• Anonym (ångrar mig så)

Jag snattade idag...

Idag så snattade jag en sminkartikel i en stor butik och åkte dit. Polisen kom och jag fick följa med dom. Värdet på artikeln var ungefär 65:-, jag har aldrig någonsin blivit dömd tidigare och jag har bara csn-bidraget samt barnbidrag som inkomst. Jag erkände brottet (vilket kanske var ett misstag med tanke på att jag aldrig hade tänkt ta något)

Vad kan jag vänta nu? Böter? Hur mycket? Kan det bli fängelse? Går det automatiskt till tingsrätten?

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-14 15:31
    Har nu haft mailkontakt med butikschefen där vi bokat möte. Vi kommer att träffas måndag eftermidag och han kommer då ta med butikens övervakningsfilm. Han hade hört från många andra i butiken att det var ett misstag (han var själv inte där). Det kommer även finnas en polis på plats. Känns mycket skönt

• Svar på tråden Jag snattade idag...
  • användarnamn1

Vet inte, tyvärr, men ta upp det när du sakligt och ärligt kontaktar myndigheten, berättar om din oro för detta, men också om felaktigheterna som begåtts. Kanske fråga om det går att få butiken att ta tillbaka anmälan, genom kommunikation med denna - förklaring kring vad som skett men särskilt påpekande om sista betalzon och att du där betalade - de regler de måste följa ( om det är här som i grannlandet, vilket ju någon annan påstod). Ingen fena på juridik tyvärr, men ring eller gå dit, var saklig och uppriktig. Be om råd. Lycka till!

• Anonym (ångrar mig så)
    användarnamn1 skrev 2012-01-13 21:05:02 följande:
    Vet inte, tyvärr, men ta upp det när du sakligt och ärligt kontaktar myndigheten, berättar om din oro för detta, men också om felaktigheterna som begåtts. Kanske fråga om det går att få butiken att ta tillbaka anmälan, genom kommunikation med denna - förklaring kring vad som skett men särskilt påpekande om sista betalzon och att du där betalade - de regler de måste följa ( om det är här som i grannlandet, vilket ju någon annan påstod). Ingen fena på juridik tyvärr, men ring eller gå dit, var saklig och uppriktig. Be om råd. Lycka till!
    Tackar för svaret men jag vet inte, är väl rädd. Känns som att jag hellre betalar dom j*vla böterna och slipper rättegång. Rättegång, liksom.. för 65 spänn? jag vet inte, det skrämmer mig
  • Anonym (Åsa)

Gud, jag är verkligen disträ ibland och det där hade kunnat hända mig! Dock har det aldrig hänt, men min son höll i en obetald pixibok en gång när vi sprang förbi kassorna för att han behövde kissa på deras kundtoalett. Men vi gick ju in igen och fortsatte handla. Tänk om vakter stått och väntat utanför toan och jag fått prick i registret?

Jag jobbar inom barnomsorgen och måste visa upp utdrag ur belastningsregistret när jag söker nya jobb, och planen är att söka ett nytt jobb inom 1-2 år. Visserligen så är det bara brott mot barn som de kollar efter, men inte vill de väl anställa någon som snott en pixibok heller? Tänk om jag skulle gå och sno barnens bananer till fruktstunden eller något? 

Kanske jag ska beställa den där matkasseservicen som jag har funderat på ibland, så jag slipper oroa mig?

Jag hoppas det går bra för dig!     

• Anonym (ångrar mig så)
    Anonym (Åsa) skrev 2012-01-13 21:10:27 följande:
    Gud, jag är verkligen disträ ibland och det där hade kunnat hända mig! Dock har det aldrig hänt, men min son höll i en obetald pixibok en gång när vi sprang förbi kassorna för att han behövde kissa på deras kundtoalett. Men vi gick ju in igen och fortsatte handla. Tänk om vakter stått och väntat utanför toan och jag fått prick i registret?

Jag jobbar inom barnomsorgen och måste visa upp utdrag ur belastningsregistret när jag söker nya jobb, och planen är att söka ett nytt jobb inom 1-2 år. Visserligen så är det bara brott mot barn som de kollar efter, men inte vill de väl anställa någon som snott en pixibok heller? Tänk om jag skulle gå och sno barnens bananer till fruktstunden eller något? 

Kanske jag ska beställa den där matkasseservicen som jag har funderat på ibland, så jag slipper oroa mig?

Jag hoppas det går bra för dig!     
    Tack för ditt svar, det känns genast lättare. Ja, det är så lätt gjort! En vän till mig blev polisanmäld för att hennes son på två år hade lagt en dvd-spelare (ni vet sån här minimini som finns på netto ibland?) Hon fick 6500 i böter och väntar på rättegång. Däremot i hennes fall hade hon lite brott bakom sig så hennes advokat har sagt att hon kanske får 3-7 dagar i fängelse. Inte jättelänge men ändå! Det är SÅ lätt gjort!

Gud vad jag skäms!
  • Anonym (ångrar mig så)
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-13 21:14:29 följande:
    Tack för ditt svar, det känns genast lättare. Ja, det är så lätt gjort! En vän till mig blev polisanmäld för att hennes son på två år hade lagt en dvd-spelare (ni vet sån här minimini som finns på netto ibland?) Hon fick 6500 i böter och väntar på rättegång. Däremot i hennes fall hade hon lite brott bakom sig så hennes advokat har sagt att hon kanske får 3-7 dagar i fängelse. Inte jättelänge men ändå! Det är SÅ lätt gjort!

Gud vad jag skäms!
    Glömde; jag jobbar också inom barnomsorgen som timanställd och tänker börja jobba på förskola när min utbildning är slut... kanske får sadla om mig helt nu :(, nej jag vet inte.. Får hoppas att butiken drar tillbaks anmälan.
  • maskinpilot

ETT gott råd. Tag ihop all argumentation som användarnamn 1 skrivit. Lägg därtill ditt eget inlägg och skriv det tydligare, så att det blir lättare att förstå och se händelsesammanhanget i butiken. Hur du tappade väskan, plockade upp, kom på att du hade maskaran efter att du gått förbi ordinarie kassan men insåg att du kunde betala i förkassan och ställde dej i kö där, men kom då att bli medtagen till samtalsrummet i butiken. Detta bör kunna ses i kamerorna. I och med att du står där och väntar på att kunna betala för maskaran saknas uppsåt att snatta varan.

Har jag uppfattat din beskrivning något så när rätt?

Frågan om hur mycket du handlat för i övrigt kan ha med relevansen av det beloppet kontra beloppet för maskaran, som fundering i den frågan, samt att du sannolikt hade så pass med slantar i din börs för att även kunna betala maskaran. Du betalade den i alla fall i den andra kön. Ju högre belopp du erlagt i första kassan, desto mindre anledning att ha snattat något för 65 kronor.

Svara gärna på min fråga.

• Anonym (ångrar mig så)
    maskinpilot skrev 2012-01-13 21:27:43 följande:
    ETT gott råd. Tag ihop all argumentation som användarnamn 1 skrivit. Lägg därtill ditt eget inlägg och skriv det tydligare, så att det blir lättare att förstå och se händelsesammanhanget i butiken. Hur du tappade väskan, plockade upp, kom på att du hade maskaran efter att du gått förbi ordinarie kassan men insåg att du kunde betala i förkassan och ställde dej i kö där, men kom då att bli medtagen till samtalsrummet i butiken. Detta bör kunna ses i kamerorna. I och med att du står där och väntar på att kunna betala för maskaran saknas uppsåt att snatta varan.

Har jag uppfattat din beskrivning något så när rätt?

Frågan om hur mycket du handlat för i övrigt kan ha med relevansen av det beloppet kontra beloppet för maskaran, som fundering i den frågan, samt att du sannolikt hade så pass med slantar i din börs för att även kunna betala maskaran. Du betalade den i alla fall i den andra kön. Ju högre belopp du erlagt i första kassan, desto mindre anledning att ha snattat något för 65 kronor.

Svara gärna på min fråga.
    Sammanlagt blev det ungefär 300:- exakta inköpslista finns också i tråden någonstans, kan länka om du inte hittar den men om du trycker upp mina inlägg borde den finnas där :)

Du har uppfattat det rätt.

Du skriver "Tag ihop all argumentation som användarnamn 1 skrivit. Lägg därtill ditt eget inlägg och skriv det tydligare, så att det blir lättare att förstå och se händelsesammanhanget i butiken" Vad menar du med det? vart ska jag skriva det?
  • Anonym (Polis)
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-13 18:48:38 följande:
    Nej, verkligen inte. Åh gud detta är så pinsamt men visst, klart jag kan hänga ut mig här så man får lite extra påhopp av anonyma poliser. Jag gick in till ica för att köpa shampoo, bröd och mjölk (vad nu det har för betydelse) och när man går förbi shampoflaskorna går man förbi sminket. Jag kollade på en mascara och kom på att en sån ny behöver jag ju. La den i korgen och gick vidare till parfymerna, hittade en adidasparfym för extrapris och la den i korgen. Såg en nagelbandscreme (depend om det nu spelar någon roll), höll den i handen och telefonen började ringa i väskan, och hittade den inte, fick panik eftersom jag väntade ett viktigt samtal och slängde ner väskan på marken, kastade ner nagelbandscremen och fick tag på telefonen i sista sekunden, pratade i ungefär 7 min under tiden gick jag runt i butiken (vem står stilla när dom pratar i telen?) Jag gick runt och plockade på mig det andra jag skulle ha och stog i en milslång kö och betalade. När jag kommer ut ur kassan får jag panik när jag kommer på att jag har cremen i väskan och kollar bakåt- skitlång kö så jag tänkte att jag betalar den i förbutiken så länge och ställer mig i kön Kom dock inte så långt till kassan utan blev tagen av 2 väktare, en manlig rätt liten och en kvinnlig skitstor och frågade om jag kunde följa med till ett rum inne i butiken. Jag svarade att jag skäms så jag blir tokig men jag har fått med mig en nagelbandscreme och att jag ville betala den först.Dom svarade bara att "jaja, polisen är tillkallad" men dom "gick med på" att jag betalade den först. Lagom pinsamt visserligen med 2 väktare om varsin sida. (Alltså jag är inte dum i huvudet, jag vet hur detta låter nu när man skriver det. Hade jag vart på andra sidan skärmen så hade jag tokskrattat och sagt "jaaaa, säkert"). Fick först göra förhör hos poliserna och sen följa med dom och lämna uppgifter (hade inget leg med mig) och sen släpptes jag. Nu är jag intresserad om vad som kan hända nu? Jag skäms ju som en hund men jag fattar ju att det blir prick i registret.

Jag skulle aldrig skriva en anmälan om snatteri baserat på din historia. Du skall "ha passerat sista betalningsmöjligheten" för att uppfylla brottet. Står du i kön till förbutiken gör du ju det för att kunna betala! Sa du inte det till väktarna? Helt sjukt att de grep dig, om du frågar mig. Hade du gått ut ur butiken hade saken varit en annan.
  • maskinpilot

JO, jag avsåg att du kopierar dessa inlägg, skriver ut de om du har skrivare hemma.Sedan skriver du ut alla dina egna inlägg, går igenom dessa och kompletterar med det som du kommer på fattas/saknas. Dessa handlingar tar du med dig om det skulle kom till att du kommer att kallas till ett nytt förhör. Det är bra mycket enklare att tala för sin sak om du har dessa underlag med dej där. Det bör klart framgå i det som du skriver och har korrigerat så att du känner dig helt på det klar med att allt är fullständigt rätt nedtecknat och beskrivet i korrekt händelseordning.

Du bör/ska alltså göra detta för att kunna i detalj övertyga vid ett förhör att du inte hade något uppsåt att ta med dig en vara utan att betala för den.

Du är fortfarande fri att återta ditt medgivande hos polisen, du var så pass uppriven att du inte riktigt förstod att du undertecknade ett erkännande, b.l.a pga. av den stress som situation gav upphov till när du undanfördes för att bli ertappad för en handling du själv insåg och hade för avsikt att erlägga ersättning för i den förkö som du hade tagit plats i. Den känsla av överrumpling som kom över dig förhindrade dig att fullt ut kunna behärska dig och motargumentera mot väktarpersonalen. Dessa kan också ha ett eget motiv till att inte medge dig tid att vara kvar i förkön för att kunna hinna betala, som du hade för avsikt att göra, då deras löneersättning kan ha ett inslag av hur många de lyckas ertappa för att kunna anses utföra sitt jobb. Handlaren kan inte ta tillbaka ingripandet mot dig, då skulle han kunna anses bli betalansvarig för det underlåtna ingripandet mot dig och i så fall få betala insatsersättningen själv till väktarbolaget. Om sådant avtal föreligger bör kollas upp vid/efter polisförhör. Utgår från att några poliser normalt inte finns att så snabbt kunna tillgå för att ta hand om kunder som skulle kunna anses ha passerat utan att erlägga ersättning för sin vara. Ang. förkö, så bör en kontroll genomföras för att dokumentera tt sådan de facto finns i butiken, samt var gränser går för att du skulle anses ha lämnat den.

Betala inget föreläggande förrän dessa uppgifter är ordentligt genomgångna. Bättre fäkta för att inte bli anklagad för något som du inte haft uppsåt att göra!

Svar på tråden Jag snattade idag...