• Angels

Kostnad embryodonation?

Ni som gjort embryodonation, vad kostade det och var gick ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 19:34
    Juliette har gjort en ny tråd "Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption". Tycker vi fortsätter där och hoppas på att den tråden kan locka lite fler.

Tråden finns här: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m64244223.html

• Svar på tråden Kostnad embryodonation?
  • Lillsudd
    Pimpinellan skrev 2012-02-19 18:22:04 följande:
    Inte ens frågat? Nåja,85% av alla är ju rh-positiva så det kvittar ju för de flesta.  Vid ÄD gör de väl det,men det är ju en lite annan sak. Hur som helst är det ju bara barn nr.2 som kan påverkas och sprutan ska ju räcka livet ut om jag förstått rätt.
    Riga-kliniken fårågade om jag gjort missfallsutredning och vilka mediciner jag fått,men utredning gör de inte vid min ålder,de skyller ju på åldern så vad ska de tycka då? Inte för att jag säger att vi ska välja dom,jag vet ju inte ens om det blir EA,men spekulera måste man ju i förväg så man vet ifall man hamnar där. Tjafsar de har jag min privata läkare som sagt som skriver ut det mesta jag ber om.
    Jodå, jag var tvungen att lämna prov för blodgruppering så det är väl möjligen så att de matchar utan att konsultera mig. Men jag HAR haft en donatorkombination vid ett försök som skulle göra att barnet inte kunde få en blodgrupp som kunde tillhöra ett genetiskt barn så jag tror inte man gör det i någon större utsträckning.

I den mån man i Polen inte varit nöjda med min utredning (bla ville de ha ytterligare koaguleringsprover) har de själva tagit proverna vid den obligatoriska konsultationen (det kostade förstås en del men i sammanhanget inget mördande). Riga är väldigt petiga av vad jag hört men verkar bättre på att kommunicera än man varit på de polska kliniker jag haft kontakt med. Jag har till slut lärt mig att inte säga så mycket och le snällt...
  • Pimpinellan
    Lillsudd skrev 2012-02-19 18:24:30 följande:
    Förresten, appropå Reprofit så kostar EA 1680euro där enligt prislistan: www.reprofitinternational.com/upload/13294854...

Jag tror adressen (info@reprofit.cz) ska stämma men jag kan kolla i min mailbox om jag har några äldre mail med en annan adress. Jag har dock inte varit på kliniken eftersom det var så struligt som singel att behandlas i Tjeckien. Embryona är i alla fall överlämnade från tidigare behandling med äggdonator+spermadonator.
    Går inte alls mejla den adressen. Inte  från yahoo i alla fall och det brukar gå med alla adresser jag hittills provat.
    Så de embryon de har är frysta överblivna från tidigare matchade ägg/spermiedonationer där paret ifråga fått barn och inte kan utnyttja resten av embryona? Eller är det sån där där man gör ET på de som blir över direkt? Det kräver ju extrem planering och snabb nedresa!

Förresten: har du satt in 2 varje gång? Man får inte sätta in tre kanske?
  • Lillsudd

Jag har satt 2. Men det är inte reglerat i Polen (fertilitetsvård öht) så det är upp till klinikerna. Men man har inte rekommenderat fler eftersom allt utom mina embryon sett bra ut, och definitivt inte efter att jag blev gravid på 1:a försöket och det visade sig att problemen inte alls handlade om mig utan om fostret. Eftersom andra-embryot vid båda de försök när jag blev gravid inte såg helt perfekta ut är jag egentligen inte förvånad (och aningen lättad) över att jag blivit enlingsgravid båda gångerna.

Jag uppfattar informationen på Reprofit som att det handlar om FET enbart, dvs embryon som överlämnats efter att paret/personen övergett dem av något skäl. Men att det inte är embryon från par som gjort konventionell IVF hos dem. Jag kunde inte vid en snabb översyn hitta statistik för ED hos dem så det behöver man fråga.

Jag hittade tyvärr inga mail i min mailbox så jag måste ha rensat bort dem...

• Pimpinellan

Tack Lillsudden! Antal embryon beror ju både på vad  som finns,vilken kvalitet de har,vad man kan tänkas ta emot. Tvillingar helt okey här,men inte trillingar! Men blir det tre så blir det tre,det kan det ju bli av 2 ägg också,men jag sätter nog inte in det om inte kvaliteten är halvdan. Vi får i värsta fall ringa/skriva till reprofit när det nu inte går mejla.

• Angels

Hej allihopa! Jösses vad ni skrivit i tråden! Roligt! Hur går det för alla och hur många är vi egentligen som satsar på att göra EA?

Tyvärr måste vi skjuta på vårt EA från mars till maj då jag har lite för fullt upp under våren (vilket också gör att jag inte är så jätteaktiv här i tråden), men två månader, vad spelar det för roll när vi väntat så länge? Så i april börjar jag ta mina tabletter och sen sticker vi ner till Tjeckien på kombinerad semester och insättning i maj. Härligt att möta våren där! Jag håller tummarna för att vi hinner med en tripp till Wien också när vi ändå är nere.

Ang era funderingar kring graviditetsprocent så stör det mig inte det minsta att Unica ska ha 30% resultat på sina EA. Jag menar, de kliniker som påstår att de har 50-60% är ofta inte helt ärliga i sina resultat och 1/3 chans är ändå ganska bra i mina ögon och med tanke på att våra chanser att bli gravida med mina ägg och sambons spermier är lika med noll, så är ju 30% grymt bra.

• 81linneaa

Angels: jag har nog ändrat mig från ea till äd fast jag är ganska säker på att vi ska göra det på unica. Tycker dom verkar grymt trevliga! Skulle du också gå till unica? Vi stapplar lite mellan dom och reprofit.. ingen som oxå valt mellan dessa?

Juliette ska inte du och angels ner ungefär samtidigt? :)

Kul att det snart är dags för er!

Man orkar det man måste
  • Angels

81linneaa: Ja vi ska till Unica. Har fått medicinerna nu från dem, så vid mensen i april börjar jag med dem. Vi åker ner först i maj pga att jag har för mycket att göra fram till dess. Tycker det låter klokt att börja med äd om man inte har några spermieproblem. I vårt fall är det tyvärr fel på båda och vi vågar inte chansa att det inte blir något vid äd heller. När åker ni ner för er äd?

• 81linneaa

Vi kommer nog göra ett sista ivf bara för att få det bekräftat att mina ägg är värdelösa.. känns lite deppigt men läkaren ville gärna få några fler ägg att se på för att vara helt säker. Så jag hoppas vi kan åka till sommaren. Hur tar du dig dit?

Man orkar det man måste
  • Juliette F
    81linneaa skrev 2012-02-29 20:02:50 följande:
    Angels: jag har nog ändrat mig från ea till äd fast jag är ganska säker på att vi ska göra det på unica. Tycker dom verkar grymt trevliga! Skulle du också gå till unica? Vi stapplar lite mellan dom och reprofit.. ingen som oxå valt mellan dessa?

Juliette ska inte du och angels ner ungefär samtidigt? :)

Kul att det snart är dags för er!
    Hej Linnea, jo jag ska ner till Unica men det blir nog inte förrän i maj, då vi har svårt att hinna med allt, för det är mycket nu. Vi håller på att flytta nämligen (fattar inte att man har samlat på sig så mycket!!), så det blir att flytta fram datum för EA en månad, från april till maj. Jag ska alltså göra EA och inte ÄD efter råd från 2 olika embryologer som menar att vi har större chans om vi inte använder makens mycket sömniga små simmare.. Unica är en liten men effektiv klinik med mycket fint bemötande. Reprofit vet jag många som också har varit hos och det har varit både ris och ros, som det ofta blir med större kliniker. Tror att man ska välja den klinik som intuitionen säger - det gjorde jag, och har inte ångrat det - trots att vi inte blir gravida med ÄD på Unica..

Och statistiken igen - man måste ta den med en nypa salt, då det görs ganska få EA på Unica (liten klinik som sagt), och den som vet det minsta lilla om statistik, vet att man inte kan dra säkra slutsatser utifrån ett litet statistiskt underlag. Tror att Unicas teknik är minst lika bra som andra kliniker när det gäller FET, och att folk blir gravida där kan jag intyga. Har läst på Fertility friends om Unica (det var där jag fick tips om kliniken) och därför valde jag dem, efter att ha varit nöjd med de svar jag fick.

Och JA - det ÄR grymt trevliga - hela vägen. Även när vi fick minus fortsatte de att höra av sig, trösta, uppmuntra och föreslå nya behandlingar när vi var redo för det. Så det är högsta poäng när det gäller social kompetens iaf!!Skrattande
  • 81linneaa

Kul med flytt! Får man fråga om det är hus el lägenhet? Vi flyttade till ett hus i höstas och det har gjort gott för själen.. speciellt nu när man kan vara ute. Underbart!

Men då ska ju du och angel dit samma månad!! Jag vill oxå åka i maj.. :) på kliniken bad dom mig återkomma även om vi lyckades med ivfen för dom ville gärna veta, väldigt gulligt tycker jag..

Man orkar det man måste
Svar på tråden Kostnad embryodonation?