• Angels

Kostnad embryodonation?

Ni som gjort embryodonation, vad kostade det och var gick ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 19:34
    Juliette har gjort en ny tråd "Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption". Tycker vi fortsätter där och hoppas på att den tråden kan locka lite fler.

Tråden finns här: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m64244223.html

• Svar på tråden Kostnad embryodonation?
  • Juliette F
    81linneaa skrev 2012-03-01 22:51:30 följande:
    Kul med flytt! Får man fråga om det är hus el lägenhet? Vi flyttade till ett hus i höstas och det har gjort gott för själen.. speciellt nu när man kan vara ute. Underbart!

Men då ska ju du och angel dit samma månad!! Jag vill oxå åka i maj.. :) på kliniken bad dom mig återkomma även om vi lyckades med ivfen för dom ville gärna veta, väldigt gulligt tycker jag..
    Hej Linnea! Det blir från lägenhet till hus, vårt första gemensamma Skrattande... gott om plats för små trampande barnfötterBaby. Har längtat efter trädgård lä'ääänge (vi båda är intresserade av blommor och odling) så det ska bli helt underbart nu när våren/sommaren snart är här!!

Visst är de gulliga på Unica som bryr sig lite extra - det är mer än man kan säga om vissa andra kliniker...gjorde ett vanligt IVF 2010 på en klinik i södra Sverige. Det blev minus, och ingen hörde nånsin av sig till mig efteråt. Jo, jag fick ett brev ett år senare att de krävde att få veta om jag blivit gravid pga info de måste skicka till socialstyrelsen... mejlade nåt kort svar tillbaka och sen har jag vänt på det bladet, om man säger så. Obestämd Bemötandet ÄR väldigt viktigt, och även om en klinik har hundratals patienter så måste det finnas ett system för uppföljning av patienter, särskilt som vi betalar stora pengar ur egen ficka! Man är ju så sårbar i det läget, och det är guld värt när någon sköterska mailar och undrar hur man mår och hur det har gått. Kostar inte mycket, tar inte lång tid - men betyder otroligt mycket för patienten! Där tycker jag är Unica befinner sig i en klass för sig själv, faktiskt.
  • 81linneaa

Så roligt att höra att du också är intresserad av växter!! Jag är helt besatt och det var mkt därför vi köpte ett hus. Vi visste ju att det där med barn skulle ta tid men jag höll på att bli galen i lägenheten. Det är verkligen helt underbart att kunna gå ut och fixa. Idag har jag tex eldat ljung och nu tänkte jag plantera om mina frösådder som redan fått sina första riktiga blad efter hjärtbladen. Kul att någon här hemma är fertil..haha..

Man orkar det man måste
  • Juliette F
    81linneaa skrev 2012-03-03 16:20:42 följande:
    Så roligt att höra att du också är intresserad av växter!! Jag är helt besatt och det var mkt därför vi köpte ett hus. Vi visste ju att det där med barn skulle ta tid men jag höll på att bli galen i lägenheten. Det är verkligen helt underbart att kunna gå ut och fixa. Idag har jag tex eldat ljung och nu tänkte jag plantera om mina frösådder som redan fått sina första riktiga blad efter hjärtbladen. Kul att någon här hemma är fertil..haha..

Jo, här har du en som gillar att påta i jorden Flört. Det bästa med det nya huset, förutom trädgården förstås, är att det finns en glasveranda som kan funka som växthus Solig. Så har man och syssla med nu några månader framöver, så att man inte behöver gå och tänka och känna efter varje sekund efter nästa ET. Men om jag känner mig rätt så kommer jag göra det ändå.. men då kan jag ju alltid gå ut i trädgården/på verandan och pyssla lite med blommorna {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}.
  • 81linneaa

Åh va härligt med veranda!! Ja man behöver en hobby för att fixa detta, bra att vi har en  Solig Imon ska jag klippa en häck Glad Är du en perenn eller grönsaksperson? Glad Jag har i princip bara odlat perenner och annat till rabatten men ännu inga grönsaker men kan tänka mig att det intresset också kommer så småningom..

Man orkar det man måste
  • Juliette F
    81linneaa skrev 2012-03-03 20:52:56 följande:
    Åh va härligt med veranda!! Ja man behöver en hobby för att fixa detta, bra att vi har en  Solig Imon ska jag klippa en häck Glad Är du en perenn eller grönsaksperson? Glad Jag har i princip bara odlat perenner och annat till rabatten men ännu inga grönsaker men kan tänka mig att det intresset också kommer så småningom..
    Odlar perenn, ettåriga blomster samt grönsaker. Och frukt. Allt i allo alltså Skrattande. Målet är att bli nästintill självförsörjande på frukt och grönt :).
  • Angels

Vad härligt att höra att ni också gillar växter. Jag älskar pelargoner och har massor med sorter. Sen brukar vi odla potatis, sparris, tomater, gruka, melon, sallad mm och en massa blommor och kryddor. Det är också tur att jag har alla mina djur, annars hade jag gått under för länge sedan.

• Juliette F
    Angels skrev 2012-03-03 21:45:02 följande:
    Vad härligt att höra att ni också gillar växter. Jag älskar pelargoner och har massor med sorter. Sen brukar vi odla potatis, sparris, tomater, gruka, melon, sallad mm och en massa blommor och kryddor. Det är också tur att jag har alla mina djur, annars hade jag gått under för länge sedan.

Melon låter jättehäftigt! Har du växthus? Hur gör du för att lyckas med sparrisen? Vet att detta är ganska off topic, men måste bara fråga...Skrattande
  • Angels

Juliette F: Nej, inget växthus längre, men önskar mig. Melon odlar jag påfriland i starkt solsken, samma med gurka och tomater. Har en husvägg som är sol vid från tidig eftermiddag till sen kväll, där jag har de växter som vill ha mycket sol. Du får utveckla vad du tycker är svårigheten med sparris. Den är rätt livskraftig, men det är bra att ta bort ogräset runt den som annars tar mycket kraft från den. Vi hade nästan ett hektar med sparris förr, nu har vi två plantor. :) Vill man ha tidig sparris, så gäller det att hålla den borta från frosten, som tar den direkt. När vi hade så mycket, stod vi på våren och eldade halmbalar för värme. :) I övrigt tycker jag sparris är plättlätt, den sköter sig bra själv.

• 81linneaa

Åh jag vill också ha ett växthus OCH en vinterträdgård med kamelior, citrusfrukter och dyl. Tänk va underbart att kunna odla året om. Va avundsjuk jag blev på sin solvägg angels! Vi har ingen sån tyvärr. Får man fråga vilken ände av landet ni bor i?

Man orkar det man måste
  • Juliette F
    Angels skrev 2012-03-04 09:24:39 följande:
    Juliette F: Nej, inget växthus längre, men önskar mig. Melon odlar jag påfriland i starkt solsken, samma med gurka och tomater. Har en husvägg som är sol vid från tidig eftermiddag till sen kväll, där jag har de växter som vill ha mycket sol. Du får utveckla vad du tycker är svårigheten med sparris. Den är rätt livskraftig, men det är bra att ta bort ogräset runt den som annars tar mycket kraft från den. Vi hade nästan ett hektar med sparris förr, nu har vi två plantor. :) Vill man ha tidig sparris, så gäller det att hålla den borta från frosten, som tar den direkt. När vi hade så mycket, stod vi på våren och eldade halmbalar för värme. :) I övrigt tycker jag sparris är plättlätt, den sköter sig bra själv.
    Har aldrig odlat sparris - därav min okunnighet. Så det är så lätt alltså -- då blir det till att köpa lite fröer då! :) Inte visste jag att det fanns så många gröna fingrar här på FL! Solig
Svar på tråden Kostnad embryodonation?