• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-24 11:30:33 följande:
    Nej.
    Det kan bara leverantören och de håller jättehårt i de uppgifterna, inte ens polisen får ut de uppgifterna utan det ska gå via åklagare och endast om det antas leda till en fällande dom med fängelse på straffskalan. Leverantörerna har all orsak att hålla så hårt i de uppgifterna. Den ISP som börjar lämna ut personuppgifter till höger och vänster kommer att vara en död ISP tämligen omgående.

Enda sättet att komma över den uppgiften är att antingen muta någon på företaget eller begå nytt intrång i deras databaser. Där kan man dock räkna med att de vet vad de sysslar med och skyddar de uppgifterna mycket noga. Det är dock inget jag kan garantera utan det är bara vad jag tror.
    Oj då! För jag trodde verkligen det. Jag läste om någon som hade en blogg och han kunde se vart personerna bodde som var inne och läste i hans blogg.
    Så de här länkarna stämmer inte då? Är det rena lögnerna de kör med?
  • Anonym (sprid vidare)
    Anonym skrev 2012-01-24 11:30:33 följande:
    Nej.
    Det kan bara leverantören och de håller jättehårt i de uppgifterna, inte ens polisen får ut de uppgifterna utan det ska gå via åklagare och endast om det antas leda till en fällande dom med fängelse på straffskalan. Leverantörerna har all orsak att hålla så hårt i de uppgifterna. Den ISP som börjar lämna ut personuppgifter till höger och vänster kommer att vara en död ISP tämligen omgående.

Enda sättet att komma över den uppgiften är att antingen muta någon på företaget eller begå nytt intrång i deras databaser. Där kan man dock räkna med att de vet vad de sysslar med och skyddar de uppgifterna mycket noga. Det är dock inget jag kan garantera utan det är bara vad jag tror.

Nja, har du en bloggsida till exempel kan du ju enkelt se vad olika besökare har för ip-adress, var de bor och få fram adress. Olika bloggportaler har ju så man kan se vilken stad besökarna sitter i automatisk och du behöver inget program för det, medan vissa bloggare har program installerat där de kan få fram mer detaljer. 

Det här handlar således inteom leverantörer och uppgifter de kan få ut. Utan vilka uppgifter som familjeliv ser hos oss? Kan familjeliv se olika inlägg kopplat till en viss ip-adress. Om en person har flera olika användare på familjeliv, kan familjeliv se trots det att det är samma användare genom ip-adressen?

Här handlar det ju inte om att familjeliv lämnat ut uppgifterna, utan att systemet blivit hackat och oberhörig person tagit all den infon. Det är därför händelsen är polisanmäld bland annat, genom det visar familjeliv.se att de inte släppt uppgifterna medvetet utan att de råkat ut för ett brott.

Hittills har man man inte fått något svar om just ip-adresser från familjeliv.
  • CopyThat
    o0Noun0o skrev 2012-01-24 11:26:49 följande:
    Ja det tror jag med, men jag är glad att mitt inte funkade alls... Kör trådlöst och har svenskt abonnemang+ är skriven och bor utomlands.
    Jaha okej. Hoppas att det inte ska kunna gå i alla fall.
  • Anonym (sprid vidare)

Eller du kanske inte ser deras ip-adress men du ser vilken stad de befinner sig i.

• CopyThat
    Anonym (sprid vidare) skrev 2012-01-24 11:39:15 följande:
    Nja, har du en bloggsida till exempel kan du ju enkelt se vad olika besökare har för ip-adress, var de bor och få fram adress. Olika bloggportaler har ju så man kan se vilken stad besökarna sitter i automatisk och du behöver inget program för det, medan vissa bloggare har program installerat där de kan få fram mer detaljer. 

Det här handlar således inteom leverantörer och uppgifter de kan få ut. Utan vilka uppgifter som familjeliv ser hos oss? Kan familjeliv se olika inlägg kopplat till en viss ip-adress. Om en person har flera olika användare på familjeliv, kan familjeliv se trots det att det är samma användare genom ip-adressen?

Här handlar det ju inte om att familjeliv lämnat ut uppgifterna, utan att systemet blivit hackat och oberhörig person tagit all den infon. Det är därför händelsen är polisanmäld bland annat, genom det visar familjeliv.se att de inte släppt uppgifterna medvetet utan att de råkat ut för ett brott.

Hittills har man man inte fått något svar om just ip-adresser från familjeliv.
    Undra vilket som stämmer då? Om man kan se dom eller inte via sina blogg tex. Jag tycker hela internet börjar bli lurigt nu
  • CopyThat
    Anonym (sprid vidare) skrev 2012-01-24 11:41:32 följande:
    Eller du kanske inte ser deras ip-adress men du ser vilken stad de befinner sig i.
    Jaha okej hur fungerar det då? Kan de se den exakta adressen också eller bara staden?
  • o0Noun0o
    CopyThat skrev 2012-01-24 11:39:16 följande:
    Jaha okej. Hoppas att det inte ska kunna gå i alla fall.

Du kan ju testa att söka ditt eget IP.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CopyThat skrev 2012-01-24 11:41:49 följande:
    Undra vilket som stämmer då? Om man kan se dom eller inte via sina blogg tex. Jag tycker hela internet börjar bli lurigt nu
    Vad är det du undrar över mer specifikt?
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • CopyThat
    o0Noun0o skrev 2012-01-24 11:42:39 följande:
    Du kan ju testa att söka ditt eget IP.
    Det dök upp en jätteviktig fråga nu som jag blev orolig för men jag vill inte skriva det i tråden för att inte outa mig själv. Men kan jag maila dig? Jag försökte att gå in på din sida men det fungerade inte.
  • o0Noun0o
    CopyThat skrev 2012-01-24 11:45:35 följande:
    Det dök upp en jätteviktig fråga nu som jag blev orolig för men jag vill inte skriva det i tråden för att inte outa mig själv. Men kan jag maila dig? Jag försökte att gå in på din sida men det fungerade inte.

Nej, man kan inte gå in på min sida. Ledsen... men jag håller den stängd för tillfället. Du kan ju avvakta och ställa frågan anonymt i denna tråden lite senare.
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt