• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • CopyThat

Skönt, nu fick jag svar ifrån Familjeliv som besvarade min oroliga fråga också

• CopyThat
    JomppeIina skrev 2012-01-24 12:08:37 följande:
    Antar det, vet inte hur man annars ska kunna veta en exakt adress. Vet att de via inlägg som personen skrivit kommit fram till endast staden genom att helt enkelt söka igenom den personens alla trådar och inlägg och få fram ledtrådar. Men själva adressen är ju en annan sak, vet inte hur man annars skulle få veta det. Och frågan är ju om den som hackat sig in i stora sajter som familj har någon spärr eller rädsla angående polisanmälen och lagen? Det har ju inte hindrat dom en gång och borde väl inte hindra dom att få fram ytterligare information om användarna.
    Ja du har en bra poäng där. Jag undrar också liknande saker. De kanske är som de säger att hackaren alltid ligger steget före dem som sköter säkerheten och så.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    JomppeIina skrev 2012-01-24 12:17:26 följande:
    Nej jag vet faktiskt inte hur det skett, men det väckte en undran. För de har ju lyckats får fram adress, men vet som sagt inte hur.
    Ja, men inte genom ett IP-nummer. Det är genom övrigt detektivarbete.
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-24 12:22:35 följande:
    Skönt, nu fick jag svar ifrån Familjeliv som besvarade min oroliga fråga också
    Skönt att de svarar på nåt i alla fall! :P
  • Anonym
    JomppeIina skrev 2012-01-24 12:03:18 följande:
    När folk försökt ta livet av sig på flashback så har användare där lyckats få fram exakt adress som personen befinner sig på så sedan polis kunnat skickas till adressen.
    Du refererar till en enda person. Spårningen skedde via nicket som var samma vid ett annat forum och tack vare att andra människor kände till honom IRL. IPt är tämligen ointressant i detta fall, människor försökte den vägen men gick bet.
  • CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-24 12:27:44 följande:
    Skönt att de svarar på nåt i alla fall! :P
    Ja verkligen. Jag kan tänka mig att de fortfarande har mycket att göra efter det här nu.
  • Anonym
    Anonym (sprid vidare) skrev 2012-01-24 11:39:15 följande:
    Nja, har du en bloggsida till exempel kan du ju enkelt se vad olika besökare har för ip-adress, var de bor och få fram adress. Olika bloggportaler har ju så man kan se vilken stad besökarna sitter i automatisk och du behöver inget program för det, medan vissa bloggare har program installerat där de kan få fram mer detaljer. 

Det här handlar således inteom leverantörer och uppgifter de kan få ut. Utan vilka uppgifter som familjeliv ser hos oss? Kan familjeliv se olika inlägg kopplat till en viss ip-adress. Om en person har flera olika användare på familjeliv, kan familjeliv se trots det att det är samma användare genom ip-adressen?

Här handlar det ju inte om att familjeliv lämnat ut uppgifterna, utan att systemet blivit hackat och oberhörig person tagit all den infon. Det är därför händelsen är polisanmäld bland annat, genom det visar familjeliv.se att de inte släppt uppgifterna medvetet utan att de råkat ut för ett brott.

Hittills har man man inte fått något svar om just ip-adresser från familjeliv.
    Nej, du kan inte få fram adressen. Säger bloggägaren annorlunda bluffar denna.
    Man kan endast få fram leverantören och i vissa fall närmsta kopplingsstation. Det är ytterst sällan man får fram den rätta adressen den här vägen och endast via omfattande kartläggning som tex mailande.
  • Arcitect
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-24 12:25:02 följande:
    Ja, men inte genom ett IP-nummer. Det är genom övrigt detektivarbete.

Du kan ju få fram en adress om ISP´n är villig att tala om för dig vem som är ansluten i skrivande stund eller vem som sitter som abbonent.

Sen om det är samma plats som den verkliga individen befinner sig, är däremot en helt annan femma då du inte har en aning om han sitter och kör RDP genom andra maskiner.

Men å andra sidan betvivlar jag att suicidkandidater sitter och remotar genom företagsmiljöer såvida dom inte planerar hoppa från någon våning... eventuellt. 
    Game Over
  • CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-24 12:32:18 följande:
    Nej, du kan inte få fram adressen. Säger bloggägaren annorlunda bluffar denna.
    Man kan endast få fram leverantören och i vissa fall närmsta kopplingsstation. Det är ytterst sällan man får fram den rätta adressen den här vägen och endast via omfattande kartläggning som tex mailande.
    Bra att det fungerar så Men vad menar du med mailande? Om de har ytbytt mailkontakt kan man se den exakta adressen då?
  • Anonym (inte med)
    JomppeIina skrev 2012-01-24 12:17:26 följande:
    Nej jag vet faktiskt inte hur det skett, men det väckte en undran. För de har ju lyckats får fram adress, men vet som sagt inte hur.
    Nej de fick inte reda på någon adress via något ip-nummer. De lyckades ta reda på vem den här snubben var, genom ett användarnamn han använt sig av på fler ställen. Därefter larmade man polis. Det hade inget med hans ip-nummer att göra.

Jag har en blogg, och jag ser ip-nummer på besökare och de som kommenterar. Den enda nytta jag har av det, är att jag kan spärra ip-nummer för att komma in på bloggen eller att kommentera. Skulle jag söka på något av dem, så kan jag möjligtvis få upp en ort. Men det behöver inte innebära att personen ifråga faktiskt bor just där. Själv har jag hamnat i allt från Norrland till Skåne, med samma ip-nummer ;P
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt