• Anonym (ångrar mig så)

Jag snattade idag...

Idag så snattade jag en sminkartikel i en stor butik och åkte dit. Polisen kom och jag fick följa med dom. Värdet på artikeln var ungefär 65:-, jag har aldrig någonsin blivit dömd tidigare och jag har bara csn-bidraget samt barnbidrag som inkomst. Jag erkände brottet (vilket kanske var ett misstag med tanke på att jag aldrig hade tänkt ta något)

Vad kan jag vänta nu? Böter? Hur mycket? Kan det bli fängelse? Går det automatiskt till tingsrätten?

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-14 15:31
    Har nu haft mailkontakt med butikschefen där vi bokat möte. Vi kommer att träffas måndag eftermidag och han kommer då ta med butikens övervakningsfilm. Han hade hört från många andra i butiken att det var ett misstag (han var själv inte där). Det kommer även finnas en polis på plats. Känns mycket skönt

• Svar på tråden Jag snattade idag...
  • Anonym (ångrar mig så)
    Anonym (Läs!) skrev 2012-01-13 19:33:45 följande:
    HUR mycket handlade du FÖR, menade hon. Inte VAD!
    Men herregud, hur kan du bli irriterad över en sån sak? *Kollar på kvittot* 294:- exakt, vad det nu har för betydelse

Vad jag vet skrevs ingenting om det i polisrapporten
  • Anonym (ångrar mig så)

Jaha, känner mig fortfarande vilsen. Självklart fattar jag att jag kommer få ett straff! Men VAD blir det? Okej, säg att det blir dagsböter, hur mycket kan jag räkna med? á hur många dagar? Kommer det i klumpsumma?

Går det automatiskt upp i tingsrätten? Vad händer du där? Kommer jag betala rättegångskostnaderna själv? Jag har ju erkänt, kommer jag dömas i rätt iaf?

• Anonym

Står längst ner: Staffregister.

• koas

Ja, jag har ju väldigt svårt att tro att det skulle bli någon rättegång av detta. Jag tror att du får böter och betalar du dem är saken ur världen, men om du inte erkänner och betalar så kan det gå vidare.....men jag hoppas verkligen att ingen slösar på skattemedel på det sättet.

• Anonym (ångrar mig så)
    Anonym skrev 2012-01-13 20:01:59 följande:
    Står längst ner: Staffregister.
    Ok, får nöja mig med det så länge trots att det var sånt som jag (och hela sverige? visste)
  • neeext

Jag snattade medvetet när jag var 15 - 16. Smink, hårfärg, underkläder etc.. Åkte aldrig fast, dock växte jag upp och skulle aldrig falla mig in att snatta i dagsläget. Ush så pinsamt.

Tror inte det kommer hända dig något värre än dagsböter så du kan vara lugn..

• Anonym (ångrar mig så)
    koas skrev 2012-01-13 20:02:43 följande:
    Ja, jag har ju väldigt svårt att tro att det skulle bli någon rättegång av detta. Jag tror att du får böter och betalar du dem är saken ur världen, men om du inte erkänner och betalar så kan det gå vidare.....men jag hoppas verkligen att ingen slösar på skattemedel på det sättet.
    Haha, EXAKT så sa min sambo också, även om jag TYCKER att snattare förtjänar straff MEN(!) däremot borde dom se att det verkligen var ett misstag. Visst, inte jättelätt att veta men det känns fruktansvärt pinsamt att inte få lån eller arbete för en sminkartikels skull :S

Ingen aning om vad böterna kan ligga på? När jag kan få dom?
  • Anonym (ångrar mig så)
    neeext skrev 2012-01-13 20:04:57 följande:
    Jag snattade medvetet när jag var 15 - 16. Smink, hårfärg, underkläder etc.. Åkte aldrig fast, dock växte jag upp och skulle aldrig falla mig in att snatta i dagsläget. Ush så pinsamt.

Tror inte det kommer hända dig något värre än dagsböter så du kan vara lugn..
    Inget värre än dagsböter, inga pengar till bostad, och ingen anställning menar du?

Men tack för svaren! Glad
Svar på tråden Jag snattade idag...