• Anonym (ångrar mig så)

Jag snattade idag...

Idag så snattade jag en sminkartikel i en stor butik och åkte dit. Polisen kom och jag fick följa med dom. Värdet på artikeln var ungefär 65:-, jag har aldrig någonsin blivit dömd tidigare och jag har bara csn-bidraget samt barnbidrag som inkomst. Jag erkände brottet (vilket kanske var ett misstag med tanke på att jag aldrig hade tänkt ta något)

Vad kan jag vänta nu? Böter? Hur mycket? Kan det bli fängelse? Går det automatiskt till tingsrätten?

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-14 15:31
    Har nu haft mailkontakt med butikschefen där vi bokat möte. Vi kommer att träffas måndag eftermidag och han kommer då ta med butikens övervakningsfilm. Han hade hört från många andra i butiken att det var ett misstag (han var själv inte där). Det kommer även finnas en polis på plats. Känns mycket skönt

• Svar på tråden Jag snattade idag...
  • Anonym

Du skriver i ditt inlägg att du erkände brottet! varför berättade du inte som det var  för poliserna i förhöret??? om du nu inte hade uppsåt att ta den.. 

• pluralfamilj

jag har råkat snatta många gånger, turligt inte åkt fast! lätt hänt att en mjölk under vagnen åker med när man ahr 2 små med i butiken osv.  dom gånger jag kommit på det direkt så har jag backat och betalat. det är igna bekymmer, dom är förstående...

• Dripknot

Jag råkade få med mig ett par solbrillor ut med kundvagnen från Citygross i somras. Jag gick lastade in mina betalda varor, 4 matkassar, i bilen och gick in med brillorna och betalade dem i kassan. Bad om ursäkt för att jag glömt att betala dem. Kassörskan blev glad över min ärlighet, likaså de kunderna längst fram i kassakön som släppte fram mig så jag kunde få betala.

Då tillkallades varken polis eller väktare, så nåt måste TS ha gjort aktivt från sin sida om sådana åtgärder vidtas i butiken.

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Anonym (hon är i trubbel)
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-13 21:14:29 följande:
    Tack för ditt svar, det känns genast lättare. Ja, det är så lätt gjort! En vän till mig blev polisanmäld för att hennes son på två år hade lagt en dvd-spelare (ni vet sån här minimini som finns på netto ibland?) Hon fick 6500 i böter och väntar på rättegång. Däremot i hennes fall hade hon lite brott bakom sig så hennes advokat har sagt att hon kanske får 3-7 dagar i fängelse. Inte jättelänge men ändå! Det är SÅ lätt gjort!

Gud vad jag skäms!
    3-7 dagar, är det inräknat att hon får komma ut villkorligt efter 2/3 av straffet om hon sköter sig?
  • susieq82

Jag gjorde exakt samma sak på ica maxi för några år sen, jag hade en korg med typ 3 varor sen höll jag i en hårfärgskartong som jag inte var säker på om jag skulle ha. Betalade mina varor och gick ut ur butiken. När jag ska ta upp mina nyclklar så upptcker jag att jag har färgen i handen och att jag inte betalat för den, jisses vad snabbt jag sprang tillbaka. Fick jättepanik och gick till kassan där jag handlat övriga varor och sa att jag måste varit helt borta för jag glömde denna...så jag köper TS story helt...ibland är man bara disträ...fast jag hade nog inte gått till förbutiken utan rusat tillbaka till kassan som man var vid tidigare....

• leomax
    Anonym (hon är i trubbel) skrev 2012-01-14 20:09:40 följande:
    3-7 dagar, är det inräknat att hon får komma ut villkorligt efter 2/3 av straffet om hon sköter sig?
    Konstigt att advokaten säger att det kan bli 3-7 dagars fängelse när det kortaste fängelsestraffet i Sverige är 14 dagar..
  • Anonym (Åsa)
    Sarilariz skrev 2012-01-14 16:27:57 följande:
    Kan lugna med att blanketten du fyller i för att få jobba inom barnomsorg ENBART fokuserar på sexbrott och brott mot barn. Ev andra brott får arbetsgivaren inte tillgång till.

Så har du t.ex snattat så får arbetsgivaren ett papper där det står att du ej begått sexbrott eller brott mot barn. Ingen fara på taket alltså.

Åh, tack. Då kan jag släppa den värsta skräcken för att handla igen =) Jag hoppas TS ser ditt inlägg också.

TS, jag är säker på att det löser sig nu, i och med att ägaren har bestämt möte med dig och är villig att både lyssna på dig och se övervakningsfilmen. Jätteskönt att läsa, jag har tänkt på dig!   
  • IsabelleR

Jag jobbar i kassan på Ica och det händer ganska ofta att folk råkar få med sig något obetalt ut som de står och håller i handen eller ligger gömt i vagnen. Det är ganska lätt att se vilka som är uppriktiga och vilka som inte är det, beroende på vad de gör när de kommer på det. De flesta hajar ju till och utbrister typ "men herregud!", de som inte gör det utan fortsätter gå så som du gjorde - tja vad ska jag säga, jag förstår ju att personalen och väktarna trodde att du gjorde det uppsåtligt tyvärr.

Några har skrivit att du inte hade passerat sista "betalningsanhalten" men det hade du faktiskt för åtminstone i vår butik så är det utanför larmbågarna i kassan som gäller, det är då väktarna får lov att rycka in.

Visst låter det skumt men alla kan vi ju vara virriga ibland! Och ingen annan än du själv kan veta om du gjorde det med flit eller inte. Lycka till i vilket fall!

• Anonym (mamma mian)

....bara jag som INTE går tillbaka in med slarvmedhavda obetalda varor som man upptäcker i vagnen/ under vagnen eller dylikt....?

• oktobermamman93
    susieq82 skrev 2012-01-14 20:34:31 följande:
    Jag gjorde exakt samma sak på ica maxi för några år sen, jag hade en korg med typ 3 varor sen höll jag i en hårfärgskartong som jag inte var säker på om jag skulle ha. Betalade mina varor och gick ut ur butiken. När jag ska ta upp mina nyclklar så upptcker jag att jag har färgen i handen och att jag inte betalat för den, jisses vad snabbt jag sprang tillbaka. Fick jättepanik och gick till kassan där jag handlat övriga varor och sa att jag måste varit helt borta för jag glömde denna...så jag köper TS story helt...ibland är man bara disträ...fast jag hade nog inte gått till förbutiken utan rusat tillbaka till kassan som man var vid tidigare....
    jag har gjort så flera gånger med tidningar! när de legat nära kassan o helt glömt att lägga de på bandet.. 
  • Anonym (sno1)

Jag har snattat medvetet en gång när pengarna var nästan slut och jag desperat behövde blöjor. Jag gick till själv bet maskinerna stora butiker har, när man scanar o bet själv. Men scanade aldrig in blöjorna . Skäms ..
    Sen har de hänt när jag handlat så fanns de ej plats med mer fler varor i korgen så la jag de under vagnen o glömde det. Såg de först när jag var hemma. 

• brummis51

Tillåter mig som ny medlem på denna sajt att bringa lite klarhet i problemet då det hittills mest tyckts och tänkts. Vad som är korrekt och har lagstöd samt rättspraxis är att "en var" (dvs. vem som helst) får gripa envar som gjort sig skyldig till brott på bar gärning (även flyende fot) för brott som kan leda till fängelse. För snatteri följer böter eller fängelse i högst 6 månader. En var får alltså gripa för detta brott. I butiker är det oftast väktare som gör detta. För att en s.k. "olaga förmögenhetsöverföring" skall ha skett måste gärningsmannen ha "passerat butikens sista möjlighet till betalning". Var denna gräns går varierar från butik till butik men praxis är att man skall ha passerat huvudkassalinjen samt om förbutik finnes även denna samt om varugrupper finns placerade innanför utgångsdörren men dock utanför kassorna måste även dessa varor ha passerats. Det sistnämnda får oftast konsekvensen att man i praktiken är utanför utgångsdörrarna "i friska luften". En vanföreställning hos många butiker och deras väktare är att om man passerat huvudkassalinjen så har man begått snatteri eftersom de varor man har med sig där inte går att betala i förbutiken utan man blir tvungen att gå tillbaka till huvudkassalinjen för att betala. Så är inte fallet eftersom lagen säger "butikens sista möjlighet till betalning. Då lagen inte är kongruent med butikernas verklighet finns alltså inte något utrymme för butikerna att skapa egen praxis utan de måste anpassa sina system och rutiner efter rådande lagstiftning. De varor man för med sig förbi huvudkassalinjen har man INTE snattat förrän man passerat förbutiken och ev varugruppsplaceringar utanför kassorna före utgångsdörrarna. Om ingen förbutik eller varugruppsplaceringar finns utanför huvudkassalinjen är brottet fullbordat då Du passerar kassalinjen som går mittför kassörskan och inte som många tror att man måste vara på utsidan av kassan.Huruvida man har handlat t.ex. varor för 300 kr eller 6000 kr och tillgripit en vara för t.ex. 39,90 kr och därigenom tror att man vid jämförelse mellan inköpsbelopp och tillgreppsbelopp skall gå fri från straffansvar saknar fullständig relevans. Dock tittar polis, åklagare samt rätten även för snatteri på uppsåtskriterierna och tillvägagångssättet. Jag uttalar mig absolut inte om Ditt specifika fall då jag inte var på plats själv men det jag tycker låter konstigt är att man ingripit mot Dig i kön till förbutiken (om jag nu fattat detta rätt). Tyvärr "körs det oftast på" och om man som kund inte känner till lagen så blir det lätt systemfel som slutar med att man blir dömd till skillnad från den som kan stå på sig och vet sina rättigheter. Klart klantigt av dem att låta Dig betala för varan innan de förde Dig till kontoret vilket aldrig får ske förrän i efterhand då polis anlänt. Bara detta förfarande ger mig signalen att Du drabbades av högst okunniga och oproffessionella väktare. En sista parentes för att visa att beloppet på det tillgripna saknar fullständigt betydelse - det är tillvägagångssättet som tillmäts betydelse! Har tyvärr inte domnummer men för några år sedan kom ett fall upp till tingsrätten där en 41-årig fader gick ner till butiken i sitt bostadsområde och utanför butiken drog på sig en rånarluva och gick in och hämtade 3 glassar för 61 kr som han gick till kassan och köade för att betala. Då det blev hans tur och kassörskan började scanna in glassarna blev hon irriterad på rånarluvan och uppmanade honom att ta av sig den. Då drog han upp en rörtång och skrek "Nu tar jag de här glassarna och springer". Väl hemma fick han ångest över att ha blivit igenkänd och skickade ner sin dotter för att betala glassarna i efterhand. Han dömdes i tingsrätten för snatteri och olaga hot till 3 månaders fängelse som åklagaren direkt överklagade till hovrätten. Som ändrade både brottsrubricering och påföljd. Han dömdes för "rån" (motbvärnsfallet) och påföljden bestämdes till 14 månaders fängelse. I domskälen skrev hovrätten bl.a. "tillgreppsbeloppet saknar fullständigt betydelse - det är hur tillgreppet skett som skall tillmätas väsentlig betydelse".  Hoppas Du blev lite klokare efter detta faktainlägg min vän.

• Anonym (Nyfiken)

Hur gick det hur slutade det hur är det idag

Svar på tråden Jag snattade idag...