• Anonym (ångrar mig så)

Jag snattade idag...

Idag så snattade jag en sminkartikel i en stor butik och åkte dit. Polisen kom och jag fick följa med dom. Värdet på artikeln var ungefär 65:-, jag har aldrig någonsin blivit dömd tidigare och jag har bara csn-bidraget samt barnbidrag som inkomst. Jag erkände brottet (vilket kanske var ett misstag med tanke på att jag aldrig hade tänkt ta något)

Vad kan jag vänta nu? Böter? Hur mycket? Kan det bli fängelse? Går det automatiskt till tingsrätten?

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-14 15:31
    Har nu haft mailkontakt med butikschefen där vi bokat möte. Vi kommer att träffas måndag eftermidag och han kommer då ta med butikens övervakningsfilm. Han hade hört från många andra i butiken att det var ett misstag (han var själv inte där). Det kommer även finnas en polis på plats. Känns mycket skönt

• Svar på tråden Jag snattade idag...
  • amami

Hej,

jag skulle tippa på kanske 2000 kr i böter, det som är det vanliga för stölder under 100-lappen. Du kommer hamna i brottsregistret i fem år, men skulle knappast tro att det leder till något annat än att OM en framtida arbetsgivare skulle vilja se utdraget så blir det kanske en pinsam situation, men tror knappast att det leder till att du inte får jobb. Det står exakt vad du "snott" isf och för hur mycket. Det är betydligt fler än vad man tror som har någon sådan där "prick" i registret, allt från urinering på allmän plats till lite värre fortkörningar t ex så om du förklarar för arbetsgivaren så tror jag inte att hon/han reagerar nämnvärt.
    Lån borde inte vara några problem.

• Anonym (ångrar mig så)
    Anonym skrev 2012-01-13 20:35:24 följande:
    Är du helt ostraffad sedan tidigare?

Det slutar nog i ett strafföreläggande i så fall. Det hamnar i belastningsregistret men du slipper komma till tingsrätten för rättegång.

Se www.aklagare.se/Lattlast/Vad-gor-en-aklagare/.../

Har du kvittot kvar på det du betalade för (inte nödvändigt, men kan vara bra för att visa att du köpte dyrare och liknande varor som du betalade vid samma tillfälle) och vidhåller att det var ett misstag att få med cremen utan att betala så kan du ju låta bli att skriva under straffreläggandet eller kontakta åklagaren/utredaren. Du kan förklara för den som utreder brottet att det var ett misstag. Då kan de antingen lägga ner det om de bedömer att det inte kommer att leda till någon fällande dom, eller så går det till domstol och du får förklara för tingsrätten att det var ett misstag. Tingsrätten bedömer sedan om det förelåg något uppsåt eller inte, alltså om de tror på dig när du säger att det inte var meningen. Du kan då frias helt och inget syns i belastningsregistret, eller så står det att du dömts för snatteri. Straffet blir i så fall troligtvis lite böter. Har du redan betalat eller lämnat tillbaka varan så har affären antagligen inget skadeståndsanspråk, hade du inte betalat och varan hade varit osäljbar eller något sådant så hade du troligtvis också fått betala tillbaka värdet på den om affären yrkat på det.

Döms du eller godkänner ett strafföreläggande så stannar det i ditt fall antagligen kvar i belastningsregistret i 5 år.

Se www.polisen.se/sv/Service/Registerutdrag/Gall.../
    Ja, jag är helt ostraffad sedan tidigare. Blev stoppad i poliskontroll en gång, men dom ville bara jag skulle blåsa i en grej, fick visa körkortet. 30 sek senare fick jag tillbaks körkortet och han sa "kör försiktigt! God natt"

Tack för svaren, det var precis sånt här svar jag ville ha!

Hm okej, jag har ju kvitto på den, och det andra jag köpte men det var ju vid 2 olika tillfällen varav det med cremen var EFTER jag åkte fast. Det VAR ett misstag, men vet ju inte hur det kan ha sett ut från andra sidan, jag har själv "satt dit" snattare som anser att det var BAAAARA ett litet misstag, och dom kunde inte förstå HUUUR det kan ha gått till. Usch, kanske borde trott på dom?

Tycker fortfarande texten du skrev var lite krånglig men ska läsa igenom den ett par ggr till
  • Anonym (ångrar mig så)
    Sveasson skrev 2012-01-13 20:37:36 följande:
    Usch vad synd man tycker om dig ts, det är nog något som faktiskt kan hända den bäste och som andra också skrivit , du stor ju i kö för att betala. Hoppas du slipper några följder av detta.
    Åh tack! Hoppas min hemska historia kan få andra att tänka på vad dom gör (omedvetet) i affären. Vissa saker går på ren rutin.
  • Anonym (ångrar mig så)
    amami skrev 2012-01-13 20:39:56 följande:
    Hej,

jag skulle tippa på kanske 2000 kr i böter, det som är det vanliga för stölder under 100-lappen. Du kommer hamna i brottsregistret i fem år, men skulle knappast tro att det leder till något annat än att OM en framtida arbetsgivare skulle vilja se utdraget så blir det kanske en pinsam situation, men tror knappast att det leder till att du inte får jobb. Det står exakt vad du "snott" isf och för hur mycket. Det är betydligt fler än vad man tror som har någon sådan där "prick" i registret, allt från urinering på allmän plats till lite värre fortkörningar t ex så om du förklarar för arbetsgivaren så tror jag inte att hon/han reagerar nämnvärt.
    Lån borde inte vara några problem.
    Haha ja det är sant. Min sambo har faktiskt en prick i registret för att han körde vid rött en gång men sedan dess har han aldrig hört nåt om det (vi hr iofs inte sökt lån sen dess och han har inte bytt jobb) Skönt att du skriver så. Min största förhoppning nu är att det "bara" blir böter och att jag kan få några minuters sömn inatt!
  • Anonym

Om man blir störd av ngt i en butik och håller i en vara, stoppa den aldrig i fickan. Lägg den var som helst men inte där.

• användarnamn1

Håller med anonym ovan - du hade inte passerat sista betalningsplats - jag har jobbat i butik, förvisso i Danmark, men där är det i alla fall så - man får ta folk först efter denna. Du MÅSTE argumentera för din sak, det här verkar ju helt vidrigt. Tycker absolut inte du ska acceptera att betala böter eller dylikt, nej, kontakta polis eller vilken myndighet det nu är, säg att du erkände brott under felaktig förståelse av vad ett brott är: du hade inget uppsåt, du begick ett misstag och stod i kö för att rätta till det när du blev tagen. Att du sedan faktiskt tilläts betala bevisar ju att man kunde betala varan i den kö du stod i. Du förvirrades av poliser, väktare och personal som menade att du trots brist på uppsåt, även om de inte trodde dig på den punkten, hade begått ett brott. Du vill därför nu dra tillbaka ditt erkännande, och om man inte kan lösa det här genom att faktiskt se på video, både av tillfället då telefonen ringde och tillfället då du upptäckte mascaran och gick för att betala (och faktiskt betalade!) vill du tilldelas ett juridiskt ombud. Om du inte ljuger, om video faktiskt visar hur du i stress och hast släpper ner mascaran i fel "korg", SKA du inte dömas. Hoppas mitt inlägg inte ser alltför konstigt ut - första inlägget, och skrivet från telefon. Blev medlem nu, tillslut, bara för att jag verkligen tycker du måste dra tillbaka erkännandet och stå på dig själv. Hoppas du gör det.

• Anonym (ångrar mig så)
    Anonym skrev 2012-01-13 20:51:13 följande:

Om man blir störd av ngt i en butik och håller i en vara, stoppa den aldrig i fickan. Lägg den var som helst men inte där.

Tack för tipset ;)
  • användarnamn1

Håller med anonym ovan - du hade inte passerat sista betalningsplats - jag har jobbat i butik, förvisso i Danmark, men där är det i alla fall så - man får ta folk först efter denna. Du MÅSTE argumentera för din sak, det här verkar ju helt vidrigt. Tycker absolut inte du ska acceptera att betala böter eller dylikt, nej, kontakta polis eller vilken myndighet det nu är, säg att du erkände brott under felaktig förståelse av vad ett brott är: du hade inget uppsåt, du begick ett misstag och stod i kö för att rätta till det när du blev tagen. Att du sedan faktiskt tilläts betala bevisar ju att man kunde betala varan i den kö du stod i. Du förvirrades av poliser, väktare och personal som menade att du trots brist på uppsåt, även om de inte trodde dig på den punkten, hade begått ett brott. Du vill därför nu dra tillbaka ditt erkännande, och om man inte kan lösa det här genom att faktiskt se på video, både av tillfället då telefonen ringde och tillfället då du upptäckte mascaran och gick för att betala (och faktiskt betalade!) vill du tilldelas ett juridiskt ombud. Om du inte ljuger, om video faktiskt visar hur du i stress och hast släpper ner mascaran i fel "korg", SKA du inte dömas. Hoppas mitt inlägg inte ser alltför konstigt ut - första inlägget, och skrivet från telefon. Blev medlem nu, tillslut, bara för att jag verkligen tycker du måste dra tillbaka erkännandet och stå på dig själv. Hoppas du gör det.

• Anonym
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-13 20:46:46 följande:
    Åh tack! Hoppas min hemska historia kan få andra att tänka på vad dom gör (omedvetet) i affären. Vissa saker går på ren rutin.
    Anonym skrev 2012-01-13 20:51:13 följande:

Det är lätt hänt om man blir distraherad och sedan glömmer bort att den ligger där..Ett litet tips
  • Anonym (ångrar mig så)
    användarnamn1 skrev 2012-01-13 20:51:34 följande:
    Tackar för svaren! Mycket intressant. Men om jag tar tillbaka mitt erkännande och nekar till brott och om det då kommer vidare till tingsrätten (för så som jag förstår det så gör det det automatiskt om man nekar, eller?) och dom anser med hjälp av övervakningskameror att jag faktiskt snattade. (Vet ju inte alls hur dom tänker där, men man har ju hört en och annat. Våldtäktsmän går fria öfr att kvinnan har fel kläder mm). Vad händer då? Betalar jag rättegångskostnader själv? Blir straffet högre?

Vill helst bara att det ska vara över... Gråter
Svar på tråden Jag snattade idag...