• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • Anonym (inte med)
    Arcitect skrev 2012-01-24 12:58:05 följande:
    Ouch. Ja det är surt när det händer en själv alla gånger.

Det bottnar ju bara i att vinna förtroendet över den i andra änden telefonen. Enda gången jag slog i väggen var faktiskt genom en operatör från telia.

I övergång från fast till dyn skulle jag fjärra min egen miljö för att få tillgång till information, men jävlar i det..Dom VÄGRADE lämna ut min egen information. lol.. Spelade ingen roll att jag ringde med samma mobil som identifierade att jag var jag via mobilnummer. Dom fömodade väl att någon mördat mig och använder min egen mobil för att få fram ipnummer till mitt eget hem.

Telia dessutom av alla dårar..       
    Ja trevligare grejer kan man ju råka ut för. Nu var det ju ingen större skada skedd på så vis. Jag blev mer förbannad på siten som begärt ut mina uppgifter faktiskt.

Men i regel är det svårt, ruskigt svårt att få några närme uppgifter om folk. Jag skulle beställa nytt simkort till mobilen, och behålla mitt nummer. Jag vet inte hur många frågor jag var tvungen att svara på innan de gick med på att det var jag. De skulle veta vilka nummer jag brukar ringa, vilka nummer jag ringt de senaste dagarna, hur länge jag haft det här telenumret and so on...haha.
  • Anonym (inte med)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-24 13:07:13 följande:
    Ja, tyvärr är det ju så och naiviteten är väldigt uppenbar när man ser på trådarna efter den här händelsen. Det är som att det för många är första gången det ens kommer upp i tanken att det inte är säkert. Det är farligt, främst för individen men i förlängningen också för samhället i stort.
    Det känn som....att skippa internet helt skulle kunna vara ett alternativ för en del av skribenterna härinne.
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-23 19:57:16 följande:
    Jaha okej jag såg också att folk skrev det men såg inte heller den rutan. Någon sa att det berodde på att den reklamen blev blockerad av vissa webbläsare om jag förstod det rätt.

Ja, det kom upp en grön ruta där man var tvungen att välja ett alternativ för att kunna fortsätta läsa på sidan. Alla alternativen innebar att antingen svara på frågor eller regga sig på någon sida, förmodligen hade det smygit i något virus samtidigt om man gått vidare. Jag skulle göra om inställningarna så den skulle blockas, men när jag uppdaterade efter ett par minuter var sidan raderad.

• Anonym (inte med)
    Anonym skrev 2012-01-24 13:44:24 följande:

Ja, det kom upp en grön ruta där man var tvungen att välja ett alternativ för att kunna fortsätta läsa på sidan. Alla alternativen innebar att antingen svara på frågor eller regga sig på någon sida, förmodligen hade det smygit i något virus samtidigt om man gått vidare. Jag skulle göra om inställningarna så den skulle blockas, men när jag uppdaterade efter ett par minuter var sidan raderad.

Nej det har inte varit något virus med den sidan. Däremot så kan antivirusprogram larma om det är något nytt som vill ha åtkomst, händer mig ganska ofta.

Grejen är att den sidan ni talar om, tjänar pengar på annonser te x. Det värsta som kan hända om ni klickar er vidare, eller fyller i något...är att ni får samtal från dryga försäljare. Tinypaste är en ruskigt stor sida, och de har koll på att inget "smyger" sig in i det som läggs upp där.
  • CopyThat
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-24 13:12:24 följande:
    Varför väljer du att inte lyssna?

Man kan inte (generellt) söka upp var du bor genom din IP-adress, det är ju det hela diskussionen går ut på. Det finns ingen anledning att använda en VPN bara för att man vill dölja att man är inne på någon sida eller för att man vill skicka ett mail.

Det är som att ha fyrpunktsbälte, skyddsbur, hjälm och brandsäker dräkt när man åker till affären.
    Haha ja du kanske har rätt i det
  • Anonym (Cat)
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-24 13:54:32 följande:
    Nej det har inte varit något virus med den sidan. Däremot så kan antivirusprogram larma om det är något nytt som vill ha åtkomst, händer mig ganska ofta.

Grejen är att den sidan ni talar om, tjänar pengar på annonser te x. Det värsta som kan hända om ni klickar er vidare, eller fyller i något...är att ni får samtal från dryga försäljare. Tinypaste är en ruskigt stor sida, och de har koll på att inget "smyger" sig in i det som läggs upp där.

Så den sidan hade inget alls med virus att göra?
    Har ju pågått en diskussion om att det kanske var virus, trojansk häst eller keyloggers och allt möjligt... Och FL tog ju bort länken ur alla trådar rätt snabbt. Så jag började fundera på om det var kanske var nåt ändå...

Fick aldrig upp någon grön ruta överhuvudtaget, och ingen virusvarning heller.. 
  • Anonym (I)
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-24 13:54:32 följande:

Jag klickade på den gröna rutan och mitt virusprogram varnade för Malware. Nu är sidan borta dessutom på Tinypaste.  Känns ju konstigt om flera fått virus just efter att ha klickat på den göna rutan och tinypaste dessutom tagit bort inlägget?
  • HexaFlexagon
    Anonym (I) skrev 2012-01-24 18:07:17 följande:
    Jag klickade på den gröna rutan och mitt virusprogram varnade för Malware. Nu är sidan borta dessutom på Tinypaste.  Känns ju konstigt om flera fått virus just efter att ha klickat på den göna rutan och tinypaste dessutom tagit bort inlägget?
    Kan det vara så att FL bett dem ta bort listan? Fast jag tror att den finns på andra ställen.
  • Anonym (Cat)
    Anonym (I) skrev 2012-01-24 18:07:17 följande:

Tinypaste kanske tog bort den pga innehållet? Eller bryr dom sig inte om vad som läggs ut där?

Men ändå märkligt att vissa blivit varnade för virus och andra inte... Vissa påstår ju att det beror på reklam som antivirusprogrammet reagerade på... Medan någon har fått formatera om hela datorn efter att ha gått in på den där sidan.. Vet inte vad jag ska tro längre!

Kände faktiskt inte till Tinypaste innan detta...Men det är en seriös sida alltså?   
  • Coccolina
    Anonym (Cat) skrev 2012-01-24 17:37:55 följande:

Så den sidan hade inget alls med virus att göra?
    Har ju pågått en diskussion om att det kanske var virus, trojansk häst eller keyloggers och allt möjligt... Och FL tog ju bort länken ur alla trådar rätt snabbt. Så jag började fundera på om det var kanske var nåt ändå...

Fick aldrig upp någon grön ruta överhuvudtaget, och ingen virusvarning heller.. 

Kan ju också vara så att FL tog bort länkarna just för att det är den känsliga infon som användarna inte vill skall komma ut.....
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt