• mithrandil

Min 3åring är gul

I torsdags när jag skulle hämta sonen ville personalen prata med mig.
    De var oroliga för honom för att han så ofta är röd/lila under ögonen och för att han är "så gul".
    Jag har själv sett det några gånger men inte funderat något speciellt om det. Har tänkt att det har med hans allergier att göra. Min mamma har tjatat om att jag ska gå till läkaren med honom pga det där gula men jag har liksom viftat bort det litegrann. Vi är hos läkare var och varannan dag så man vill ju helst slippa gå dit.
    men nu kan jag nog inte strunta i det mer. Det gula har varit borta under en period men idag blossade det upp för fullt.

Vad kan det vara?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Svar på tråden Min 3åring är gul
  • lövet2
    mithrandil skrev 2012-01-16 22:28:20 följande:
    Nej gud nej.. så mörk är den inte.
    Kanske mer som te.

avföringen är inte beigevit, utan mer beige åt det gula hållet. Kan påminna litegrann om spädbarns senapsfärg, fast ändå lite mer beige. Ifall du förstår vad jag menar.

Men sen är ju avföringen skogsgrön och orange ibland också så det är svårt att veta vad som är vad.

Hans allergisymtom verkar ju dessutom gå väldigt mycket hand i hand med allt alla här frågar om så det är jättesvårt att veta. 
    När jag hade gulsot, så var urinen kaffefärgad, avföringen gulvit och så var jag gul i ögonvitorna. Din son ser ut på bilden ungefär som om han varit ordentligt blåslagen och sedan har blåmärkena gulnat. Skumt!
  • mithrandil
    lövet2 skrev 2012-01-16 22:30:42 följande:
    När jag hade gulsot, så var urinen kaffefärgad, avföringen gulvit och så var jag gul i ögonvitorna. Din son ser ut på bilden ungefär som om han varit ordentligt blåslagen och sedan har blåmärkena gulnat. Skumt!
    Han är inte alls gul i ögonvitorna och om jag förstod läkaren rätt så var det ett väldigt bra tecken. :)

Eftersom dagis reagerat på att han varit gul från och till sen i höstas men aldrig sett skymten till några blåmärken så misstänker jag att ingen slagit honom. 
  • mithrandil

lövet2: Men du har rätt. det känns väldigt märkligt för han är inte speciellt gul någon annanstans utan just i ansiktet. 

• mithrandil
    lövet2 skrev 2012-01-16 22:39:34 följande:
    Låter det här troligt? www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/hepati.../
    Nej. Förskolepersonalen säger att han varit gul sen i höst nångång så hepatit A är det inte eftersom den aldrig blir kronisk och inte varar så länge.

Läkaren pratade något om gallfärgeämnen och bilirubin som kan göra att man blir gul.
    Han ville inte ens spekulera i något utan ta prover först och sen spekulera. 
  • Bonsaiii

Jag skickade även en länk sen fortsatte jag med att jag håller tummar för att det inte är det.
    Syntes inget av mitt inlägg?

TS hoppas ni får till en utredning eller åtminstone ett trevligt bemötande.
    Hoppas även på att det inte är ngn fara!

• mithrandil
    Bonsaiii skrev 2012-01-16 22:46:21 följande:
    Jag skickade även en länk sen fortsatte jag med att jag håller tummar för att det inte är det.
    Syntes inget av mitt inlägg?

TS hoppas ni får till en utredning eller åtminstone ett trevligt bemötande.
    Hoppas även på att det inte är ngn fara!
    Det är ingen fara! Jag tog inte illa vid mig! :)
    Tack! 
Svar på tråden Min 3åring är gul