• Anonym (ångrar mig så)

Jag snattade idag...

Idag så snattade jag en sminkartikel i en stor butik och åkte dit. Polisen kom och jag fick följa med dom. Värdet på artikeln var ungefär 65:-, jag har aldrig någonsin blivit dömd tidigare och jag har bara csn-bidraget samt barnbidrag som inkomst. Jag erkände brottet (vilket kanske var ett misstag med tanke på att jag aldrig hade tänkt ta något)

Vad kan jag vänta nu? Böter? Hur mycket? Kan det bli fängelse? Går det automatiskt till tingsrätten?

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-14 15:31
    Har nu haft mailkontakt med butikschefen där vi bokat möte. Vi kommer att träffas måndag eftermidag och han kommer då ta med butikens övervakningsfilm. Han hade hört från många andra i butiken att det var ett misstag (han var själv inte där). Det kommer även finnas en polis på plats. Känns mycket skönt

• Svar på tråden Jag snattade idag...
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-13 21:15:56 följande:
    Glömde; jag jobbar också inom barnomsorgen som timanställd och tänker börja jobba på förskola när min utbildning är slut... kanske får sadla om mig helt nu :(, nej jag vet inte.. Får hoppas att butiken drar tillbaks anmälan.
    Jag är inte säker på om det spelar roll, det ska ju egentligen inte spela roll. De vill ju veta att du inte har gjort några barn illa, det är ju det som är huvudsaken. Får man inte ange anledning till registerutdraget, så att de bara tar med brott i utdraget som är relevanta för jobbet kanske?
  • Anonym (Polis)

Okej, vad kommer hända. 1. Du har erkänt brottet på plats. Poliserna skriver en anmälan, och bifogat ditt och vittnets förhör. Åklagaren kommer ta ställning för strafföreläggande (dagsböter) eller åtalsunderlåtelse. Fängelse finns i straffskalan men är inte aktuellt i ditt fall. 2. Du förnekar brott. Samma sak som innan men här kan det bli en tingsrättsförhandling. Dagsbötern baseras på din inkomst. Polispatrullen SKALL informera dig om detta på plats. Kanske gjorde de det, men du var så stressad att du inte förstod allt? Jag tycker att det är väldigt tråkigt att du är så förvirrad över vad som hänt, och uppenbarligen inte insatt i vad som gäller. Det är du som förlorar på det. Om jag skall försöka sia över vad som kommer att hända, tror jag att åklagaren kommer besluta om åtalsunderlåtelse. Det baserar jag på att du inte är dömd för brott tidigare och värdet på de tillgripna varorna. Under 50 kronor så skulle poliserna inte ens behöva skriva en polisanmälan. Men som sagt, det är åklagaren som beslutar. Säg till om du har fler frågor.

• Anonym (ångrar mig så)
    Anonym (Polis) skrev 2012-01-13 22:19:05 följande:
    Jag skulle aldrig skriva en anmälan om snatteri baserat på din historia. Du skall "ha passerat sista betalningsmöjligheten" för att uppfylla brottet. Står du i kön till förbutiken gör du ju det för att kunna betala! Sa du inte det till väktarna? Helt sjukt att de grep dig, om du frågar mig. Hade du gått ut ur butiken hade saken varit en annan.
    Det var två poliser som förhörde mig. Den ena sa att det var uppenbart att jag var stressad och att hon ändå behövde göra en polisanmälan efter butikens krav. Den andra polisen var fruktansvärd, han trodde mig inte för fem öre och sa att alla snattare säger så och att jag inte borde äventyra min, min sons och min familjs framtid och att jag "aldrig kan snacka dig ur det här" och att enligt butikens "vittne" gick jag till förbutiken först efter att ha sett väktarna, inte alls sant eftersom jag inte upptäckte dom innan jag stod i kön.

Ja sa exakt samma historia till både han som "såg" mig, till icachefen som följde med väktarna och polisen, men det verkade inte spela någon roll för dom. Dom sa att jag var tveklöst skyldig. Kanske dom säger så för att skrämmas? Jag vet inte, men hade JAG sett det utifrån hade jag helt klart fattat att det var ett misstag, jag slängde ju ner både jacka och väska när telen ringde
  • Anonym (ångrar mig så)
    maskinpilot skrev 2012-01-13 22:25:54 följande:
    JO, jag avsåg att du kopierar dessa inlägg, skriver ut de om du har skrivare hemma.Sedan skriver du ut alla dina egna inlägg, går igenom dessa och kompletterar med det som du kommer på fattas/saknas. Dessa handlingar tar du med dig om det skulle kom till att du kommer att kallas till ett nytt förhör. Det är bra mycket enklare att tala för sin sak om du har dessa underlag med dej där. Det bör klart framgå i det som du skriver och har korrigerat så att du känner dig helt på det klar med att allt är fullständigt rätt nedtecknat och beskrivet i korrekt händelseordning.

Du bör/ska alltså göra detta för att kunna i detalj övertyga vid ett förhör att du inte hade något uppsåt att ta med dig en vara utan att betala för den.

Du är fortfarande fri att återta ditt medgivande hos polisen, du var så pass uppriven att du inte riktigt förstod att du undertecknade ett erkännande, b.l.a pga. av den stress som situation gav upphov till när du undanfördes för att bli ertappad för en handling du själv insåg och hade för avsikt att erlägga ersättning för i den förkö som du hade tagit plats i. Den känsla av överrumpling som kom över dig förhindrade dig att fullt ut kunna behärska dig och motargumentera mot väktarpersonalen. Dessa kan också ha ett eget motiv till att inte medge dig tid att vara kvar i förkön för att kunna hinna betala, som du hade för avsikt att göra, då deras löneersättning kan ha ett inslag av hur många de lyckas ertappa för att kunna anses utföra sitt jobb. Handlaren kan inte ta tillbaka ingripandet mot dig, då skulle han kunna anses bli betalansvarig för det underlåtna ingripandet mot dig och i så fall få betala insatsersättningen själv till väktarbolaget. Om sådant avtal föreligger bör kollas upp vid/efter polisförhör. Utgår från att några poliser normalt inte finns att så snabbt kunna tillgå för att ta hand om kunder som skulle kunna anses ha passerat utan att erlägga ersättning för sin vara. Ang. förkö, så bör en kontroll genomföras för att dokumentera tt sådan de facto finns i butiken, samt var gränser går för att du skulle anses ha lämnat den.

Betala inget föreläggande förrän dessa uppgifter är ordentligt genomgångna. Bättre fäkta för att inte bli anklagad för något som du inte haft uppsåt att göra!
    Tackar så vänligt för ditt långa och utförliga svar! Ska absolut tänka på detta och kommer läsa det återigen imorgon för just nu är jag fortfarande chockad, ledsen och mår bara illa
  • Anonym (ångrar mig så)
    Anonym (Polis) skrev 2012-01-13 22:35:20 följande:
    Okej, vad kommer hända. 1. Du har erkänt brottet på plats. Poliserna skriver en anmälan, och bifogat ditt och vittnets förhör. Åklagaren kommer ta ställning för strafföreläggande (dagsböter) eller åtalsunderlåtelse. Fängelse finns i straffskalan men är inte aktuellt i ditt fall. 2. Du förnekar brott. Samma sak som innan men här kan det bli en tingsrättsförhandling. Dagsbötern baseras på din inkomst. Polispatrullen SKALL informera dig om detta på plats. Kanske gjorde de det, men du var så stressad att du inte förstod allt? Jag tycker att det är väldigt tråkigt att du är så förvirrad över vad som hänt, och uppenbarligen inte insatt i vad som gäller. Det är du som förlorar på det. Om jag skall försöka sia över vad som kommer att hända, tror jag att åklagaren kommer besluta om åtalsunderlåtelse. Det baserar jag på att du inte är dömd för brott tidigare och värdet på de tillgripna varorna. Under 50 kronor så skulle poliserna inte ens behöva skriva en polisanmälan. Men som sagt, det är åklagaren som beslutar. Säg till om du har fler frågor.
    Åh precis såna här svar vill jag läsa. Enkelt och konkret för en mycket chockad människa ;)  Nu var värdet 65 kronor och tyvärr inte under en femtiolapp, vet inte om det spelar någon roll. När kommer jag få reda på allt? Alltså, när får jag reda på om det blir rättegång/får böter/ får s.k "prick" i registret? Jag återkommer om jag har fler frågor.
  • Anonym (sjukt ju)

Men alltså poliserna kan ju inte ha mycket att göra i din stad!

Aldrig jag skulle betala några böter iaf, då får dom dra det till rätten, vilket dom aldrig skulle göra för 65 kr.

Så många gånger som jag har gått ut med saker i barnvagnen som jag glömt där, har aldrig varit något problem att gå tillbaka och betala sen.

• Anonym (ångrar mig så)
    Anonym (sjukt ju) skrev 2012-01-13 23:19:40 följande:
    Men alltså poliserna kan ju inte ha mycket att göra i din stad!

Aldrig jag skulle betala några böter iaf, då får dom dra det till rätten, vilket dom aldrig skulle göra för 65 kr.

Så många gånger som jag har gått ut med saker i barnvagnen som jag glömt där, har aldrig varit något problem att gå tillbaka och betala sen.
    Det var i stockholm så jag vet inte om dom har mycket att göra här ;)

Vad är det för nåt du kan ha glömt i vagnen? Tänk på att har du otur kan du åka dit så det visslar om det, vet vad jag pratar om :/
  • Anonym (ångrar mig så)

Tack så mycket för alla svar ni gett mig idag! Jag ska läsa igenom det igen imorgon. Nu ska jag försöka få lite sömn iaf, så kanske jag tänker bättre imorgon. Idag är jag bara ledsen och arg, besviken på mig själv och rätt chockad. Snälla ta mitt råd och fundera på om det är värt det nästa gång ni "glömmer nåt i vagnen", har tagit ut kläder ur butik eller liknande. Tydligen är dom snabba som 17, och i mitt fall, inte ett dugg förstående (vilket jag till viss del kan förstå och håller med om).

Uschanamej säger jag och God natt så återkommer jag imorgon 

• Anonym (Ta't lugnt!)
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-13 20:07:07 följande:
    Inget värre än dagsböter, inga pengar till bostad, och ingen anställning menar du?

Men tack för svaren! Glad
    De kollar inte straffregister när du tar banklån, så just det är inga problem. Har själv ett strafföreläggande tyvärr och har tagit huslån något år efter det.

Anställning är nog inte heller några problem att få för en sådan relativt liten grej som snatteri ändå är.
Svar på tråden Jag snattade idag...