• Anonym (ångrar mig så)

Jag snattade idag...

Idag så snattade jag en sminkartikel i en stor butik och åkte dit. Polisen kom och jag fick följa med dom. Värdet på artikeln var ungefär 65:-, jag har aldrig någonsin blivit dömd tidigare och jag har bara csn-bidraget samt barnbidrag som inkomst. Jag erkände brottet (vilket kanske var ett misstag med tanke på att jag aldrig hade tänkt ta något)

Vad kan jag vänta nu? Böter? Hur mycket? Kan det bli fängelse? Går det automatiskt till tingsrätten?

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-14 15:31
    Har nu haft mailkontakt med butikschefen där vi bokat möte. Vi kommer att träffas måndag eftermidag och han kommer då ta med butikens övervakningsfilm. Han hade hört från många andra i butiken att det var ett misstag (han var själv inte där). Det kommer även finnas en polis på plats. Känns mycket skönt

• Svar på tråden Jag snattade idag...
  • Anonym (ångrar mig så)
    Insatt skrev 2012-01-13 18:58:36 följande:
    Förklara läget nästa gång.. Utan uppsåt ingen stöld!
    Fast det gjorde jag, men dom sa att det inte spelade någon roll. Både till icakillen som sett mig, väktarna OCH polisen, men klart att dom inte tror mig, det hade jag inte heller gjort
  • Anonym (ångrar mig så)
    2pågar skrev 2012-01-13 18:58:12 följande:
    Snattade en sak för ca 40-50 kr när jag var 13-14 år och de slutade i 1800:- i böter :/
    Jösses Amalia, och då var du inte ens straffmyndig :/
  • mamma till tre busungar
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-13 18:48:38 följande:
    Nej, verkligen inte. Åh gud detta är så pinsamt men visst, klart jag kan hänga ut mig här så man får lite extra påhopp av anonyma poliser. Jag gick in till ica för att köpa shampoo, bröd och mjölk (vad nu det har för betydelse) och när man går förbi shampoflaskorna går man förbi sminket. Jag kollade på en mascara och kom på att en sån ny behöver jag ju. La den i korgen och gick vidare till parfymerna, hittade en adidasparfym för extrapris och la den i korgen. Såg en nagelbandscreme (depend om det nu spelar någon roll), höll den i handen och telefonen började ringa i väskan, och hittade den inte, fick panik eftersom jag väntade ett viktigt samtal och slängde ner väskan på marken, kastade ner nagelbandscremen och fick tag på telefonen i sista sekunden, pratade i ungefär 7 min under tiden gick jag runt i butiken (vem står stilla när dom pratar i telen?)

Jag gick runt och plockade på mig det andra jag skulle ha och stog i en milslång kö och betalade. När jag kommer ut ur kassan får jag panik när jag kommer på att jag har cremen i väskan och kollar bakåt- skitlång kö så jag tänkte att jag betalar den i förbutiken så länge och ställer mig i kön Kom dock inte så långt till kassan utan blev tagen av 2 väktare, en manlig rätt liten och en kvinnlig skitstor och frågade om jag kunde följa med till ett rum inne i butiken. Jag svarade att jag skäms så jag blir tokig men jag har fått med mig en nagelbandscreme och att jag ville betala den först.Dom svarade bara att "jaja, polisen är tillkallad" men dom "gick med på" att jag betalade den först. Lagom pinsamt visserligen med 2 väktare om varsin sida.

(Alltså jag är inte dum i huvudet, jag vet hur detta låter nu när man skriver det. Hade jag vart på andra sidan skärmen så hade jag tokskrattat och sagt "jaaaa, säkert").

Fick först göra förhör hos poliserna och sen följa med dom och lämna uppgifter (hade inget leg med mig) och sen släpptes jag. Nu är jag intresserad om vad som kan hända nu? Jag skäms ju som en hund men jag fattar ju att det blir prick i registret.
    Men då tycker jag att du skulle ha sagt som det var?
  • Anonym (ångrar mig så)
    mamma till tre busungar skrev 2012-01-13 19:06:42 följande:
    Men då tycker jag att du skulle ha sagt som det var?
    Jag sa det till alla tre parter men tyvärr trodde ingen på mig... men hade jag nog inte heller gjort så mycket snatterier dom ser varke dag...
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-13 19:10:11 följande:
    Jag sa det till alla tre parter men tyvärr trodde ingen på mig... men hade jag nog inte heller gjort så mycket snatterier dom ser varke dag...
    Men det är väl upp till dem att bevisa din skuld då? Om du hävdar att det var utan uppsåt så får de motbevisa det och hur ska de kunna det?

Hur mycket köpte du för i övrigt?

• Anonym (ångrar mig så)
    mamma till tre busungar skrev 2012-01-13 19:11:34 följande:
    Men det är väl upp till dem att bevisa din skuld då? Om du hävdar att det var utan uppsåt så får de motbevisa det och hur ska de kunna det?
    Dom sa att det var ett solklart fall (med DOM menar jag en kille i unga tjugo-årsåldern som såg mig) av snatteri och att det är vad övervakningskamerorna också kommer visa. Jag frågade om vi kunde se dom ihop med polisen men polisen sa att det var slöseri med deras tid och att det är åklagaren som får bestämma om videövervakningskamerorna ska visas vid en eventuell rättegång.

Därför är jag intresserad av vad straffet kan bli? Skäms som en hund (även om jag inte tror det gör någon nämnvärd skillnad för er här på forumet) men "tog" sminkartikeln gjorde jag ju, och det kommer även visas i kamerorna.
  • Anonym (ångrar mig så)
    mamma till tre busungar skrev 2012-01-13 19:12:24 följande:
    Hur mycket köpte du för i övrigt?
    Bröd (skohaholmslimpa?), mjölk, skinka, parfym, shampoo, mascara och leverpastej  
  • Anonym (Stina)
    2pågar skrev 2012-01-13 18:58:12 följande:
    Snattade en sak för ca 40-50 kr när jag var 13-14 år och de slutade i 1800:- i böter :/

Snattade en BH när jag var 14 och åkte fast. Fick inte böter men däremot massor med stryk på bara rumpan. Så kunde det gå till för 25 år sen. Aldrig att man snattade igen efter det. (Fast det var ju definitivt inget rekommenderat straff!)
  • Anonym (Läs!)
    Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-13 19:17:17 följande:
    Bröd (skohaholmslimpa?), mjölk, skinka, parfym, shampoo, mascara och leverpastej  
    HUR mycket handlade du FÖR, menade hon. Inte VAD!
Svar på tråden Jag snattade idag...