läckerbit skrev 2012-01-14 17:07:19 följande:
TS hade passerat kassan när väktarna tog henne. I förbutiken betalas normalt inte varor som man tar inne i butiken, utan varor som finns i förbutiken. Alltså är de vanliga kassorna det sista stället där man betalar och har hon passerat kassan är snatteriet fullbordat och hon kan dömas om hon anses ha haft uppsåt att snatta varan. I den frågan kan filmen ge viss vägledning, som jag ser det är den TS bästa chans.
TS egna uppgifter att hon ställde sig i förbutikskassan för att betala den aktuella varan kommer att stå mot vakternas uppgifter att hon såg dem innan hon ställde sig där. Att hon inte hade plockat upp varan kan vara en sak som man anser har betydelse för om hennes uppgifter är trovärdiga eller inte. Ni skulle bara veta hur många som snattar som drar historier av samma slag som TS nu berättar.
Jag tycker det är bra att TS ska till butiken för att se på övervakningsfilmen tillsammans med butikschefen. Möjligen kan de lösa det hela redan där. Skulle processen sedan fortsätta kan TS välja om hon vill godkänna ett strafföreläggande (om hon väljer att erkänna snatteri) eller att förneka brott och få en domstolsprövning.
Svar till TS angående det: nej, du betalar inte för själva domstolsprocessen. Du får inte heller någon offentlig försvarare eftersom du inte riskerar något annat än böter. Vill du ha med dig en advokat får du betala denne själv och säga i tingsrätten att du vill ha ersättning för kostnaden om domen skulle bli friande, det vill säga om domstolen skulle anse att du inte snattat. Om du döms blir straffet böter, det har talats mycket om dagsböter här och minimibeloppet är då 30x50 kr, alltså 1500 kr, men jag funderar på om inte det kan bli aktuellt med penningböter, alltså ett fast belopp som inte bestäms utifrån din inkomst, för en vara som kostat 65 kr. Tyvärr har jag inte koll på vad ett varuvärde på 65 kr ger för bötesbelopp i så fall.
Sånna här mål är väl offentliga va? Satan i gatan vad jag hade betalat för en påse popcorn o kunna sitta där och titta på hur det går..