• Angels

Kostnad embryodonation?

Ni som gjort embryodonation, vad kostade det och var gick ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 19:34
    Juliette har gjort en ny tråd "Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption". Tycker vi fortsätter där och hoppas på att den tråden kan locka lite fler.

Tråden finns här: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m64244223.html

• Svar på tråden Kostnad embryodonation?
  • 81linneaa

Ett sånt bra tips Angels! Då kanske man ska ta och pallra sig iväg och ge blod? Både jag och min man antar jag.. men vi gör ju ÄD så jag förstår varför det känns knasigt att din man måste göra det?! Obestämd

Hur har ni tänkt att transportera ner er och och bo? Vi har tänkt att göra det i samband med semester, så tar vi nog bilen ner och så kommer vi eventuellt att campa! Jag tycker det är rätt kul faktiskt att campa och så ska vi försöka se både Prag och Wien där jag aldrig varit.

Ja min granne är rätt dum på många sätt men man vill ju inte göra sig ovän med dom.. Skrikandes Och ja, det hade varit lite kul att se allas barn när dom kommer! Solig

Man orkar det man måste
  • Angels
    81linneaa skrev 2012-03-22 13:16:51 följande:

Ett sånt bra tips Angels! Då kanske man ska ta och pallra sig iväg och ge blod? Både jag och min man antar jag.. men vi gör ju ÄD så jag förstår varför det känns knasigt att din man måste göra det?! Obestämd

Hur har ni tänkt att transportera ner er och och bo? Vi har tänkt att göra det i samband med semester, så tar vi nog bilen ner och så kommer vi eventuellt att campa! Jag tycker det är rätt kul faktiskt att campa och så ska vi försöka se både Prag och Wien där jag aldrig varit.

Ja min granne är rätt dum på många sätt men man vill ju inte göra sig ovän med dom.. Skrikandes Och ja, det hade varit lite kul att se allas barn när dom kommer! Solig

Japp, bara att sticka iväg. Man måste ju inte bli blodgivare bara för att man går dit och testar sig som blodgivare.

Vi har tänkt ta flyget ner och försöka åka ner i slutet av veckan och stanna över helgen alternativt åka ner över helgen och stanna måndag, åka hem tisdag. Vi får se hur det ligger i tiden med cykeln. Hotell blir det för vår del, är inte någon campare direkt. Räcker med att vi ska campa i sommar.

Har du hittat någon camping och vad kostar det?
  • Juliette F
    Angels skrev 2012-03-22 11:18:38 följande:
    Nu inväntar vi bara mensen och sen är det dags att börja knapra tabletter och räkna dagar för att göra en mätning av slemhinnan. Vi är snart på G!!

Någon som vet varför Unica egentligen vill ha blodtyp och RH-status även på mannen vid EA? Känns överkurs och det tyckte gyn var helt onödigt... Han har ju liksom inte med saken att göra....
    Visst är det spännande.. Solig tänk om vi lyckas samtidigt i maj, då har vi våra små mirakel Baby i februari 2013...otrolig tanke! Men det är väl lika bra att ställa in sig på ett par, tre försök iaf, med endast 30% chans till plus per gång. Obestämd

Klart vi ska följas åt under processen, blir jättekul att ha nån att prata med som också ska till Unica! Angående din fråga om blodtyp på mannen, jag undrade samma sak för vi fick också den frågan (trots att de har info sen innan). Kan det vara för att de vill matcha så mycket som möjligt, så att även blodgrupp stämmer överens med båda parterna? Tänker mig framtida blodtransfusioner osv, att båda föräldrarna kan bidra om det blir nödvändigt?
  • Angels
    Juliette F skrev 2012-03-22 15:20:06 följande:
    Visst är det spännande.. Solig tänk om vi lyckas samtidigt i maj, då har vi våra små mirakel Baby i februari 2013...otrolig tanke! Men det är väl lika bra att ställa in sig på ett par, tre försök iaf, med endast 30% chans till plus per gång. Obestämd

Klart vi ska följas åt under processen, blir jättekul att ha nån att prata med som också ska till Unica! Angående din fråga om blodtyp på mannen, jag undrade samma sak för vi fick också den frågan (trots att de har info sen innan). Kan det vara för att de vill matcha så mycket som möjligt, så att även blodgrupp stämmer överens med båda parterna? Tänker mig framtida blodtransfusioner osv, att båda föräldrarna kan bidra om det blir nödvändigt?
    Måste fråga dem om det verkligen är nödvändigt. Får väl skicka karln till blodcentralen eller jaga en blodbuss. Jag hoppas verkligen vi lyckas på första försöket. Blir ju på sätt och vis 4:e försöket med tanke på våra tidigare IVF här i Sverige. Känns som att jag inte orkar så mycket mer. :-/ Jag försöker ställa in mig på att jag är lika fertil som alla andra i min släkt, så kanske kroppen reagerar likadant. Mest rädd att kroppen ska reagera på det främmande embryot och vilja stöta bort det. Tänker också mycket på det faktum att det kan bli tvillingar. Det är med skräckblandad förtjusning jag ser två små barn framför mig, fantiserar om kön, om de är lugna eller "skrikiga" etc. Sen kommer känslan att jag får vara glad om jag får en och tillslut kommer den hemska känslan om att allt bara kommer förbli en dröm. Alltid lika negativ. *suck*

Juliette, minns inte, planerar ni sätta in ett eller två embryon? Har ni satt in två förut? Jag har 2 av 3 gånger satt in två, men vad har det hjälpt. Läkaren har dock sagt att min kropp utan problem skulle klara en tvillinggraviditet. Det känns ju tryggt!
  • Angels

Tittade precis in i en tråd om äd och ersättning för utlandsbehandling. Någon som vet något om detta? Om vi kan få ersättning från FK för äd utomlands så är det ju nästan något att fundera över trots allt om inte detta försök lyckas...

• 81linneaa

Vi ska få ersättning från FK för vårt ÄD! Men eftersom Unica är en privatklinik så måste man betala själv först och sen begära ersättning. Vissa klinker är bundna till landstinget i det landet och då kan FK betala direkt (om jag förstått det rätt), Jag tänker oxå väldigt  mkt på hur det skulle vara att få tvillingar.. Jag kommer definitivt be dom sätta in två embryor..

Man orkar det man måste
  • Angels
    81linneaa skrev 2012-03-22 22:01:20 följande:
    Vi ska få ersättning från FK för vårt ÄD! Men eftersom Unica är en privatklinik så måste man betala själv först och sen begära ersättning. Vissa klinker är bundna till landstinget i det landet och då kan FK betala direkt (om jag förstått det rätt), Jag tänker oxå väldigt  mkt på hur det skulle vara att få tvillingar.. Jag kommer definitivt be dom sätta in två embryor..
    Man orkar det man måste

Hur mycket får ni i ersättning? Hela beloppet? Som sagt, misslyckas detta försök då blir det äggdonation. Får betala försöket själv då och begära ersättning. Vet du om ni får betalt även för att sätta in frysta embryon om första försöket misslyckas?
  • Juliette F
    Angels skrev 2012-03-22 18:07:53 följande:
    Måste fråga dem om det verkligen är nödvändigt. Får väl skicka karln till blodcentralen eller jaga en blodbuss. Jag hoppas verkligen vi lyckas på första försöket. Blir ju på sätt och vis 4:e försöket med tanke på våra tidigare IVF här i Sverige. Känns som att jag inte orkar så mycket mer. :-/ Jag försöker ställa in mig på att jag är lika fertil som alla andra i min släkt, så kanske kroppen reagerar likadant. Mest rädd att kroppen ska reagera på det främmande embryot och vilja stöta bort det. Tänker också mycket på det faktum att det kan bli tvillingar. Det är med skräckblandad förtjusning jag ser två små barn framför mig, fantiserar om kön, om de är lugna eller "skrikiga" etc. Sen kommer känslan att jag får vara glad om jag får en och tillslut kommer den hemska känslan om att allt bara kommer förbli en dröm. Alltid lika negativ. *suck*

Juliette, minns inte, planerar ni sätta in ett eller två embryon? Har ni satt in två förut? Jag har 2 av 3 gånger satt in två, men vad har det hjälpt. Läkaren har dock sagt att min kropp utan problem skulle klara en tvillinggraviditet. Det känns ju tryggt!

Jag vet precis hur det känns Angels. Jag och min man har hållit på så länge, så det känns å ena sidan som man inte orkar med så många försök till, men å andra sidan kanske det behövs för att lyckas... hoppas på fullträff redan vid första EA! Vi ska få två embryor, vilket är standard vid både ÄD och EA hos Unica. Vid vårt förra ÄD så fick vi också två blastocyster. Ökar chansen till plus rejält (vi fick dock minus), men också tvillingchansen/risken förstås! Visst är det en skräckblandad förtjusning att tänka sig att få tvillingar.. att gå från dubbelarbetande nollbarnsmamma till tvåbarnsmamma! Men jag tror nog man fixar det när det väl händer - man har liksom inget val. Och vilken jackpot att få två på en gång! Dubbelt jobb, men också dubbel glädje!

Förstår känslan av "att allt förblir en dröm" angels, men samtidigt så måste vi tro på att det går! Så länge ingen läkare har sagt att det finns några fysiska hinder så är allt möjligt. Klart att våra kroppar klarar en tvillinggravidiet - vi är ju varken lastgamla eller sjukliga! Skrattande

Hoppas på en underbar sommar för oss alla, med massor av plus här på forumet...Solig   
  • Angels
    Juliette F skrev 2012-03-22 23:35:42 följande:
    Jag vet precis hur det känns Angels. Jag och min man har hållit på så länge, så det känns å ena sidan som man inte orkar med så många försök till, men å andra sidan kanske det behövs för att lyckas... hoppas på fullträff redan vid första EA! Vi ska få två embryor, vilket är standard vid både ÄD och EA hos Unica. Vid vårt förra ÄD så fick vi också två blastocyster. Ökar chansen till plus rejält (vi fick dock minus), men också tvillingchansen/risken förstås! Visst är det en skräckblandad förtjusning att tänka sig att få tvillingar.. att gå från dubbelarbetande nollbarnsmamma till tvåbarnsmamma! Men jag tror nog man fixar det när det väl händer - man har liksom inget val. Och vilken jackpot att få två på en gång! Dubbelt jobb, men också dubbel glädje!

Förstår känslan av "att allt förblir en dröm" angels, men samtidigt så måste vi tro på att det går! Så länge ingen läkare har sagt att det finns några fysiska hinder så är allt möjligt. Klart att våra kroppar klarar en tvillinggravidiet - vi är ju varken lastgamla eller sjukliga! Skrattande

Hoppas på en underbar sommar för oss alla, med massor av plus här på forumet...Solig   
    Ah, så det är standard "än". Det var det ju förut här också, men togs bort, då det ansågs inte öka chanserna att bli gravid nämnvärt, men däremot öka risken för tvillinggraviditeter.

Det känns skönt att veta att det finns fler än jag.

Sitter och tittar lite på alla tabletter jag fått. Är ju en hel kasse. Har börjat smått blöda idag, eller var lite rosa på pappret när jag var på toa idag. Frågan är om det räknas som dag ett eller om morgondagen när mensen verkligen kommer att komma, räknas som dag ett. Minns inte från IVF:en. Någon som vet?! I alla fall, på dag fem ska jag börja ta tabletter för att styra cykeln, misstänker jag det är i alla fall. Efter 21 dagar, dvs på dag 26(?!) ska mensen komma igen, eller någon dag efter misstänker jag det kan bli också. Sen vet jag faktiskt inte riktigt mer vad jag ska göra. Har fått folsyratabletter, men de vet jag inte när jag ska börja ta. Har fått proggar, men i Sverige börjar man ju ta dessa efter insättning, men här förstår jag inte om jag ska börja ta de redan innan eller om det är efter?! Har fått tabletter som ska hjälpa embryot att bädda in sig i livmodern (det känns ju tryggt!!) plus tabletter som ska hjälpa kroppen att inte stöta bort embryona (det känns ännu tryggare!!) SEN har jag även fått Cetrotide och Ovitrelle, men de vet jag faktiskt inte när (om) jag ska ta. Kan hända det sätts in om vi skulle behöva skjuta på ägglossningen, OM vi inte har möjlighet att komma ner i tid. Någon som vet?
  • Angels

Hm, har jag räknat rätt, så verkar det som att vi får fira valborg i Tjeckien och göra insättning efter det. Blir ju i början på maj, inte mitten som jag trodde. Blev helt plötsligt grymt nervös! :-O

Svar på tråden Kostnad embryodonation?