• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Arcitect skrev 2012-01-24 12:34:39 följande:
    Du kan ju få fram en adress om ISP´n är villig att tala om för dig vem som är ansluten i skrivande stund eller vem som sitter som abbonent.
    En internetleverantör som berättar det utan att det handlar om polis och åklagare med de restriktioner som de är bundna av är vad man kallar en före detta internetleverantör. Förutom att de förmodligen bryter mot lagar genom att göra det (och kan få indraget tillstånd) så kommer ingen att vilja ha med dem att göra.
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-24 12:34:52 följande:
    Bra att det fungerar så Men vad menar du med mailande? Om de har ytbytt mailkontakt kan man se den exakta adressen då?
    Jag ber om ursäkt att jag var så otydlig.
    Bloggägaren har enbart IP-adressen, en radda siffror. De kan på rak arm se vilken leverantör du har och eventuellt var i landet du befinner dig. Jag säger eventuellt därför att det ofta slår fel. Jag har testat mig själv många gånger och "ska" då befinna mig i skåne och norrland och allt där emellan.

Om du till exempel mailar bloggägaren man jämföra IP, och ibland se att IPt är samma i mailen som på bloggen.
    Det är allt man kan se så långt. Det krävs att du lämnar ut så pass mycket information om dig själv att det går att lista ut vem du är, tex att du skriver ditt riktiga namn, vilken stad du bor i, hur många barn du har osv.
    Det luriga är att många människor lämnar ut små, små detaljer om sig själva ovetandes och tillsammans gör de en helhet. Men fortfarande handlar det om omfattande kartläggning och ett fruktansvärt pusselläggande och ärligt, vem som helst gör inte det.
  • CopyThat

Sen vet jag också att man kan använda sig av en tunnel som gör att ens IP-nummer inte syns. Vpn Tunnel tror jag det heter.

• CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-24 12:40:55 följande:
    Jag ber om ursäkt att jag var så otydlig.
    Bloggägaren har enbart IP-adressen, en radda siffror. De kan på rak arm se vilken leverantör du har och eventuellt var i landet du befinner dig. Jag säger eventuellt därför att det ofta slår fel. Jag har testat mig själv många gånger och "ska" då befinna mig i skåne och norrland och allt där emellan.

Om du till exempel mailar bloggägaren man jämföra IP, och ibland se att IPt är samma i mailen som på bloggen.
    Det är allt man kan se så långt. Det krävs att du lämnar ut så pass mycket information om dig själv att det går att lista ut vem du är, tex att du skriver ditt riktiga namn, vilken stad du bor i, hur många barn du har osv.
    Det luriga är att många människor lämnar ut små, små detaljer om sig själva ovetandes och tillsammans gör de en helhet. Men fortfarande handlar det om omfattande kartläggning och ett fruktansvärt pusselläggande och ärligt, vem som helst gör inte det.
    Okej tack för mycket utförligt svar! Jag förstår precis vad du menar nu Tänk vad man har lärt sig i den här tråden ändå
  • Coccolina

Jisses släppte visst ut skräcken ur Pandoras ask genom att nämna IP nummer... Det var inte min mening... Det jag ville få fram var att folk är överdrivet oroliga. Ni kommer inte bli outade!!! Ta det lugnt och ta några djupa andetag och försök se sakligt på det hela... Hur intressant tror ni seriöst att ni är för någon som inte känner er?? Och hur stor är risken att någon ni känner sitter med just den infon som behövs för att kunna outa er??

Nej ta och slappna av istället!! Det enda ni åstakommer är att ni mår piss och att ni drar med er andra som blir lika skrämda!

Försök få perspektiv på det hela!!

Det som var den STORA risken med hackandet var att de skulle kunna ta sig in i era maillådor, facebook account och liknande om ni har använt samma mail överallt och dessutom SAMMA LÖSENORD!!! Ja då är det illa framförallt om ni inte ändrat det!!! 

Och hädan efter så försök komma ihåg att inte skriva sånt som ni skulle må dåligt av att det kommer ut på internet... Och det gäller inte bara här på FL utan även på Facebook, i era bloggar osv osv... Ni är inte osynliga på nätet. Och ni är inte så anonyma heller. Ni är dock näst intill anonyma. Men aldrig HELT... Så agera med det i åtanke... Inte ens mail du skickar privat är helt privata... Det finns många som lyssnar där ute... Men de bryr sig helt enkelt inte om vad ni skriver!!!

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CopyThat skrev 2012-01-24 12:41:02 följande:
    Sen vet jag också att man kan använda sig av en tunnel som gör att ens IP-nummer inte syns. Vpn Tunnel tror jag det heter.
    Ja, det kan man göra. Det är ungefär som att ringa genom en växel, numret som syns hos mottagaren är inte det "riktiga" numret.
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • o0Noun0o
    CopyThat skrev 2012-01-24 12:43:22 följande:
    Okej tack för mycket utförligt svar! Jag förstår precis vad du menar nu Tänk vad man har lärt sig i den här tråden ändå

Varför plockade FL bort din länk?
  • Arcitect
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-24 12:39:35 följande:
    En internetleverantör som berättar det utan att det handlar om polis och åklagare med de restriktioner som de är bundna av är vad man kallar en före detta internetleverantör. Förutom att de förmodligen bryter mot lagar genom att göra det (och kan få indraget tillstånd) så kommer ingen att vilja ha med dem att göra.

Ja, bra generell information, men jag skrev uttryckligen "om ISP´n är villig att tala om för dig".

Sen har jag inom it-branchen aldrig hört talats om att ISP´n skadats nämnvärt av att informationen läkt ut vart en dhcp befinner sig fysiskt mer än att någon enskild anställd fått en brasklapp och uppmaning om regelverket.
    Game Over
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-24 12:43:22 följande:
    Det var så lite så!
    Jag hoppas att du kan andas ut lite nu!
  • CopyThat
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-24 12:44:55 följande:
    Ja, det kan man göra. Det är ungefär som att ringa genom en växel, numret som syns hos mottagaren är inte det "riktiga" numret.
    Men kostar det att använda sig av det tro?
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt