om dagsböter här och minimibeloppet är då 30x50 kr, alltså 1500 kr, men jag funderar på om inte det kan bli aktuellt med penningböter, alltså ett fast belopp som inte bestäms utifrån din inkomst, för en vara som kostat 65 kr. Tyvärr har jag inte koll på vad ett varuvärde på 65 kr ger för bötesbelopp i så fall.

• Arcitect
    läckerbit skrev 2012-01-14 17:07:19 följande:
    TS hade passerat kassan när väktarna tog henne. I förbutiken betalas normalt inte varor som man tar inne i butiken, utan varor som finns i förbutiken. Alltså är de vanliga kassorna det sista stället där man betalar och har hon passerat kassan är snatteriet fullbordat och hon kan dömas om hon anses ha haft uppsåt att snatta varan.  I den frågan kan filmen ge viss vägledning, som jag ser det är den TS bästa chans.

TS egna uppgifter att hon ställde sig i förbutikskassan för att betala den aktuella varan kommer att stå mot vakternas uppgifter att hon såg dem innan hon ställde sig där. Att hon inte hade plockat upp varan kan vara en sak som man anser har betydelse för om hennes uppgifter är trovärdiga eller inte. Ni skulle bara veta hur många som snattar som drar historier av samma slag som TS nu berättar.

Jag tycker det är bra att TS ska till butiken för att se på övervakningsfilmen tillsammans med butikschefen. Möjligen kan de lösa det hela redan där. Skulle processen sedan fortsätta kan TS välja om hon vill godkänna ett strafföreläggande (om hon väljer att erkänna snatteri) eller att förneka brott och få en domstolsprövning.

Svar till TS angående det: nej, du betalar inte för själva domstolsprocessen. Du får inte heller någon offentlig försvarare eftersom du inte riskerar något annat än böter. Vill du ha med dig en advokat får du betala denne själv och säga i tingsrätten att du vill ha ersättning för kostnaden om domen skulle bli friande, det vill säga om domstolen skulle anse att du inte snattat. Om du döms blir straffet böter, det har talats mycket om dagsböter här och minimibeloppet är då 30x50 kr, alltså 1500 kr, men jag funderar på om inte det kan bli aktuellt med penningböter, alltså ett fast belopp som inte bestäms utifrån din inkomst, för en vara som kostat 65 kr. Tyvärr har jag inte koll på vad ett varuvärde på 65 kr ger för bötesbelopp i så fall.
    Sånna här mål är väl offentliga va? Satan i gatan vad jag hade betalat för en påse popcorn o kunna sitta där och titta på hur det går..
    Game Over
Svar på tråden Jag snattade idag...