• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • Anonym (inte med)
    Ingrid Bergman skrev 2012-01-23 20:32:37 följande:
    Glömde fråga detta...är det någon annan än jag som såg facebook länk bredvid vissa email adresser på den listan som kom ut för nån dag sen?

Förmodligen för att man kan logga in via Facebook Connect. Om ingen annan redan har skrivit det.
  • CopyThat
    oOOo oOOo skrev 2012-01-23 20:42:20 följande:
    Listan som publiserades innehöll bara lösenhashar och email, inga nick. Så det kan vara så att hackaren inte lyckats binda samman nick till email. Detta är i så fall välkommet av alla som är oroliga för detta.
    Som tur var! Men om han satt i 3 dagar så lär han fått med sig en hel del smått och gott.
  • oOOo  oOOo
    CopyThat skrev 2012-01-23 20:45:30 följande:
    Som tur var! Men om han satt i 3 dagar så lär han fått med sig en hel del smått och gott.
    Fast en lång lista på nick är så gott som värdelös om de inte går att koppla till något.

En lista på nick kan man skaffa sig bara genom att söka på nätet helt normalt. Ladda ner massa gammla FL sidor och lagra upp nicken.
  • Ingrid Bergman
    oOOo oOOo skrev 2012-01-23 20:34:25 följande:
    Det var nog speciella användarkonton för facebook appen såg det ut som.
    Anonym (Cat) skrev 2012-01-23 20:41:48 följande:
    Inte vad jag kommer ihåg...Men kan det haft att göra med om man loggade in via Facebook connect?
    Det har jag aldrig gjort...

Men va innebär det för som som loggat in via facebook då? Kan deras fb bli hackad också då?   
    CopyThat skrev 2012-01-23 20:34:40 följande:
    Ja jag såg också det. Jag funderar på om det kanske var de användare som har facebook-connect med fl?
    Ahh, okej så kan det nog vara...fb app eller fb connect...i vilket fall som helst hoppas jag att det inte går att komma åt någons facebook.
    "  Men va innebär det för som som loggat in via facebook då? Kan deras fb bli hackad också då? " Ingen aning, hoppas inte det iallfall   :/
  • Anonym (Cat)
    oOOo oOOo skrev 2012-01-23 20:42:20 följande:
    Listan som publiserades innehöll bara lösenhashar och email, inga nick. Så det kan vara så att hackaren inte lyckats binda samman nick till email. Detta är i så fall välkommet av alla som är oroliga för detta.

Förhoppningsvis så lyckas han ju inte koppla ihop det så...Eller så kan vi bara vänta oss en lista till, som är fullständig...
  • CopyThat
    oOOo oOOo skrev 2012-01-23 20:47:31 följande:
    Fast en lång lista på nick är så gott som värdelös om de inte går att koppla till något.

En lista på nick kan man skaffa sig bara genom att söka på nätet helt normalt. Ladda ner massa gammla FL sidor och lagra upp nicken.
    Jojo men jag menar om han satt i 3 dagar så borde han fått med sig mer än bara nicken, kodade lösenord och sånt.
  • CopyThat
    Anonym (Cat) skrev 2012-01-23 20:48:07 följande:
    Förhoppningsvis så lyckas han ju inte koppla ihop det så...Eller så kan vi bara vänta oss en lista till, som är fullständig...
    Usch hoppas inte han kom över rubbet här inne.
  • oOOo  oOOo
    CopyThat skrev 2012-01-23 20:50:53 följande:
    Jojo men jag menar om han satt i 3 dagar så borde han fått med sig mer än bara nicken, kodade lösenord och sånt.
    Det beror på hur snabb det går att ladda från FL databas. Vi kanske skall vara glada över att FL är långsamt ibland
  • CopyThat
    oOOo oOOo skrev 2012-01-23 20:52:17 följande:
    Det beror på hur snabb det går att ladda från FL databas. Vi kanske skall vara glada över att FL är långsamt ibland
    Haha ja det är sant Det lär ju ta sin tid att få hem allt också.
  • Anonym (en)

Hackaren har ju åstadkommit väldigt mycket hittills av det som jag antar ger honom de kickar han är ute efter.

- Ofantligt stor oro bland många människor som handlat i god tro här på FL
    - Oändligt långa trådar med spekulationer om vad hackaren kan tänkas ha i kikaren
    - Aggressioner, förtvivlan, anklagelser, kreativa tips, överlägsna tillmälen och skadeglada avspisningar en masse
    - Panikhandlingar
    - Signatur- och lösenbyte för merparten av FLs aktiva användare
    - Panik och sömnbrist och utsagor om detta under hela helgen

Vad är det för människa som gläds åt ovanstående, vad har han varit med om som format honom så? Har han en mamma, en pappa, en familj, har han älskats som barn, har något förundrat och hänfört sett in i hans blick när han nyss var född och önskat honom allt gott, all lycka och välgång? Vad hände längs hans livsväg?

Frågan är om det som hänt hittills är nog, eller om hackaren vill ha mer, känna makten pulsera för att orka fortsätta fly med gråten värkande i halsen från det ordlösa som skaver där längst inne, i mörkret....

Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt