• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • vill inte ha signatur mer
    JomppeIina skrev 2012-01-22 13:55:56 följande:
    Frågan är varför familjeliv inte sätter in en funktion där man har tillgång att radera inläggen själv? Ett enkelt kryss på de trådar man skrivit samt inlägg. Varför ska de sitta och läsa och godkänna allting?

De inser inte allvaret i detta och sitter och håller på små principer, när folk är oraoade över sina integritet, privatliv, sina LIV!
    Det fungerar tyvärr inte för de som raderat sina användare redan.
  • adipose

Obs, ovanstående förutsätter såklart att någon skulle vara så förbannat nyfiken på Ulla Ullasson att den sitter och googlar dennes mailadress, följer en länk till tinypaste, letar genom en aslång lista (många verkar ju inte hantera kringla + f), ser ett användarnamn (som i nu läget inte ligger ute), följer det till FL, där söker rätt på alla inlägg Ulla har postat och sedan läser genom alla.

• Anonym (Lana)

Det är många som är hysteriska och mår dåligt över det inträffade. Personligen har jag ingenting att frukta men jag skulle kunna gå med på att man raderade arkivet så att ALLA känner sig trygga och tillfreds. Varför startar inte FL en omröstning hur man ska göra med arkivets vara eller inte vara? En demokratisk omröstning är för mig det enda raka. Det är faktiskt vi medlemmar som byggt upp detta forum - inga medlemmar inget forum!

• JomppeIina

Jag har tagit skärmdump på allting, lägger upp det på flashback hur familjeliv håller på. Som tur är har jag också redan kontakter på bland annat aftonbladet och folk inom stora reklam och mediabraschen.

Familjeliv.se kan ju svara på varför ni håller på så här, annars kommer jag med all säkerthet försöka få svar någon annanstans och ni kan räkna med att hamna i blåsväder.

Twitter, facebook nästa.. SPRID VIDARE!

Detta ska inte få hända, att de går in och spärrar medlemmar som uttrycker sin åsikt för att skydda sitt eget skinn. SKANDAL!

• enfrisken
    Anonym (Lana) skrev 2012-01-22 14:10:03 följande:
    Det är många som är hysteriska och mår dåligt över det inträffade. Personligen har jag ingenting att frukta men jag skulle kunna gå med på att man raderade arkivet så att ALLA känner sig trygga och tillfreds. Varför startar inte FL en omröstning hur man ska göra med arkivets vara eller inte vara? En demokratisk omröstning är för mig det enda raka. Det är faktiskt vi medlemmar som byggt upp detta forum - inga medlemmar inget forum!
    Jag känner exakt  som du - för min egen del kan arkivet finnas kvar men jag känner starkt för dem som riskerar att få sin integritet invaderad, må så vara att det är dumdristigt att skriva om sig själv på nätet om man inte vill exponera sin rätta identitet men nu när de befinner sig i den situationen anser jag att det är en liten kostnad för oss andra att ställa upp på - vi förlorar ett diskussionsarkiv och kan alltid bygga nya trådar, men de vars hemligheter kommer ut kanske får sina liv förstörda.
  • krogen
    adipose skrev 2012-01-22 14:05:55 följande:
    Sorry, blev lite carried away där med  Ullas berättelse. Du vet säkert allt det här, men jag kunde inte låta bli att ge Ulla ett avslut.
  • Anonym
    JomppeIina skrev 2012-01-22 14:10:58 följande:
    Jag har tagit skärmdump på allting, lägger upp det på flashback hur familjeliv håller på. Som tur är har jag också redan kontakter på bland annat aftonbladet och folk inom stora reklam och mediabraschen.

Familjeliv.se kan ju svara på varför ni håller på så här, annars kommer jag med all säkerthet försöka få svar någon annanstans och ni kan räkna med att hamna i blåsväder.

Twitter, facebook nästa.. SPRID VIDARE!

Detta ska inte få hända, att de går in och spärrar medlemmar som uttrycker sin åsikt för att skydda sitt eget skinn. SKANDAL!
    Risken finns väl då att Flashback försöker med ytterliggare hack-attacker som gör att fler medlemmar blir oroliga och riskerar att få sitt liv blottat...
  • Anonym
    Anonym (Lana) skrev 2012-01-22 14:10:03 följande:
  • Anonym
    adipose skrev 2012-01-22 14:09:44 följande:
    Obs, ovanstående förutsätter såklart att någon skulle vara så förbannat nyfiken på Ulla Ullasson att den sitter och googlar dennes mailadress, följer en länk till tinypaste, letar genom en aslång lista (många verkar ju inte hantera kringla + f), ser ett användarnamn (som i nu läget inte ligger ute), följer det till FL, där söker rätt på alla inlägg Ulla har postat och sedan läser genom alla.
    Det kan du hoppa upp och sätta dig på att folk gör...
  • Arcitect
    adipose skrev 2012-01-22 14:05:55 följande:
    Alltså namnbytet är ju för att man från början trodde att signatur (nicket alltså) skulle läcka tillsammans med mejl och lösen, och då skulle man kunna koppla ihop en mejl med ett nick. Typ

"jaha, ulla.ullasson@ulla.com är visst medlem på FL, där heter hon visst blomman_78022. Nu ska jag gå in och titta vad blomman_78022 har skrivit genom att söka på inlägg postade av henne. Oj har hon varit otrogen mot sin man, dödat sin grannes katt och kissat i trappuppgången!"

Genom att byta namn skulle man då kunna göra så att dessa inlägg inte hittades. Ulla byter alltså namn till köksfläkt24, så att hennes gamla inlägg inte ska kunna hittas när man söker på blomman_78022. Men eftersom Familjeliv inte riktigt tänkte på att hennes gamla nick skulle stå var när andra medlemmar citerat hennes inlägg, så kunde man fortfarande se vad Ulla skrivit om sin man, grannens katt och kisset! Detta löser FL då genom att sätta ett X i citaten, så att man inte ska kunna se vem som citeras.

Nevermind att Google har caches (vilket dock försöker lösas genom att skynda på crawl rate? eller har jag drömt det?).

Sorry, blev lite carried away där med  Ullas berättelse. Du vet säkert allt det här, men jag kunde inte låta bli att ge Ulla ett avslut.
    Det tråkiga är ju fortfarande att informationen om "vad" som läckt inte riktigt har uppdagats. Jag förmodar att du har sett listan på de eventuellt drabbade som fanns som länk lite tidigare i tråden däravstod jag själv med. och ponerar jag att det här är samtlig information från den D-bas på 4mb finns det knappast något att frukta. Den dagen jag börjar frukta är när infomrationen från d-basen överstiger dom 4 mb.. 

Den information som finns i filen är bara emailadresser och hashade lösenord, och egentligen, hur stor är sannorlikheten att dom lyckas eller ens försöker sig på lösenordsknäckningar och egentlig skada nu när allt är så pass infekterat som det är. Flashback exempelvis sitter ju i skrivande stund och studerar fenomenet bara här.. dvs, allt du skriver är det alltid någon annan som tittar på.      

Man behöver inte vara beteendevetare för att förstå att hackerattacken i sig själv är nog mer skrämseltaktik än något som är till för att förstöra för den enskilde individen, även om det kan tolkas som någon rolig sysselsättning.

Personligen tror jag inte det händer mer än såhär då listan publiserades ganska fort på nätet och skulle jag exempelvis vara den som stod för attacken hade jag kanske hållt på informationen tills jag VET att jag kan åsamka skada i större utsträckning. Visst, hackaren har väl kanske också spridit informationen med vinden i förhoppning att någon annan skall "avsluta jobbet" men troligvis händer det inte.

Men det är iofs vad jag personligen tror...     
    Game Over
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt