81linneaa skrev 2012-03-04 19:33:27 följande:
Vi har faktiskt redan ställt oss i kö till AC.. Vi fick det i bröllopspresent av mina föräldrar

Jag vill gärna adoptera och min man vill med om vi först gör vårt sista IVF och sen ett par ÄD. Haha...jag märker själv att jag inte tror att vi kommer lyckas bli gravida själva..
Hur ser din/eran historia ut? Hur många försök har ni gjort med olika metoder?
Vi har försökt få barn i snart 8 år. Sambon har 3 sedan tidigare. Påbörjade en utredning för 4½ år sedan som aldrig blev färdig, dels för att vi flyttade, dels för att de inte såg några fel, mer än att sambon hade lite få spermier, men inte så det var någon fara. När vi började ny utredning för till sommaren 2 år sedan så gjordes även ett simtest på spermierna där man upptäckte att de var slöa och nu var de ännu färre en 1½ år tidigare. Ingen kan dock förklara varför antalet gått ner så. Det beslutades att vi skulle få göra IVF.
Vi fick komma till Uppsala Akademiska för drygt ett år sedan. Vi påbörjade vårt första IVF där jag blev rejält överstimulerad och äggen nästan dog. Jag är jättelättpåverkad av mediciner, så det kanske inte var så konstigt. Man plockade och satte in det enda överlevande. De andra hade dött under dagen, men de gjorde ett test i alla fall med att sätta in det som levde. Det bestämdes även att det IVF:et inte skulle gälla, vilket innebar att vi fortfarande hade tre kvar. Ett nytt försök inleddes på nästa "normala" mens, två embryon sattes in, men även det försöket misslyckades. Embryona var väldigt fragmenterade (3 av 4 på skalan). Vi tog paus över sommaren, eftersom Akademiska var stängt då och påbörjade tredje försöket i september. Vid detta försök såg embryona bättre ut sa dem, de var lite fragmenterade (1 av 4), men de satte ändå in två stycken. Fick ett svagt plus på dag 13, men på dag 14 fick jag min mens. Jag var väldigt positiv till att göra ett nytt försök, men när vi kom till Akkis i november slog de ner mig totalt... DÅ fick vi veta att cellerna i embryona innehöll två kärnor, vilket tyder på kromosomfel och att det inte var någon idé att göra ett nytt försök med mina ägg.

Ställdes istället i kö för äggdonation och eftersom vi tillhör Stockholms läns landsting, så står vi i kö på Karolinska.
Tyvärr litar jag inte på att det är bara mina ägg som gör att det blir kromosomfel och därför vågar jag inte vänta till typ nästa vår innan vi försöker vidare och därför har vi beslutat oss för embryodonation. Om vi lyckas kan det dock hända att vi testar äggdonation i framtiden ,men detta kommer troligen ske utomlands det också i så fall. Här i Sverige är väntetiden på tok för lång och priset är ungefär detsamma som utomlands, så... Ja, ni förstår säkert.