• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • Anonym

MYCKET VIKTIGA FRÅGOR FÖLJER!!!

Har man något att förlora på att avregga ett gammalt konto med många trådar?

Är det någon ide att vänta på att få radera själv eller är det bästa att strypa kontot och ta ett nytt? Det är alldeles för många trådar att sitta och anmäla nämligen.

Är det rimligt att det funkar så att ens egen koppling till alla trådar försvinner om man avreggar sig som fl har sagt?

Jag vet inte om jag ska avregga och förlora kontrollen helt över trådarna på så vis eller om det är bättre att stanna och hoppas att det löser sig?

Att förlora trådarna gör inget för mig om jag börjar om. Vad ska jag ta mig till??? Gråter

• oOOo  oOOo
    CopyThat skrev 2012-01-23 20:53:27 följande:
    Haha ja det är sant Det lär ju ta sin tid att få hem allt också.
    Har hackaren hållit på i tre dagar kanske han körde lite slow först. Vill minnas att FL var i princip död kvällen innan FL gick ut med information om att de blivit hackade. Det kan betyda att hackaren tyckte det gick för långsamt och ökade hastigheten mot slutet vilket i princip tog död på hela FL.
  • Ingrid Bergman

Jag kommer ihåg när FL var segt i några dagar för inte så länge sen och man loggades ut titt som tätt....undrar om det inte var då han höll på Obestämd

• CopyThat
    Anonym (en) skrev 2012-01-23 20:54:40 följande:
    Hackaren har ju åstadkommit väldigt mycket hittills av det som jag antar ger honom de kickar han är ute efter.

- Ofantligt stor oro bland många människor som handlat i god tro här på FL
    - Oändligt långa trådar med spekulationer om vad hackaren kan tänkas ha i kikaren
    - Aggressioner, förtvivlan, anklagelser, kreativa tips, överlägsna tillmälen och skadeglada avspisningar en masse
    - Panikhandlingar
    - Signatur- och lösenbyte för merparten av FLs aktiva användare
    - Panik och sömnbrist och utsagor om detta under hela helgen

Vad är det för människa som gläds åt ovanstående, vad har han varit med om som format honom så? Har han en mamma, en pappa, en familj, har han älskats som barn, har något förundrat och hänfört sett in i hans blick när han nyss var född och önskat honom allt gott, all lycka och välgång? Vad hände längs hans livsväg?

Frågan är om det som hänt hittills är nog, eller om hackaren vill ha mer, känna makten pulsera för att orka fortsätta fly med gråten värkande i halsen från det ordlösa som skaver där längst inne, i mörkret....

Ja man undrar faktiskt. På ett sätt hoppas jag inte att det är en förvirrad, tanig tonåring som har för lite action i vardagen som har suttit och gjort det här för att kunna få skryta bland sina internetvänner. Då tycker jag mer synd om han. Jag hoppas att det är en vuxen person som då kan vara beredd på att ta konsekvenser av sina handlingar och få sitt straff om han åker fast. Böter eller fängelse eller vad det nu blir.
  • Anonym (en)
    Anonym skrev 2012-01-23 20:56:34 följande:
    MYCKET VIKTIGA FRÅGOR FÖLJER!!!

Har man något att förlora på att avregga ett gammalt konto med många trådar?

Är det någon ide att vänta på att få radera själv eller är det bästa att strypa kontot och ta ett nytt? Det är alldeles för många trådar att sitta och anmäla nämligen.

Är det rimligt att det funkar så att ens egen koppling till alla trådar försvinner om man avreggar sig som fl har sagt?

Jag vet inte om jag ska avregga och förlora kontrollen helt över trådarna på så vis eller om det är bättre att stanna och hoppas att det löser sig?

Att förlora trådarna gör inget för mig om jag börjar om. Vad ska jag ta mig till??? Gråter
    Mod har meddelat att avreggning är lika med att alla trådar, inkl de anonyma, försvinner. Jag har litat på det och avreggat och sen påreggat  igen för att avrunda med att delta i debatterna kring hackerattacken i allmänhet och FLs agerande i synnerhet innan jag lämnar FL för gott.
  • oOOo  oOOo
    Ingrid Bergman skrev 2012-01-23 20:57:23 följande:
    Jag kommer ihåg när FL var segt i några dagar för inte så länge sen och man loggades ut titt som tätt....undrar om det inte var då han höll på Obestämd
    Kan ha varit då han testade lite olika SQLi för att se vad som fungerade.
  • Anonym (inte med)
    oOOo oOOo skrev 2012-01-23 20:56:40 följande:
    Har hackaren hållit på i tre dagar kanske han körde lite slow först. Vill minnas att FL var i princip död kvällen innan FL gick ut med information om att de blivit hackade. Det kan betyda att hackaren tyckte det gick för långsamt och ökade hastigheten mot slutet vilket i princip tog död på hela FL.
    FL hade tydligen gått ner ett gäng gånger under hans attack, vilket också gör att det drar ut på tiden. Sen är det som du säger, helt värdelöst att ha separata listor med uppgifter. Det tar alldeles för lång tid att gå igenom och försöka pussla ihop med nicken med resten.

Man kanske testar någon random för att se om man har tur. Men mestadels så försöker man köra ut lösenorden, och testa dem på mailadresserna som hör ihop.
  • Anonym
    Anonym (en) skrev 2012-01-23 20:59:33 följande:
    Mod har meddelat att avreggning är lika med att alla trådar, inkl de anonyma, försvinner. Jag har litat på det och avreggat och sen påreggat  igen för att avrunda med att delta i debatterna kring hackerattacken i allmänhet och FLs agerande i synnerhet innan jag lämnar FL för gott.
    Försvinner från internet gör ju inte trådarna men din koppling till trådarna kanske försvinner. Om dom inte ljuger förstås. Fast det tror jag INTE att dom gör! Det skulle dom väl aldrig våga i det här läget.
  • oOOo  oOOo
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-23 21:00:47 följande:
    FL hade tydligen gått ner ett gäng gånger under hans attack, vilket också gör att det drar ut på tiden. Sen är det som du säger, helt värdelöst att ha separata listor med uppgifter. Det tar alldeles för lång tid att gå igenom och försöka pussla ihop med nicken med resten.

Man kanske testar någon random för att se om man har tur. Men mestadels så försöker man köra ut lösenorden, och testa dem på mailadresserna som hör ihop.
    Precis.
  • Anonym (Cat)
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-23 21:00:47 följande:

Menar du att hackaren vill testa om lösenordet passar till själva mailadressen? Ifall man har samma dit som hit?
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt