• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • Anonym (Cat)

Nu när det kommit upp en diskussion om IP-nr..

Även om hackaren skulle ha fått med sig en lista med ip-nummer så spelar det inte så stor roll? För dom/den kan inte koppla det till en specifik person ändå?

Har jag förstått rätt? Eller kan dom spåra det på något vis? 

• Anonym (Cat)

Är listan på Tinypaste borta nu?
    Nån som vet om det lagts ut någon annanstans? 

• Anonym
    Anonym (Cat) skrev 2012-01-24 09:37:11 följande:
    Nu när det kommit upp en diskussion om IP-nr..

Även om hackaren skulle ha fått med sig en lista med ip-nummer så spelar det inte så stor roll? För dom/den kan inte koppla det till en specifik person ändå?

Har jag förstått rätt? Eller kan dom spåra det på något vis? 
    Nej det kan inte spåra ett okänt IP hur som helst utan att begå nya brott.
  • Anonym
    Anonym (Cat) skrev 2012-01-24 09:48:47 följande:
    Är listan på Tinypaste borta nu?
    Nån som vet om det lagts ut någon annanstans? 
    En bra utgångspunkt är att allt som har lagts ut på nätet stannar där, för evigt.
    Jag har ingen aning om den är borta från tinypaste men den lär finnas kvar på otaliga ställen, speciellt i  FL-medlemmars datorer.
  • CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-24 07:51:39 följande:
    Både ja och nej.
    Att få fram IP är enkelt, för att inte säga buslätt, det är bara det att IPt i sig är helt värdelöst, Jag kan få fram vilken internetleverantör du har men inget mer i stort sett så länge som du inte tillhör min bekantskapskrets.
    Då behöver jag bara maila lite och vips så har jag IPt som gäller idag, just nu.

Om IPt tillhör någon helt främmande är det svår.t Jag skulle kunna försöka maila och få dig att avslöja dig så mycket att jag kan leta reda på dig. Åter handlar det alltså om att du måste skydda dig själv och vara medveten om att man alltid är offentlig på nätet.

Annars är det i princip omöjligt, Internetleverantörerna lämnar inte ut personuppgifter bakom IPt ens när det finns domar. Ytterligare en sak som komplicerar den biten är att alla ISPer inte sparar sina loggar.
    Så att det är lätt är en sanning med stor modifikation.
    Jag har bara en liten fråga till detta för jag vet inte riktigt själv men jag har hört att om man får tag på ett IP-nummer så kan man också söka upp adressen till dit IP-numret hör hemma. Stämmer det?
  • CopyThat

Okej men jag tror nog att det ska kunna gå att spåra ip-nummer.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-24 11:25:19 följande:
    Bägge tar fram vilken leverantör du har och inget mer.
    I bästa fall ska jag tillägga. Påfallande ofta har den helt fel. Jag har hamnat i skåne, norrland och allt däremellan. Träffsäkerheten är inte sådär jättestor fastän de gärna skriver det.
  • o0Noun0o
    CopyThat skrev 2012-01-24 11:22:08 följande:
    Okej men jag tror nog att det ska kunna gå att spåra ip-nummer.
    Ja det tror jag med, men jag är glad att mitt inte funkade alls... Kör trådlöst och har svenskt abonnemang+ är skriven och bor utomlands.
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-24 11:08:53 följande:
    Jag har bara en liten fråga till detta för jag vet inte riktigt själv men jag har hört att om man får tag på ett IP-nummer så kan man också söka upp adressen till dit IP-numret hör hemma. Stämmer det?
    Nej.
    Det kan bara leverantören och de håller jättehårt i de uppgifterna, inte ens polisen får ut de uppgifterna utan det ska gå via åklagare och endast om det antas leda till en fällande dom med fängelse på straffskalan. Leverantörerna har all orsak att hålla så hårt i de uppgifterna. Den ISP som börjar lämna ut personuppgifter till höger och vänster kommer att vara en död ISP tämligen omgående.

Enda sättet att komma över den uppgiften är att antingen muta någon på företaget eller begå nytt intrång i deras databaser. Där kan man dock räkna med att de vet vad de sysslar med och skyddar de uppgifterna mycket noga. Det är dock inget jag kan garantera utan det är bara vad jag tror.
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt