• Anonym (ångrar mig så)

Jag snattade idag...

Idag så snattade jag en sminkartikel i en stor butik och åkte dit. Polisen kom och jag fick följa med dom. Värdet på artikeln var ungefär 65:-, jag har aldrig någonsin blivit dömd tidigare och jag har bara csn-bidraget samt barnbidrag som inkomst. Jag erkände brottet (vilket kanske var ett misstag med tanke på att jag aldrig hade tänkt ta något)

Vad kan jag vänta nu? Böter? Hur mycket? Kan det bli fängelse? Går det automatiskt till tingsrätten?

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-14 15:31
    Har nu haft mailkontakt med butikschefen där vi bokat möte. Vi kommer att träffas måndag eftermidag och han kommer då ta med butikens övervakningsfilm. Han hade hört från många andra i butiken att det var ett misstag (han var själv inte där). Det kommer även finnas en polis på plats. Känns mycket skönt

• Svar på tråden Jag snattade idag...
  • Anonym

Kan inte hjälpa dig TS, men fyfan vad pinsamt och jobbigt, har råkat gå ut ur affären med en brödpåse en gång (ja jag är virrig) ich hann som tur var tillbaka och betalade den innan jag råkade ut för samma sak som du..

Hoppas det löser sig! 

• Anonym (ångrar mig så)
    Anonym skrev 2012-01-13 20:09:16 följande:
    Kan inte hjälpa dig TS, men fyfan vad pinsamt och jobbigt, har råkat gå ut ur affären med en brödpåse en gång (ja jag är virrig) ich hann som tur var tillbaka och betalade den innan jag råkade ut för samma sak som du..

Hoppas det löser sig! 
    Min son (då 14 månader) sprang ur med en brödpåse också en gång, men jag fick panik så jag sprang efter och lyfte upp hela honom och in igenom kassan igen och bad tusen gånger om ursäkt. Kassapersonalen började skratta och tyckte det var gulligt men jag skämdes som aldrig förr (tills idag då) och skickade tillochmed ursäkt på mail till butiksinnehavaren då.

Det är VANSINNIGT pinsamt, så fruktansvärt onödigt och just nu känns det som om hela livet faller ihop för en nagelbandscremes skull :S
  • Sarilariz
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-13 20:12:42 följande:
    Min son (då 14 månader) sprang ur med en brödpåse också en gång, men jag fick panik så jag sprang efter och lyfte upp hela honom och in igenom kassan igen och bad tusen gånger om ursäkt. Kassapersonalen började skratta och tyckte det var gulligt men jag skämdes som aldrig förr (tills idag då) och skickade tillochmed ursäkt på mail till butiksinnehavaren då.

Det är VANSINNIGT pinsamt, så fruktansvärt onödigt och just nu känns det som om hela livet faller ihop för en nagelbandscremes skull :S
    Men oj, känns som att de var väldigt hårda med tanke på att du redan gått tillbaka för att betala.

Jag är sjukskriven för depression och har problem med närminnet och koncentrationen pga min sjukdom. För ett par veckor sedan var jag och handlade i kungenskurva. Skulle in på Citygross och handla mat så hade varuvagnen med mig, men så kilade jag in på Lindex först för att handla några bodys till sonen innan. Gick runt och tittade, hittade flera fina och hängde galgarna med kläder på varuvagnen. Sedan förvirrad som jag är promenerade jag rakt ut ur butiken med sex bodys och ett par strumpbyxor.

Kom på det ca 10 meter utanför dörren(fortfarande inne i byggnaden dock) och sprang tillbaka röd som en tomat i ansiktet och klämde fram att "jag glömde betala". Kassörskan bara skrattade och sade att det absolut inte var någon fara. Hade båda småbarnen med mig.

Tycker de var rätt oförstående. Borde ju kommit väktare och haffat mig med kan man tycka, det handlade om varor för minst fyra hundra. 
  • Anonym

Men du hade ju inte lämnat sista stället du kunde betala på? Min kompis som är vakt säger alltid att dom tar snattarna när dom är på väg ut, när dom gått förbi sista stället att betala på.

• neeext
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-13 20:07:07 följande:
    Inget värre än dagsböter, inga pengar till bostad, och ingen anställning menar du?

Men tack för svaren! Glad
    Ja, fast du kanske föredrar att sitta inne?
  • Anonym (ångrar mig så)
    Sarilariz skrev 2012-01-13 20:23:13 följande:
    Men oj, känns som att de var väldigt hårda med tanke på att du redan gått tillbaka för att betala.

Jag är sjukskriven för depression och har problem med närminnet och koncentrationen pga min sjukdom. För ett par veckor sedan var jag och handlade i kungenskurva. Skulle in på Citygross och handla mat så hade varuvagnen med mig, men så kilade jag in på Lindex först för att handla några bodys till sonen innan. Gick runt och tittade, hittade flera fina och hängde galgarna med kläder på varuvagnen. Sedan förvirrad som jag är promenerade jag rakt ut ur butiken med sex bodys och ett par strumpbyxor.

Kom på det ca 10 meter utanför dörren(fortfarande inne i byggnaden dock) och sprang tillbaka röd som en tomat i ansiktet och klämde fram att "jag glömde betala". Kassörskan bara skrattade och sade att det absolut inte var någon fara. Hade båda småbarnen med mig.

Tycker de var rätt oförstående. Borde ju kommit väktare och haffat mig med kan man tycka, det handlade om varor för minst fyra hundra. 
    Ja, hade du haf otur kunde dom nog tagit dig, det är jag ett bra exempel på idag. Jag glömde verkligen av det och hade totalt glömt av det men visst, jag VAR ju skyldig men fy fan vad hemskt det känns. Uschanamej
  • Anonym (ångrar mig så)
    neeext skrev 2012-01-13 20:30:53 följande:
    Ja, fast du kanske föredrar att sitta inne?
    Haha nej, jag menar bara att det var SÅÅÅ onödigt, så fruktansvärt pinsamt. Hur kan man förstöra hela livet för nåt för 65 spänn?
  • Anonym

Är du helt ostraffad sedan tidigare?

Det slutar nog i ett strafföreläggande i så fall. Det hamnar i belastningsregistret men du slipper komma till tingsrätten för rättegång.

Se http://www.aklagare.se/Lattlast/Vad-gor-en-aklagare/Strafforelaggande/

Har du kvittot kvar på det du betalade för (inte nödvändigt, men kan vara bra för att visa att du köpte dyrare och liknande varor som du betalade vid samma tillfälle) och vidhåller att det var ett misstag att få med cremen utan att betala så kan du ju låta bli att skriva under straffreläggandet eller kontakta åklagaren/utredaren. Du kan förklara för den som utreder brottet att det var ett misstag. Då kan de antingen lägga ner det om de bedömer att det inte kommer att leda till någon fällande dom, eller så går det till domstol och du får förklara för tingsrätten att det var ett misstag. Tingsrätten bedömer sedan om det förelåg något uppsåt eller inte, alltså om de tror på dig när du säger att det inte var meningen. Du kan då frias helt och inget syns i belastningsregistret, eller så står det att du dömts för snatteri. Straffet blir i så fall troligtvis lite böter. Har du redan betalat eller lämnat tillbaka varan så har affären antagligen inget skadeståndsanspråk, hade du inte betalat och varan hade varit osäljbar eller något sådant så hade du troligtvis också fått betala tillbaka värdet på den om affären yrkat på det.

Döms du eller godkänner ett strafföreläggande så stannar det i ditt fall antagligen kvar i belastningsregistret i 5 år.

Se http://www.polisen.se/sv/Service/Registerutdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/

• Anonym (ångrar mig så)
    Anonym skrev 2012-01-13 20:26:59 följande:
    Men du hade ju inte lämnat sista stället du kunde betala på? Min kompis som är vakt säger alltid att dom tar snattarna när dom är på väg ut, när dom gått förbi sista stället att betala på.
    Hm okej, dom hade noll förståelse för det :( Jag berättade det om och om igen men dom svarade bara att det var nog för att jag "upptäckt dom" eftersom jag kollade bakåt kassan efter jag hade betalat. Det gjorde jag, men det var för att se att det var skitlång kö och trodde inte det gjorde någon skillnad om jag betalade i förbutiken. Tro mig, jag har lärt mig "läxan"
  • Sveasson

Usch vad synd man tycker om dig ts, det är nog något som faktiskt kan hända den bäste och som andra också skrivit , du stor ju i kö för att betala. Hoppas du slipper några följder av detta.

Svar på tråden Jag snattade idag...