• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • Coccolina
    Anonym skrev 2012-01-24 00:26:03 följande:
    Du bara sabbar allt jag tänker hela tiden!

Så det gör ingen skillnad för min koppling till mina trådar om jag är avreggad? Ingen liten, liten skillnad alls? Är ett ip kopplat till varje inlägg också?

Så den enda skillnaden som finns är om någon loggar in på mitt konto och tittar på mina trådar där där alla kommer upp på en gång? Det är enda fördelen om man avreggar, att dom inte kan göra det och se alla mina trådar på en gång?
    Varje litet klick du gör på internet är kopplat till ditt IP nummer... 

Helt ärligt så tror jag att den enda du försvårar för genom att avregga dig själv är för dig själv för du tappar alla dina viktiga trådar helt... Och dessutom i onödan. 

Det är bättre att du inser att vad som hänt kunde fått stora konsekvenser om man inte hade koll på sina lösenord och liknande. Men i slutändan så har faktiskt ingen större skada skett... Visst det kan komma värre attacker i framtiden... men FL kommer troligen också jobba hårt med att säkra upp sidan. Vilket förhoppningsvis kommer göra det svårare att göra om något sånt här igen!

Ta det bara lugnt. Ändra nick, lösen och eventuellt din mail (jag skiter i mailen. Vill man hitta mig så gör man det ändå och jag har inget spännande på den mailen... ) sen så är du ok! Oroa dig inte och inse att det inte är så troligt att någon kommer orka bry sig nog om dig och vem du är för att sitta och hacka allt för att få fram infon De har 60 000 av oss användare... OM de väljer att hacka några så är risken 1 på 60 000 att det är dig de tar först Och även om de hackar 1000 konton så är det en per 6000 medlemar isåfall Fortfarande har du oddsen på din sida

Sen även om de får fram infon vad skall de göra med den?? Utpressa dig?? Sälja till Hänt Extra?? Skämt å sido så tror jag inte du behöver oroa dig varesig nu eller i framtiden   
  • Coccolina
    Anonym skrev 2012-01-24 00:44:58 följande:
    Om man tömmer sitt konto på alla trådar innan man avreggar... är det bättre eller sämre att göra så?

Enligt hur jag tänker ingen skillnad alls...
  • jaghopparhögt

""Vi upptäckte intrånget efter bara några timmar"
    Min burk satt under 3 dagar och snodde användaruppgifterna, men mitt script verkade vara för "aggressivt" då deras sida dog 3 gånger innan dom upptäckte det."
    Från hans user på fb.

Haha han lyckaded ddosa sidan tre gånger medan han höll på :D

• Anonym (Skada)

DET HÄR ÄR EN VIKTIGT FRÅGA:

Om man har raderat sitt konto - alltså avreggat sig. Är då allting borta, eller är det så att kontot finns kvar men man själv inte längre kan gå in på det? Jag glömde nämligen i paniken att radera min internessbox - och där fanns det verkligt känslig information. Finns messen kvar nu någonstans, eller försvann de samma ögonblick som jag avreggade mig..?

• Anonym (Skada)
    Anonym (Skada) skrev 2012-01-24 07:15:07 följande:

DET HÄR ÄR EN VIKTIGT FRÅGA:

Om man har raderat sitt konto - alltså avreggat sig. Är då allting borta, eller är det så att kontot finns kvar men man själv inte längre kan gå in på det? Jag glömde nämligen i paniken att radera min internessbox - och där fanns det verkligt känslig information. Finns messen kvar nu någonstans, eller försvann de samma ögonblick som jag avreggade mig..?

Det skulle stå "internmessbox". Mailboxen alltså för internmeddelanden.
  • Anonym
    Coccolina skrev 2012-01-24 00:21:46 följande:
    Men som sagt vill de så kan de... och det gäller ALLT på nätet... Att få fram IP är lättare än vad man tror vad jag förstått på data kunniga vänner Men det är ingen idee att oroa sig... För risken att någon verkligen vill veta alla dina hemligheter är minimal och ännu mindre att personen som vill det har kunnandet att ta reda på det!  
    Både ja och nej.
    Att få fram IP är enkelt, för att inte säga buslätt, det är bara det att IPt i sig är helt värdelöst, Jag kan få fram vilken internetleverantör du har men inget mer i stort sett så länge som du inte tillhör min bekantskapskrets.
    Då behöver jag bara maila lite och vips så har jag IPt som gäller idag, just nu.

Om IPt tillhör någon helt främmande är det svår.t Jag skulle kunna försöka maila och få dig att avslöja dig så mycket att jag kan leta reda på dig. Åter handlar det alltså om att du måste skydda dig själv och vara medveten om att man alltid är offentlig på nätet.

Annars är det i princip omöjligt, Internetleverantörerna lämnar inte ut personuppgifter bakom IPt ens när det finns domar. Ytterligare en sak som komplicerar den biten är att alla ISPer inte sparar sina loggar.
    Så att det är lätt är en sanning med stor modifikation.
  • Anonym (Skada)
    Anonym skrev 2012-01-24 07:51:39 följande:
    Både ja och nej.
    Att få fram IP är enkelt, för att inte säga buslätt, det är bara det att IPt i sig är helt värdelöst, Jag kan få fram vilken internetleverantör du har men inget mer i stort sett så länge som du inte tillhör min bekantskapskrets.
    Då behöver jag bara maila lite och vips så har jag IPt som gäller idag, just nu.

Om IPt tillhör någon helt främmande är det svår.t Jag skulle kunna försöka maila och få dig att avslöja dig så mycket att jag kan leta reda på dig. Åter handlar det alltså om att du måste skydda dig själv och vara medveten om att man alltid är offentlig på nätet.

Annars är det i princip omöjligt, Internetleverantörerna lämnar inte ut personuppgifter bakom IPt ens när det finns domar. Ytterligare en sak som komplicerar den biten är att alla ISPer inte sparar sina loggar.
    Så att det är lätt är en sanning med stor modifikation.
    Nä, men om de får ut listor på inlägg där alla ip-nummer står bredvid. Då är det ju lätt att se att Anna Blomberg, som använder sitt fullständiga namn som användarnamn och har ett foto på sig själv dessutom, har samma ip-nummer som den anonyma signaturen "Lyxhoran"...
  • puss
    Anonym (Skada) skrev 2012-01-24 09:04:36 följande:
    Nä, men om de får ut listor på inlägg där alla ip-nummer står bredvid. Då är det ju lätt att se att Anna Blomberg, som använder sitt fullständiga namn som användarnamn och har ett foto på sig själv dessutom, har samma ip-nummer som den anonyma signaturen "Lyxhoran"...
    jaha, och sen då? vad ska man göra med den informationen? det är ju helt värdelöst.
    Ät min sidfot
  • Anonym
    Anonym (Skada) skrev 2012-01-24 09:04:36 följande:
    Nej det är inte enkelt därför att den "lista" du pratar om består av hundratusentals och åter hundratusentals rader. Man måste veta vad man letar efter med andra ord.
    Dessutom får Anna Blomberg tyvärr skylla sig själv om hon är så naiv att hon tror att just hon är skyddad, att just hon kan ange alla personuppgifter och fortfarande tro att hon är skyddad.
    Att IP är offentligt har knappast undgått någon, inte heller att det knappast finns absolut anonymitet på nätet. Det människor missar är att de har ett eget ansvar att skydda sig själv och inte kan lägga det på andra.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-24 09:23:39 följande:
    Nej det är inte enkelt därför att den "lista" du pratar om består av hundratusentals och åter hundratusentals rader. Man måste veta vad man letar efter med andra ord.
    Dessutom får Anna Blomberg tyvärr skylla sig själv om hon är så naiv att hon tror att just hon är skyddad, att just hon kan ange alla personuppgifter och fortfarande tro att hon är skyddad.
    Att IP är offentligt har knappast undgått någon, inte heller att det knappast finns absolut anonymitet på nätet. Det människor missar är att de har ett eget ansvar att skydda sig själv och inte kan lägga det på andra.
    Dessutom är det inte enkelt att koppla ihop fotot med namnet med IPt med IRL-uppgifter. Man måste känna Anna Blomberg för att kunna göra den kopplingen.
    Sluta vara så paranoid, det är en överdriven rädsla du har och det har försäkrats på gång på gång i tråden. Dags att ta till sig det nu!
    En viss dos av parnoid-ism är bra och nyttigt på nätet men det här går till överdrift!
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt