Anonym skrev 2012-01-13 20:35:24 följande:
Är du helt ostraffad sedan tidigare?
Det slutar nog i ett strafföreläggande i så fall. Det hamnar i belastningsregistret men du slipper komma till tingsrätten för rättegång.
Se
www.aklagare.se/Lattlast/Vad-gor-en-aklagare/.../
Har du kvittot kvar på det du betalade för (inte nödvändigt, men kan vara bra för att visa att du köpte dyrare och liknande varor som du betalade vid samma tillfälle) och vidhåller att det var ett misstag att få med cremen utan att betala så kan du ju låta bli att skriva under straffreläggandet eller kontakta åklagaren/utredaren. Du kan förklara för den som utreder brottet att det var ett misstag. Då kan de antingen lägga ner det om de bedömer att det inte kommer att leda till någon fällande dom, eller så går det till domstol och du får förklara för tingsrätten att det var ett misstag. Tingsrätten bedömer sedan om det förelåg något uppsåt eller inte, alltså om de tror på dig när du säger att det inte var meningen. Du kan då frias helt och inget syns i belastningsregistret, eller så står det att du dömts för snatteri. Straffet blir i så fall troligtvis lite böter. Har du redan betalat eller lämnat tillbaka varan så har affären antagligen inget skadeståndsanspråk, hade du inte betalat och varan hade varit osäljbar eller något sådant så hade du troligtvis också fått betala tillbaka värdet på den om affären yrkat på det.
Döms du eller godkänner ett strafföreläggande så stannar det i ditt fall antagligen kvar i belastningsregistret i 5 år.
Se
www.polisen.se/sv/Service/Registerutdrag/Gall.../
Ja, jag är helt ostraffad sedan tidigare. Blev stoppad i poliskontroll en gång, men dom ville bara jag skulle blåsa i en grej, fick visa körkortet. 30 sek senare fick jag tillbaks körkortet och han sa "kör försiktigt! God natt"
Tack för svaren, det var precis sånt här svar jag ville ha!
Hm okej, jag har ju kvitto på den, och det andra jag köpte men det var ju vid 2 olika tillfällen varav det med cremen var EFTER jag åkte fast. Det VAR ett misstag, men vet ju inte hur det kan ha sett ut från andra sidan, jag har själv "satt dit" snattare som anser att det var BAAAARA ett litet misstag, och dom kunde inte förstå HUUUR det kan ha gått till. Usch, kanske borde trott på dom?
Tycker fortfarande texten du skrev var lite krånglig men ska läsa igenom den ett par ggr till