• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • o0Noun0o
    JomppeIina skrev 2012-01-25 15:06:05 följande:
    Är det ingan annan som undrar varför alla gamla signaturer ska ha en unik signatur och varför familjeliv inte kan sätta en gemensam på anvädnare med avslutat medlemsskap, exempelvis "anonym" eller "okänd".

Familje pratar ju om att de pratat med goolgle om cachade sidor, ingen annan som tänkt på alla andra söksidor som yahoo och altavista? Söker man där kommer ju sidor upp med ens ursprungssignatur, alltså utan att man tycker på "cachad" och trots att man ändrat signatur både dolt och odolt. 

Det enda som hjälper då är ju att göra så att folk inte får åtkomst till vissa sidor, och att de helt enkelt gör så man inte kommer in på vissa trådar, och det är bara familjeliv som har makten att göra det. Dessutom behöver de prata med alla söksidor om cachade sidorna, inte bara google.

Jo jag. Döper man om alla avslutade användare till "anonym" samt tar bort klockslag ur både citat och inlägg har man försvårat att söka mailen bakom nicket.
  • heter
    Anonym (en) skrev 2012-01-25 12:39:25 följande:
    Håller helt med dig. Väger man risken för skador för de utsatta mot nyttan med ett gammalt arkivs tillgänglighet, borde man inte ens behöver fundera.....det är en självklarhet vilket som är viktigast.
    Amen sister.
    Anonym (Skada) skrev 2012-01-25 13:12:04 följande:
    Här håller jag med. Känns jättetråkigt att få upp trådar som man skrev för åtta år sedan när man googlar, och som man absolut inte vill stå för idag...
    Inte bara när man googlar. Min väninnas gamla tråd från 2005 !!! hade någon skrivit i för en tid sen och min vännina fick nästan panik pga att den blev aktuell igen. Den handlade om tunga saker och man kan verkligen ifrågasätta varför någon annan än möjligen ts själv ska ha makten att aktualisera något så gammalt. Och säg inte att hon ska skylla sig själv som skrev tråden. Vi skrev på hela andra villkor när vi visste att trådarna dog och "försvann i glömska" efter ett tag än vi gör idag.
  • JomppeIina
    heter skrev 2012-01-25 15:14:42 följande:
    Inte bara när man googlar. Min väninnas gamla tråd från 2005 !!! hade någon skrivit i för en tid sen och min vännina fick nästan panik pga att den blev aktuell igen. Den handlade om tunga saker och man kan verkligen ifrågasätta varför någon annan än möjligen ts själv ska ha makten att aktualisera något så gammalt. Och säg inte att hon ska skylla sig själv som skrev tråden. Vi skrev på hela andra villkor när vi visste att trådarna dog och "försvann i glömska" efter ett tag än vi gör idag.
    Egentligen borde ju sidan vara uppbyggd så att folk kan kontrollera sina egna trådar. Om familjeliv hade tänkt på användaren och vad den faktiskt vill, och inte bara på $$$, så hade de gett större makt åt användare redan från början.

Men som det skrivits innan ligger ju inte användarnas tycke och tänkande alls i familjelivs intresse. Vi har blivit invaggade i någon slags falk idyll om att familjeliv hjälper oss, är på vår sida och har denna sida för användarnas skull. Nu blir det däremot helt tydligt att de endast driver denna sida i vinstdrivande syfte.

Hur de sköter hackningen är ju bara ytterligare ett exempel på det. De kan göra mycket för att folk ska slippa behöva oroa sig, iallafall tillfälligt, men de gör knappt något. De jobbar febrilt säger dom trots det har man ändå inte fått någon lösning på problemet.

Det är ju inte vad man säger som räknas, utan det man gör. Familjeliv.se säger att de jobbar på men frågan är då varför inget händer? Ibland säger ens handlingar mer än orden.
  • heter
    JomppeIina skrev 2012-01-25 15:22:33 följande:
    Egentligen borde ju sidan vara uppbyggd så att folk kan kontrollera sina egna trådar. Om familjeliv hade tänkt på användaren och vad den faktiskt vill, och inte bara på $$$, så hade de gett större makt åt användare redan från början.

Men som det skrivits innan ligger ju inte användarnas tycke och tänkande alls i familjelivs intresse. Vi har blivit invaggade i någon slags falk idyll om att familjeliv hjälper oss, är på vår sida och har denna sida för användarnas skull. Nu blir det däremot helt tydligt att de endast driver denna sida i vinstdrivande syfte.

Hur de sköter hackningen är ju bara ytterligare ett exempel på det. De kan göra mycket för att folk ska slippa behöva oroa sig, iallafall tillfälligt, men de gör knappt något. De jobbar febrilt säger dom trots det har man ändå inte fått någon lösning på problemet.

Det är ju inte vad man säger som räknas, utan det man gör. Familjeliv.se säger att de jobbar på men frågan är då varför inget händer? Ibland säger ens handlingar mer än orden.
    Ja, nu är det länge sen vi har fått några besked och uppdateringar och efter en vecka kan man tycka att dom borde ha mer info att ge oss.

Framför allt så tycker jag att dom ska ge oss klara besked hur det ligger till med våra anonyma inlägg så att vi vet om vi behöver googla våra mailadresser som besatta eller om vi kan lägga det bakom oss för den här gången och koppla av och göra något annat än att sitta framför en dator. Det är ju det anonyma folk är mest rädda för eftersom att vi alltid har vetat att när vi skriver med nick så går det att eventuellt koppla till oss och man skriver inte lika fritt med nick oavsett.
  • Anonym (Cat)
    heter skrev 2012-01-25 15:34:04 följande:
    Ja, nu är det länge sen vi har fått några besked och uppdateringar och efter en vecka kan man tycka att dom borde ha mer info att ge oss.

Framför allt så tycker jag att dom ska ge oss klara besked hur det ligger till med våra anonyma inlägg så att vi vet om vi behöver googla våra mailadresser som besatta eller om vi kan lägga det bakom oss för den här gången och koppla av och göra något annat än att sitta framför en dator. Det är ju det anonyma folk är mest rädda för eftersom att vi alltid har vetat att när vi skriver med nick så går det att eventuellt koppla till oss och man skriver inte lika fritt med nick oavsett.
    Ja det är rätt mycket som undrats och frågats om nu i trådarna.. Men den enda infon som gått ut på flera dagar är det där om klockslagen..
    Får väl bara hoppas att dom jobbar så mycket och snart har löst allt det här att dom inte hinner meddela oss... Drömmer  
  • Coccolina
    heter skrev 2012-01-25 15:34:04 följande:

Men de anonyma inläggen har ju aldrig varit i risk zonen. Annat än om de lyckades knäcka lösenorden och på så sätt kom in till våra login....
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • heter
    Coccolina skrev 2012-01-25 15:53:22 följande:
    Men de anonyma inläggen har ju aldrig varit i risk zonen. Annat än om de lyckades knäcka lösenorden och på så sätt kom in till våra login....
    Nja...
  • Anonym (Cat)
    Coccolina skrev 2012-01-25 15:53:22 följande:

Vet vi det med säkerhet?
    Vet vi även med säkerhet att hackaren INTE fick med sig adress, telefonnummer, namn osv? 
  • Arcitect

postades idag på flashback:
    Idag, 15:24 #1

Medlem  
    Reg: May 2010
    Har lyckats få ut en ny lista på mail/användare/passord-hash
    Lägger upp den senare - men jag fortfarande problem att tolka passorden (tror jag har fått ut omräkningsformeln men den verkar bara funka åt ett håll)
    Game Over
  • Anonym (faaaaaaaaan)
    Arcitect skrev 2012-01-25 16:02:35 följande:
    postades idag på flashback:
    Idag, 15:24 #1Medlem  
    Reg: May 2010
    Har lyckats få ut en ny lista på mail/användare/passord-hash
    Lägger upp den senare - men jag fortfarande problem att tolka passorden (tror jag har fått ut omräkningsformeln men den verkar bara funka åt ett håll)
    Tack för den! Allvarligt talat familjeliv! Kan ni nu vara så jävla vänliga att stänga hela databasen innan den förbannade listan kommer ut???
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt