• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • Anonym
    soffliggaren skrev 2012-01-24 21:56:10 följande:

Trött och trög men vad menar du ?  Vilken mail ? Fru P orkar någon med det som du beskriver ? För mig låter det som ett jättejobb.
    Jag menar mailadressen, den som läckte ut när fl hackades. Efter det så försöker någon ta sig in på min epost. Har inte samma lösenord som här men vet inte hur lätt dom kan knäcka något sådant. T&ycker ju dom borde ge upp när dom försökt nu i 2-3 dagar??
  • Anonym

Är det någon som orkar sitta och anmäla alla inlägg där ens signatur så i inläggstexten? Eller hur gör ni?

• Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-01-24 22:21:28 följande:
    Jag menar mailadressen, den som läckte ut när fl hackades. Efter det så försöker någon ta sig in på min epost. Har inte samma lösenord som här men vet inte hur lätt dom kan knäcka något sådant. T&ycker ju dom borde ge upp när dom försökt nu i 2-3 dagar??
    Vad jag menar är att andra användare på fl kan använda infon till att räkna ut vem som var vem. Om det nu har någon betydelse...

Min poäng är endast att byte av användarnamn inte är lika med att ingen någonsin kan räkna ut vem man var innan (om man anmält inlägg) ifall någon nu trodde det

• Anonym (faaaaaaaaan)
    Forumvärd skrev 2012-01-24 21:15:17 följande:
    Hejsan!
    Google har ökat crawlraten för Familjeliv.
    Mer information om detta finns i denna tråd
    www.familjeliv.se/Forum-20-52/m63119837.html
    Hej! Jo det vet jag att de har men mina frågor var lite fler än så:

1. när uppskattas gamla användarnamnen försvinner från FL och google? Hacket skedde i fredags, det är tisdag nu. Väntar vi på att listan med mail och användarnamn ska komma ut eller vad väntar vi på? Jag kan förstå om ni inte kan påverka google men ert eget sök borde ni ju kunna komma med något besked gällande? Annars finns ju ingen anledning att byta nick och hålla på.

2.Jag undrar också gällande google, nya trådar (skapade efter fredag) finns med i deras sök, uppdaterar de bara vissa delar av familjeliv eller hur funkar det? För i så fall innebär det ju att ens gamla användarnamn kommer finnas på google till dödagar.
  • Anonym (Cat)
    Anonym skrev 2012-01-24 22:21:28 följande:

Fan va obehagligt!!!
  • heter

Någon annan än jag som tycker att FL ska passa på att stänga gamla trådar igen när dom ändå härjar runt i systemet? Jag kan verkligen inte förstå meningen med att trådar från 2004 ska kunna skrivas i idag. Jag tycker att 3-månadersgränsen, eller högst en 6-månadersgräns, ska återinföras igen speciellt med tanke på vad som har hänt sista veckan. Jag skulle gärna vilja veta varför FL inte kan låta gamla trådar dö och vad meningen är med att låta trådarna leva för evigt? Hur länge har ni tänkt hålla trådarna öppna? Till 2060? Ska FL bli något slags museeum? Vi kan redan nu skriva i 9 år gamla trådar och jag förstår inte hur så gamla trådar kan vara relevanta på något sätt alls. Anybody with me?

Detta inlägg är inte heller riktat till kodarn utan till FLs ledning.

• Anonym (en)
    heter skrev 2012-01-25 04:18:50 följande:
    Någon annan än jag som tycker att FL ska passa på att stänga gamla trådar igen när dom ändå härjar runt i systemet? Jag kan verkligen inte förstå meningen med att trådar från 2004 ska kunna skrivas i idag. Jag tycker att 3-månadersgränsen, eller högst en 6-månadersgräns, ska återinföras igen speciellt med tanke på vad som har hänt sista veckan. Jag skulle gärna vilja veta varför FL inte kan låta gamla trådar dö och vad meningen är med att låta trådarna leva för evigt? Hur länge har ni tänkt hålla trådarna öppna? Till 2060? Ska FL bli något slags museeum? Vi kan redan nu skriva i 9 år gamla trådar och jag förstår inte hur så gamla trådar kan vara relevanta på något sätt alls. Anybody with me?

Håller helt med dig. Väger man risken för skador för de utsatta mot nyttan med ett gammalt arkivs tillgänglighet, borde man inte ens behöver fundera.....det är en självklarhet vilket som är viktigast.
  • Anonym (Skada)
    Anonym (en) skrev 2012-01-25 12:39:25 följande:
    Håller helt med dig. Väger man risken för skador för de utsatta mot nyttan med ett gammalt arkivs tillgänglighet, borde man inte ens behöver fundera.....det är en självklarhet vilket som är viktigast.
    Här håller jag med. Känns jättetråkigt att få upp trådar som man skrev för åtta år sedan när man googlar, och som man absolut inte vill stå för idag...
  • Paksenarrion
    heter skrev 2012-01-25 04:18:50 följande:

Att stänga trådar var något som medlemmarna verkligen inte ville och där ledningen faktiskt lyssnade.
  • JomppeIina

Är det ingan annan som undrar varför alla gamla signaturer ska ha en unik signatur och varför familjeliv inte kan sätta en gemensam på anvädnare med avslutat medlemsskap, exempelvis "anonym" eller "okänd".

Familje pratar ju om att de pratat med goolgle om cachade sidor, ingen annan som tänkt på alla andra söksidor som yahoo och altavista? Söker man där kommer ju sidor upp med ens ursprungssignatur, alltså utan att man tycker på "cachad" och trots att man ändrat signatur både dolt och odolt. 

Det enda som hjälper då är ju att göra så att folk inte får åtkomst till vissa sidor, och att de helt enkelt gör så man inte kommer in på vissa trådar, och det är bara familjeliv som har makten att göra det. Dessutom behöver de prata med alla söksidor om cachade sidorna, inte bara google.

Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt