• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • Forumvärd
    Anonym skrev 2012-01-22 10:01:42 följande:
    Jag har skickat ett PM till Forumvärd och Kodarn. Vill ni får ni kopiera och skicka till dem ni med:
    Hej!

Vad har ni för skäl att INTE släcka ner forumet för att minimera skadan om användarnamn kombinerat med mailadresser läcker ut?

Som det är nu läcker ni som ett såll, att byta signatur hjälper inte eftersom den gamla signaturen finns kvar i citerade inlägg och inlägg där personer har skrivit signaturen i sin text.

Ni utsätter många för stort lidande eftersom de känner en väldig osäkerhet och stress.

Skulle ni släcka ner forumet och börja om på ny kula förtjänar ni all heder. Just nu har ni inget förtroende från min sida, och många med mig.
    Hejsan!

Vi beklagar det som har hänt och tar er oro på största allvar!
    Vi jobbar just nu med att hjälpa medlemmar, informera och gör även vissa ändringar.

Vi förstår att många är oroliga över att det gamla användarnamnet syns i citaten har nu anonymiserat citaten som en första åtgärd.
    Detta är en temporär lösning ett första steg och nästa steg blir att koppla ihop citaten med de nya användarnamnen. Detta kommer att åtgärdas längre fram.

Om det är så att ni upptäcker ert gamla användarnamn i ett inlägg- inte via citat så anmäl det så plockar vi bort det inlägget.

Upptäcker ni citat där ert gamla användarnamn syns trots anonymiseringen så mejla sakerhet@familjeliv.se så ordas det manuellt!
  • Anonym
    Varför kan jag inte byta presentationsbild?!
    Det går bra att ta bort den jag har, men någon ny får jag inte in! Får bara upp att sidan inte är tillgänglig då! 
  • Forumvärd
    Anonym skrev 2012-01-22 11:03:16 följande:
    Den första tråden jag gick in för att kolla fanns min gamla signatur i både ett citat och i inläggstexten. Har ni försökt ta bort alla eller har ni bara tagit här och där? Kan jag maila den länken till er så kan ni svara på om det borde vara borta eller inte?
    Alla ska tas bort!
    Mejla sakerhet@familjeliv.se

Hittar du ditt användarnamn i ett skrivet inlägg anmäl det på sedvanligt sätt.

Anmäler gör du genom att klicka på den röda cirkeln med en hand i.
  • Anonym
    kodarn skrev 2012-01-22 10:48:34 följande:
    Hej, Signaturer i citat har dolts tills vi hittar en bättre lösning för det, eftersom signaturbyte inte påverkade citerade inlägg. Om era gamla signaturer förekommer i inläggstexten och inte i citat ska ni kunna anmäla dessa och få de borttagna. Om ni hittar citat som fortfarande innehåller gamla signaturen, maila sakerhet@familjeliv.se med en länk till tråden. // Jens

Nu står det ju " X skrev..." i början av citaten, men om det sedan står tex i texten : Hej Kodarn... Är det inget man kan göra något åt?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 11:05:49 följande:
    kan nån en gång för alla svara på vad det gör för skillnad om jag byter användarnamn om de redan hackat det?
    Skillnaden blir att ditt namn inte kan kopplas till dina inlägg. Ex: din mailadress var mirjam.elofsson@gmail.com och du har användarnamnet xxx. Om då "mirjam elofsson" är ditt riktiga namn och det läggs ut en lista som säger att mirjam.elofsson@gmail.com har användarnamnet xxx på FL så blir det väldigt enkelt för dina vänner att hitta det du har skrivit här.
  • vill inte ha signatur mer
    Forumvärd skrev 2012-01-22 11:08:03 följande:
    Hejsan!

Vi beklagar det som har hänt och tar er oro på största allvar!
    Vi jobbar just nu med att hjälpa medlemmar, informera och gör även vissa ändringar.

Vi förstår att många är oroliga över att det gamla användarnamnet syns i citaten har nu anonymiserat citaten som en första åtgärd.
    Detta är en temporär lösning ett första steg och nästa steg blir att koppla ihop citaten med de nya användarnamnen. Detta kommer att åtgärdas längre fram.

Om det är så att ni upptäcker ert gamla användarnamn i ett inlägg- inte via citat så anmäl det så plockar vi bort det inlägget.

Upptäcker ni citat där ert gamla användarnamn syns trots anonymiseringen så mejla sakerhet@familjeliv.se så ordas det manuellt!
    Men det är ingen fungerande taktik för vi måste gå igenom ALLA våra inlägg då, inser ni hur många inlägg man hinner göra på ett par år? Jag har över 60sidor på google med länkar till olika inlägg, och i en hel del av dessa så nämns mitt gamla användarnamn för att någon annan i tråden har skrivit ens namn när de riktat inläggen till en. Detta blir ett enormt jobb för medlemmarna, men även för er moderatorer som ska hinna ta bort alla dessa anmälningar gällande dessa inlägg. Det kan röra sig om flera 100inlägg från varje medlem! Jag har verkligen inte lust att spendera hela dagen till detta för att skydda mitt privatliv. Varför kan ni inte snälla ta bort alla inläggen på en gång som är kopplade till ens användare om man ber om det? Så vi slipper anmäla inlägg efter inlägg. Jag förstår att ni jobbar hårt för att lösa detta nu, men det gör vi också för det är vårat privatliv som står på spel. Vi är flera som vill ha ALLA våra inlägg kopplade till användaren raderade så jag förstår inte varför man inte går den  vägen istället.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 11:12:05 följande:
    Nu står det ju " X skrev..." i början av citaten, men om det sedan står tex i texten : Hej Kodarn... Är det inget man kan göra något åt?
    Det står ju i texten att du kan anmäla om det är så.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 11:14:26 följande:
    Skillnaden blir att ditt namn inte kan kopplas till dina inlägg. Ex: din mailadress var mirjam.elofsson@gmail.com och du har användarnamnet xxx. Om då "mirjam elofsson" är ditt riktiga namn och det läggs ut en lista som säger att mirjam.elofsson@gmail.com har användarnamnet xxx på FL så blir det väldigt enkelt för dina vänner att hitta det du har skrivit här.

nu har jag ingen sån mailadress, men syns det inte fortfarande att mirjam elofsson har skrivit "gamla användarnamnets" inlägg, försvinner kopplingen på nåt sätt?
  • Anonym
    Forumvärd skrev 2012-01-22 11:10:47 följande:
    Alla ska tas bort! Mejla sakerhet@familjeliv.se Hittar du ditt användarnamn i ett skrivet inlägg anmäl det på sedvanligt sätt. Anmäler gör du genom att klicka på den röda cirkeln med en hand i.

Men då måste man alltså kolla igenom alla trådar man skrivit i? Händer ju rätt ofta att någon använt ens signatur i sin text.. Hur ska man bära sig åt? Och om man stängt ner sitt konto, hur gör man då?
  • Forumvärd
    Anonym skrev 2012-01-22 11:12:05 följande:
    Hittar du sådant så anmäl det
    Då tar vi bort!
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt