• Anonym (ångrar mig så)

Jag snattade idag...

Idag så snattade jag en sminkartikel i en stor butik och åkte dit. Polisen kom och jag fick följa med dom. Värdet på artikeln var ungefär 65:-, jag har aldrig någonsin blivit dömd tidigare och jag har bara csn-bidraget samt barnbidrag som inkomst. Jag erkände brottet (vilket kanske var ett misstag med tanke på att jag aldrig hade tänkt ta något)

Vad kan jag vänta nu? Böter? Hur mycket? Kan det bli fängelse? Går det automatiskt till tingsrätten?

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-14 15:31
    Har nu haft mailkontakt med butikschefen där vi bokat möte. Vi kommer att träffas måndag eftermidag och han kommer då ta med butikens övervakningsfilm. Han hade hört från många andra i butiken att det var ett misstag (han var själv inte där). Det kommer även finnas en polis på plats. Känns mycket skönt

• Svar på tråden Jag snattade idag...
  • Anonym (hej)

Hej

TS tror det bli böter + sen att du får en prick i registret så när du söker visa jobb kan det bli svårt.
    Annars tror jag det inte är med i flera år utan skrivs bort efter ett tag
    men höga böter är det

• Anonym
    virre85 skrev 2012-01-14 14:28:52 följande:
    Jag blev tagen för snatteri som liten, fick en knäpp på fingret typ. Fick åka till polisen men butiken gjorde ingen anmälan om jag gick tillbaka och bad om ursäkt. Sedan blev jag portad i 6 mån.

Det blir nog inte så farligt..

Fast finns snatteri längre, är det inte stöld nu för tiden?
    Fast är man minderårig ser ju det annorlunda ut, väljer butikschefen att göra en anmälan så blir det ju socialtjänsten som kopplas in. Straffet blir ju att de ringer föräldrarna så får de ta hand om alternativt straff för dig, samt betala för det du tog.
    Är man vuxen så får man stå för sina handlingar själv.

Snatteri är det till ett visst värde har jag för mig vet inte vilken direkt summa som räknas som stöld.

I vilket fall som helst så är det fel, och det vet man ung som gammal.
  • Anonym (ångrar mig så)
    Arcitect skrev 2012-01-14 14:43:52 följande:
    Så varför får man för sig att stjäla något?

Du ansåg dig inte ha råd eller så gjorde du det bara "för the thrills"?

Vad händer när något stjäls?

Förlusten hamnar i inventarielistor och priser för produkten i fråga kan skifta för att kompensera mot inköpspris.
    Då stiger produktens generella pris och vips har du som inte har råd inte bara förstört det för dig själv utan för alla andra som inte har råd att köpa produkten.

Folk som inte har råd med en produkt på 65 kronor lever i sin tur med största sannorlikhet på något statlikt eller kommunalt bidrag. Vilket i sin tur säger sig själv att du inte kommer ha råd med vare sig advokater eller kostnader kring brottsrubriseringen. (om det nu inte var något för 65 kr vill säga) och i sin tur också på sikt trycker upp antingen lokal eller nationell skatt för oss andra som sitter och betalar för ATT du skall kunna ha råd från första början. 

Grovhugget så sitter alltså jag och alla andra och betalar för din dumdristighet och kommer betala för den dessutom..

Som sagt: Pris för årets första dumskalle hade juh varit på sin plats.  
    Hm, får helt enkelt bara hoppas på att du läst mina inlägg om det hur det gick till innan du skriver något sådant.. Inlägg 13 är väl den mest beskrivande. Jag får visserligen bidrag, precis samma bidrag som alla andra som pluggar och/eller har barn, dvs csn och/eller bb. Men omd et är socialbidrag eller skukbidrag du syftar på har du tyvärr helt och hållet fel.

Man märker tydligt vilka i tråden som faktiskt har läst mina inlägg och inte...
  • nattaaah

Konstigt! Alltså en gån gång när jag var ute och handlade med några tjej kompisar, vi gick in i dom vanliga butikerna kicks, HM osv. Sedan när jag har plockat ner mina saker i korgen på HM sen jag hur idiot butiks biträdet glor på mig och springer till telefonen(?) jag betalade iallafall mina saker och gick ut med vännerna, sedan efter kanske 15min såg jag flera civilare gå bakom oss, och spana. Fattade ju ingenting! efter kanske 30 min stoppar dom oss, förstår fortfarande inte VARFÖR. då vill ena h*r cilviaren rota i min väska, FAST den andra civilaren säger till honom att JAG inte tagit något att han sett mig betala för allt. Men det visar sig att min kompis har snott en mascara värd 99 kr. DÅ tvingar dom mig plus en annan att följa med tjej kompisen som snott mascarn in till HM för att hon ska få betala för den.

Vi stod och väntade med den "snälla civilaren" och hon fick betala mascaran med de andra puckot.. Inget mer än så hände.

• Anonym (ångrar mig så)
    Thalis skrev 2012-01-14 14:45:48 följande:
    Men varför i väskan? Eller fick du hjärnsläpp? Det har jag ibland fått men kommit på det i tid.
    Fast en gång upptäckte vi en mjölkkartong i vagnen,så jag fick springa som en tok till förbutiken och betala där.
    Om du inte orkar läsa igenom hela tråden (förståeligt) så kan du ju alltid läsa igenom mina inlägg iaf innan du skriver nåt som "Men varför i väskan? Eller fick du hjärnsläpp?"

Ursäkta att jag låter trött men du är inte den första i tråden som inte verkar ha läst någonting och kommer direkt med anklagningar.

Jag gjorde fel, absolut, det säger jag ingenting om men syftet med denna tråden var att få någon uppfattning om vad som kommer att hända nu, det var inte en kolla-på-mig-vad-duktig-jag-är-tråd. Finns ett par poliser som har svarat i denna tråd, läs igenom vad dom skrivit så får du en bild :)
  • Arcitect
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-14 15:08:33 följande:
    Hm, får helt enkelt bara hoppas på att du läst mina inlägg om det hur det gick till innan du skriver något sådant.. Inlägg 13 är väl den mest beskrivande. Jag får visserligen bidrag, precis samma bidrag som alla andra som pluggar och/eller har barn, dvs csn och/eller bb. Men omd et är socialbidrag eller skukbidrag du syftar på har du tyvärr helt och hållet fel.

Behöver jag läsa ingående i ett inlägg där överskriften "Jag snattade idag"..

Hur ingående behöver jag egentligen läsa om situationen för att förkasta både tänkandet och beteende bakom det? 

Och dessutom sitter kretin i andra änden och evnetuellt försvarar det som hänt och frågar om konsekvensen i fråga?

Jag skiter stora stycket i vad som sades innan då både du och jag vet att oavsett konsekvenserna av ditt handlande så förtjänar du dom och förhoppningsvis tänker du ge dig själv en facepalm nästa gång du står i butik och ens tänker samma idiotiska tanke igen...
    Hur kan endast 7% fast fekalie frigöras vid flatulens om individen är fylld till 100% med skit?
  • Anonym (ångrar mig så)
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-14 15:08:33 följande:

Ursäkta stavfelen, skrev lite fort
  • Arcitect
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-14 15:13:34 följande:
    Ursäkta stavfelen, skrev lite fort

Vi som har något som helst i huvudet ser inte stavfelen utan koncetrerar oss på texten, däremot är det ett känt faktum att många dagdrönare här hänger upp sig på din stavning och kan komma dragandes med allehanda idiotkommentarer i brist på annan substans som har med ämnet att göra.

För min egen del förstod jag din text klockrent och i min mening behöver du heller inte försvara det då dina stavfel kan bero på både taskigt tangentbord, störning på fm-band, raskt skrivande, eller läs och skriv-svårigheter.

Tyvärr ser alla inte det så, men be ALDRIG om ursäkt för dina inlägg då folk med huvudet kvar sedan barnsben förstår dig mycket tydligt ändå.      
    Hur kan endast 7% fast fekalie frigöras vid flatulens om individen är fylld till 100% med skit?
  • Thalis
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-14 15:12:15 följande:
    Om du inte orkar läsa igenom hela tråden (förståeligt) så kan du ju alltid läsa igenom mina inlägg iaf innan du skriver nåt som "Men varför i väskan? Eller fick du hjärnsläpp?"

Ursäkta att jag låter trött men du är inte den första i tråden som inte verkar ha läst någonting och kommer direkt med anklagningar.

Jag gjorde fel, absolut, det säger jag ingenting om men syftet med denna tråden var att få någon uppfattning om vad som kommer att hända nu, det var inte en kolla-på-mig-vad-duktig-jag-är-tråd. Finns ett par poliser som har svarat i denna tråd, läs igenom vad dom skrivit så får du en bild :)
    Tack för inlägget!
    Det hjälpte mig att sluta tycka synd om dig!
    Hoppas du får stora böter för ditt snattande,som jag trodde var ett misstag men ser nu var medvetet!
    Lycka till!
    Mamma till A, A, A och V.
  • Anonym (ångrar mig så)
    Thalis skrev 2012-01-14 15:18:57 följande:
    Tack för inlägget!
    Det hjälpte mig att sluta tycka synd om dig!
    Hoppas du får stora böter för ditt snattande,som jag trodde var ett misstag men ser nu var medvetet!
    Lycka till!
    Jag vet inte ens vad jag ska säga, kan inte alls förstå hur du kan tro det var medvetet. Jag har sovit sammanlagt ca 1 timme inatt för att jag legat och tänkt, tänkt och tänkt. Jag har iaf fått bokat möte med butikschefen nu och ska träffa honom på måndag eftermiddag och då ska han ha med sig övervakningsfilmen, känns skönt.
Svar på tråden Jag snattade idag...