• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • oOOo  oOOo
    Anonym (protest!) skrev 2012-01-22 10:24:20 följande:
    Finns det en tidsgräns där trådar raderas automatiskt eller de sparas för all framtid?
    Google har robotar som ständigt söker av nätet efter nya/uppdaterade sidor. FL har bett google öka sin crawl rate för FL vilket de verkar ha gått med på. Bra gjort av FL och google tycker jag. Detta kommer göra att sidorna indexeras om fortare.
  • Anonym (faaaaaaaaan)
    oOOo oOOo skrev 2012-01-22 10:27:16 följande:
    Google har robotar som ständigt söker av nätet efter nya/uppdaterade sidor. FL har bett google öka sin crawl rate för FL vilket de verkar ha gått med på. Bra gjort av FL och google tycker jag. Detta kommer göra att sidorna indexeras om fortare.
    Det är jättebra men förändrar inget i praktiken eftersom man vid signaturbyte inte fick med sig citerade inlägg och annat. Om man vid ett signaturbyte lyckas byta ALLT så är det ju en annan sak men när det finns så mycket luckor spelar det ju ingen roll.
  • honkie

Ajajaj. många otrohetstrådar som staplats upp i tusentals inlägg och bekännelser de senaste åren. tragiskt som fan, men kan inte frångå att jag är en gnutta skadeglad.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 10:01:42 följande:
    Jag har skickat ett PM till Forumvärd och Kodarn. Vill ni får ni kopiera och skicka till dem ni med:
    Hej!

Vad har ni för skäl att INTE släcka ner forumet för att minimera skadan om användarnamn kombinerat med mailadresser läcker ut?

Som det är nu läcker ni som ett såll, att byta signatur hjälper inte eftersom den gamla signaturen finns kvar i citerade inlägg och inlägg där personer har skrivit signaturen i sin text.

Ni utsätter många för stort lidande eftersom de känner en väldig osäkerhet och stress.

Skulle ni släcka ner forumet och börja om på ny kula förtjänar ni all heder. Just nu har ni inget förtroende från min sida, och många med mig.
  • kodarn

Hej,

Signaturer i citat har dolts tills vi hittar en bättre lösning för det, eftersom signaturbyte inte påverkade citerade inlägg.

Om era gamla signaturer förekommer i inläggstexten och inte i citat ska ni kunna anmäla dessa och få de borttagna.

Om ni hittar citat som fortfarande innehåller gamla signaturen, maila sakerhet@familjeliv.se med en länk till tråden.

// Jens

• Anonym (Hackad)
    oOOo oOOo skrev 2012-01-21 22:13:35 följande:
    FL har inte lämnat ut något, de har blivit hackade. Sedan tror jag inte att just det dokumentet riktar sig till nätforum utan mer till krav på hur man ska delge någon sekretessbelagd information elektroniskt.
    Bättre sent än aldrig:

Nej, just det dokumentet är inte så intressant, utan meningen
    "Kraven på säkerhetsåtgärder kan inte frångås ens med den registrerades samtycke" är snarare att se som en princip.

Detta går också att läsa i en bok om PUL (Personuppgiftslagen, En kommentar av Sören Öman och Hans-Olof Lindblom) angående PUL paragraf 31 (https://lagen.nu/1998:204). Ett foto på uppslaget finns på http://highperformance.blogg.se/2011/november/

FL måste höja säkerhetsnivån. Uppenbarligen var den för låg, eftersom kontouppgifter har läckt ut.

Om i FL framtiden krypterar e-postadresser höjs säkerhetsnivån ett litet snäpp.
    Beaktat att FL vet att medlemmar lämnar känsliga uppgifter om sig själva är det också i övrigt motiverat att FL höjer säkerhetsnivån.
  • Anonym

Nu har jag bytt lösen och sig signatur. VARFÖR kan jag inte byta bild?!

• Anonym
    kodarn skrev 2012-01-22 10:48:34 följande:
    Hej, Signaturer i citat har dolts tills vi hittar en bättre lösning för det, eftersom signaturbyte inte påverkade citerade inlägg. Om era gamla signaturer förekommer i inläggstexten och inte i citat ska ni kunna anmäla dessa och få de borttagna. Om ni hittar citat som fortfarande innehåller gamla signaturen, maila sakerhet@familjeliv.se med en länk till tråden. // Jens

Den första tråden jag gick in för att kolla fanns min gamla signatur i både ett citat och i inläggstexten. Har ni försökt ta bort alla eller har ni bara tagit här och där? Kan jag maila den länken till er så kan ni svara på om det borde vara borta eller inte?
  • Anonym

kan nån en gång för alla svara på vad det gör för skillnad om jag byter användarnamn om de redan hackat det?

Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt