• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • CopyThat
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-24 11:43:50 följande:
    Vad är det du undrar över mer specifikt?
    Ja alltså om IP-adresser är synliga hur som helst på nätet som exempelvis på bloggar. Får exempelvis bloggägaren hela IP-numret, den exakta adressen man bor eller bara staden?
  • CopyThat
    o0Noun0o skrev 2012-01-24 11:47:23 följande:
    Nej, man kan inte gå in på min sida. Ledsen... men jag håller den stängd för tillfället. Du kan ju avvakta och ställa frågan anonymt i denna tråden lite senare.
    Okej jag har mailat Familjeliv också om detta men jag har inte fått svar ännu. Hoppas de svarar snart.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CopyThat skrev 2012-01-24 11:47:44 följande:
    Ja alltså om IP-adresser är synliga hur som helst på nätet som exempelvis på bloggar. Får exempelvis bloggägaren hela IP-numret, den exakta adressen man bor eller bara staden?
    Ja, det kan man säga att de är.

En IP-adress är ungefär som ett telefonnummer men det finns en mycket viktig skillnad och det är att där telefonnummer är lätt att koppla ihop med en adress eller en person så finns det inget sökbart register för IP-nummer, den enda information man kan få fram genom en IP-adress (utan att begå mer brott) är vilken internetleverantör det tillhör och i vilken stad IP-numret "finns".

Inte ens polisen har möjlighet att eftersöka IP-nummer, de måste kontakta internetleverantören för att koppla samman det med en person/adress och det får inte lämnas ut hursomhelst utan det krävs att påföljden är fängelse (motsvarande).
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • CopyThat
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-24 11:54:16 följande:

En IP-adress är ungefär som ett telefonnummer men det finns en mycket viktig skillnad och det är att där telefonnummer är lätt att koppla ihop med en adress eller en person så finns det inget sökbart register för IP-nummer, den enda information man kan få fram genom en IP-adress (utan att begå mer brott) är vilken internetleverantör det tillhör och i vilken stad IP-numret "finns".

Inte ens polisen har möjlighet att eftersöka IP-nummer, de måste kontakta internetleverantören för att koppla samman det med en person/adress och det får inte lämnas ut hursomhelst utan det krävs att påföljden är fängelse (motsvarande).
    Jaha okej tack för svaren Det lugnar mig lite för jag är inte så kunnig på sånt här.
    Kan jag maila dig om den andra frågan jag har som jag inte vill skriva rakt i tråden? Du verkar ju veta mycket om sånt här?
  • JomppeIina
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-24 11:54:16 följande:

• JomppeIina

När folk försökt ta livet av sig på flashback så har användare där lyckats få fram exakt adress som personen befinner sig på så sedan polis kunnat skickas till adressen.

• CopyThat
    JomppeIina skrev 2012-01-24 12:03:18 följande:
    När folk försökt ta livet av sig på flashback så har användare där lyckats få fram exakt adress som personen befinner sig på så sedan polis kunnat skickas till adressen.
    oj okej, men det måste ha fått fram dem på ett olagligt sätt då?
  • JomppeIina
    CopyThat skrev 2012-01-24 12:04:13 följande:
    oj okej, men det måste ha fått fram dem på ett olagligt sätt då?

Antar det, vet inte hur man annars ska kunna veta en exakt adress. Vet att de via inlägg som personen skrivit kommit fram till endast staden genom att helt enkelt söka igenom den personens alla trådar och inlägg och få fram ledtrådar. Men själva adressen är ju en annan sak, vet inte hur man annars skulle få veta det. Och frågan är ju om den som hackat sig in i stora sajter som familj har någon spärr eller rädsla angående polisanmälen och lagen? Det har ju inte hindrat dom en gång och borde väl inte hindra dom att få fram ytterligare information om användarna.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    JomppeIina skrev 2012-01-24 12:03:18 följande:
    Mig veterligen så har det inte skett genom att spåra IP-adressen till en specifik adress. Har du annan information?
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • JomppeIina
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-24 12:15:16 följande:
    Mig veterligen så har det inte skett genom att spåra IP-adressen till en specifik adress. Har du annan information?

Nej jag vet faktiskt inte hur det skett, men det väckte en undran. För de har ju lyckats får fram adress, men vet som sagt inte hur.
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt