• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • LaFontaine
    Anonym (Is i magen??!!) skrev 2012-01-23 22:55:26 följande:
    Coccolina: Stort och varmt tack för ditt inlägg. Bra förklaringar!

En tanke som slagit mig är om hackaren/hackarna sitter och läser vad vi alla sitter och skriver om det här?

Vad tror du?
    Antagligen gör de det samtidigt som de skrattar så de hoppar. Precis som SHAKAWKAW (du kunde inte valt nåt liiite lättare ) säger är det knappast så att den som hackade fl gjorde det för den oerhört värdefulla informationen utan bara för att det är lite kul att ställa till oreda. Här fick han tyvärr inte briljera så mycket med sina kunskaper hälsar min man som sett  hur den här sidan är byggd.
  • heter

Hm, är det här ett sammanträffande? Jag är inne på msn och skulle klicka upp rutan för att skriva till någon och då poppade det upp en liten ruta som frågade om jag fortfarande ville skicka "password nånting" till en av mina andra mailadresser? Tror inte jag har sett den rutan förut och den kom upp precis där alla kompisars namn är samlade. Båda adresserna har cirkulerat på hackarnas lista men alla konton har olika lösenord och nya sen i helgen dessutom. What gives???

• Coccolina
    Anonym (faaaaaaaaan) skrev 2012-01-23 22:52:09 följande:
    Även om du bytt användarnamn fanns dessa till idag fortfarande kvar i citat, nu är de dock ersatta med x. Många skriver dessutom ut namnet man svarar i stället för att använda citat - dessa finns fortfarande kvar. I sökfunktionen på FL och google kommer de gamla användarnamnen fortfarande upp, det är enkelt att då kolla vad det nya är och få det. Kopplat till person om man har för- och efternamn på mailen.

Visst med det försvinner ju inte för att ni tar och avreggar er... Dessutom så verkar ju FL kommit med en (om ändock tillfällig) lösning på det problemet. Man får väl helt enkelt tänka på att inte skriva sånt som man är rädd för att kopplas samman med... Vad som är gjort är gjort men tror inte vi behöver oroa oss... Det enda som egentligen hänt är att det sitter några omogna nissar och garvar åt en lista med massor för dem oanvändbar info... Men som ger dem lite halv pondus inför lätt imponerade personer...
    Anonym (Is i magen??!!) skrev 2012-01-23 22:55:26 följande:
    Coccolina: Stort och varmt tack för ditt inlägg. Bra förklaringar!

En tanke som slagit mig är om hackaren/hackarna sitter och läser vad vi alla sitter och skriver om det här?

Vad tror du?
    Fanns en tråd på FB där de satt och disskuterade allt som vi sa här... Vet inte om den är igång fortfarande för orkar inte riktigt bry mig... De finns dels de som är med på båda sidorna som seriös användare på båda sidorna, de som är medlemmar där och har fejk konton här och de som är medlemmar här och har fejk konton där... Och mellan dessa så har de en väldig insikt i våra reaktioner och vilka saker vi oroar oss för här.
    SHAKAWKAW skrev 2012-01-23 22:55:30 följande:
    Precis.

Snubben som hackade Familjeliv är nog inte ute efter någonting speciellt. Han vill sabotera, göra människor rädda och visa sig tuff inför medlemmar på Flashback. Er värdefulla och känsliga information bryr han sig inte ett piss om - det betyder ingenting för honom.

Däremot vet jag inte om man skylla Flashback för attacken.
    Nej skyller inte FB för attacken Är dock inte förvånad att hackern är medlem där och det är inte för att jag dömmer ut alla på FB rakt av men för att jag vet att det finns många omogna som krälar runt där Och ja mycket annat som jag inte kommer överens med också Men finns även mycket vettigt folk... Precis som här:-P Det är ju inte bara ton med moralkärringar och WT morsor utan även många guldkorn till medmänniskor!!
    LaFontaine skrev 2012-01-23 22:58:41 följande:
    Antagligen gör de det samtidigt som de skrattar så de hoppar. Precis som SHAKAWKAW (du kunde inte valt nåt liiite lättare ) säger är det knappast så att den som hackade fl gjorde det för den oerhört värdefulla informationen utan bara för att det är lite kul att ställa till oreda. Här fick han tyvärr inte briljera så mycket med sina kunskaper hälsar min man som sett  hur den här sidan är byggd.

Hehe jo nog verkar de få något att skratta åt allt Massor med trådar om det hela... Panikslagna människor som inte förstår vad som händer trotts förklaringar (tunnelseendet kommer ju igång när man är skräckslagen) och massor med folk som allmänt överreagerar på det hela. Han är nog skitstolt även om bedriften rent hackermässigt inte är särskillt stor... Han får sin stund i rampljuset helt enkelt... Och massor med dunkar i ryggen av andra som beundrar honom för vad han åstakommit... 

Tänker bara på när de var och trollade här för något år sedan. När de var och varannan helg var inne och skapade 1000 trolltrådar och folk blev lika hysteriska då... trotts att de inte ens hackade sidan utan möjligen kan sägas ha spammat den...  

• Coccolina
    heter skrev 2012-01-23 23:19:11 följande:
    Hm, är det här ett sammanträffande? Jag är inne på msn och skulle klicka upp rutan för att skriva till någon och då poppade det upp en liten ruta som frågade om jag fortfarande ville skicka "password nånting" till en av mina andra mailadresser? Tror inte jag har sett den rutan förut och den kom upp precis där alla kompisars namn är samlade. Båda adresserna har cirkulerat på hackarnas lista men alla konton har olika lösenord och nya sen i helgen dessutom. What gives???

Den rutan brukar popa upp för mig med jämna mellanrum. Inget konstigt det är bara MSN som kollar av att du har koll på dina återställnings kanaler. Och defenetivt bara ett sammanträffande.
  • Anonym

Tänker jag helt fel i det här?

Om jag har kvar mitt gamla konto så finns risken att jag kan hackas och outas i värsta fall. Har många trådar. Skäms Men om jag ändrar nickname, lösenord och tillhörande mail och avreggar mig efter det så sjunker risken att jag outas dramatiskt vid en ny attack? Både pga att jag inte är aktiv med det kontot och för att fl säger att min personliga koppling försvinner om jag avreggas? Betyder det att mina trådar sprids som löv i vinden och bara har ett nickname anslutet till sig och ingen email alls?

Stämmer min tankegång att det är "farligare" att ha kvar ett konto med gamla trådar än att avregga det och starta ett nytt?

• SHAKAWKAW
    Coccolina skrev 2012-01-23 23:25:01 följande:
    Nej skyller inte FB för attacken Är dock inte förvånad att hackern är medlem där och det är inte för att jag dömmer ut alla på FB rakt av men för att jag vet att det finns många omogna som krälar runt där Och ja mycket annat som jag inte kommer överens med också Men finns även mycket vettigt folk... Precis som här:-P Det är ju inte bara ton med moralkärringar och WT morsor utan även många guldkorn till medmänniskor!!

Ja, nä... Det är inte jag heller egentligen. Förvånad över att hackern är medlem på Flashback alltså. Som du säger, det finns många typer av människor där som är, erhm, unika. Anywho, jag missförstod dig!
  • heter
    Coccolina skrev 2012-01-23 23:34:50 följande:
    Den rutan brukar popa upp för mig med jämna mellanrum. Inget konstigt det är bara MSN som kollar av att du har koll på dina återställnings kanaler. Och defenetivt bara ett sammanträffande.
    Vad skönt. Har aldrig sett den förut tror jag.
  • SHAKAWKAW
    Anonym skrev 2012-01-23 23:35:24 följande:
    Tänker jag helt fel i det här?

Om jag har kvar mitt gamla konto så finns risken att jag kan hackas och outas i värsta fall. Har många trådar. Skäms Men om jag ändrar nickname, lösenord och tillhörande mail och avreggar mig efter det så sjunker risken att jag outas dramatiskt vid en ny attack? Både pga att jag inte är aktiv med det kontot och för att fl säger att min personliga koppling försvinner om jag avreggas? Betyder det att mina trådar sprids som löv i vinden och bara har ett nickname anslutet till sig och ingen email alls?

Stämmer min tankegång att det är "farligare" att ha kvar ett konto med gamla trådar än att avregga det och starta ett nytt?
    Du kommer inte bli outad. Risken för det är så pass minimal att den knappt existerar. Behåll kontot du har nu och andas ut.
  • Anonym
    SHAKAWKAW skrev 2012-01-23 23:36:23 följande:
    Du kommer inte bli outad. Risken för det är så pass minimal att den knappt existerar. Behåll kontot du har nu och andas ut.
    Är du utbildad i ämnet? Eller en hackare? Jag måste veta så att jag vet hur trovärdigt det du säger är.
  • SHAKAWKAW
    Anonym skrev 2012-01-23 23:42:20 följande:
    Är du utbildad i ämnet? Eller en hackare? Jag måste veta så att jag vet hur trovärdigt det du säger är.
    Jag är inte utbildad i ämnet alls. Hackare? Njä... Men jag tänker logiskt! Räcker det?
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt