• Angels

Kostnad embryodonation?

Ni som gjort embryodonation, vad kostade det och var gick ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 19:34
    Juliette har gjort en ny tråd "Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption". Tycker vi fortsätter där och hoppas på att den tråden kan locka lite fler.

Tråden finns här: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m64244223.html

• Svar på tråden Kostnad embryodonation?
  • Bling1975

Jag gjorde inte embryodonation hos Serum i Aten eftersom de bara erbjuder helt anonyma donationer. Men jag vill ändå rekommendera dem mycket varmt. Jag har aldrig träffat en läkare som arbetar hårdare för att få sina patienter gravida. Har ni flera misslyckade behandlingar bakom er så har hon många idéer om vad man kan göra annorlunda nästa gång.

Jag gjorde en hysteroscopi hos henne där man tog bort död vävnad i livmodern samt gjorde inplanteringssnitt. Jag tror det var en stor del i att jag nu är i 8:e månaden efter snart 7 år av försök. Själva ÄD/SD gjordes dock i USA.

Stitch längtar efter Lilo
  • Juliette F
    81linneaa skrev 2012-02-12 21:04:59 följande:
    Åh tack för all info!! Hoppas vi alla kan följas åt. Hade varit jättespännande att följa era resor!
    Kort fråga till bara...man behöver alltså inte genomgå en ivf liknande process?

Det beror på vad du menar med IVF-liknande process.. dagliga hormonsprutor? Svaret är nej. Mätning av slemhinnan i tid och otid? Svaret är nej. Äggplock? Nä. Spermieleverans? Nä, embryorna är redan skapade och finns i frysen, i väntan på upptining och införsel i livmodern. Embryodonation är det MINST fysiskt och psykiskt krävande alternativet av alla IVF-metoder som finns. Tex slipper man de hemska väntedagarna mellan befruktning och insättning (5 dagar av tortyr när man väntar på blastocyster... ska det bli något...hur många överlever..osv ). Stor fördel alltså när man redan vet att embryorna finns där på plats!

Nackdelen är att ingen av partnern får genetisk anknytning till barnet. Kvinnan får dock biologisk anknytning, eftersom hon bär och föder barnet. Men jämfört med utlandsadoption så får man ju vara med i princip helt från början! Och dessutom till en betydligt lägre kostnad samt utan väntetid, jämfört med utlandsadoption. Ser bara fördelar personligen, för den genetiska anknytningen struntar vi i, bara det blir ett barn, VÅRT barn. Solig
  • Juliette F
    Bling1975 skrev 2012-02-12 21:57:09 följande:
    Jag gjorde inte embryodonation hos Serum i Aten eftersom de bara erbjuder helt anonyma donationer. Men jag vill ändå rekommendera dem mycket varmt. Jag har aldrig träffat en läkare som arbetar hårdare för att få sina patienter gravida. Har ni flera misslyckade behandlingar bakom er så har hon många idéer om vad man kan göra annorlunda nästa gång.

Jag gjorde en hysteroscopi hos henne där man tog bort död vävnad i livmodern samt gjorde inplanteringssnitt. Jag tror det var en stor del i att jag nu är i 8:e månaden efter snart 7 år av försök. Själva ÄD/SD gjordes dock i USA.

Aten är säkert ett bra alternativ, men vi är lite oroliga över att åka till Grekland nu, med tanke på den ekonomiska krisen, kravaller och annat som kommer att bli värre och värre, då de stackars grekerna är nära ruinens brant och inte kan leva på sina löner (de som har jobb dvs)...
  • 81linneaa

Åh det låter ju fantastiskt! Denna väntan på ET som för oss endast resulterat i NOLL ET. Man kan ju gräva ner sig för mindre. Om jag förstår det rätt då så kan det endast tillkomma östrogentabletter vid behov samt mätning av slemhinna? Och eventuellt eftermedicinering...

Låter ju för bra för att vara sant Solig

Man orkar det man måste
  • Gaaaa
    81linneaa skrev 2012-02-13 11:32:55 följande:
    Åh det låter ju fantastiskt! Denna väntan på ET som för oss endast resulterat i NOLL ET. Man kan ju gräva ner sig för mindre. Om jag förstår det rätt då så kan det endast tillkomma östrogentabletter vid behov samt mätning av slemhinna? Och eventuellt eftermedicinering...

Låter ju för bra för att vara sant Solig

Men du ska inte ge upp ännu...
    Vi fick göra våra 3 stimuleringar pluss ett frysförsök för att få vårt första pluss på stickan. 
  • Pimpinellan

Unica svarade,men tydligen är det designade barn även där. Och absolut usla odds-30% med två ägg är verkligen inte bra! Hört andra siffror på uppåt 60% på andra kliniker. Hur i helvete ska man hitta en klinik där man tar vilket embryo som helst och stoppar in!!?? Efter tre års förfrågningar är jag beredd på att ge upp helt-DET GÅR INTE FÅ SVAR!!!!!!!!!!!

• 81linneaa

Gaaa: vi kommer inte ge upp än när det gäller ivf men jag behöver alltid ha en plan b för att fixa hela processen...

Pimpinella:det låter ju väldigt märkligt!?

Man orkar det man måste
  • Gaaaa

För mig är detta plan C Vi har ett ivf försök kvar som vi kommer att satsa allt på igen.
    7:e gången gillt heter det väl??  

30% är ju rätt dåligt för så mycket pengar.
    Skillnaden för mig är ju att jag skulle få prova på mitt andra "frysförsök" och slippa mycket av medicineringen som jag är rätt säker på att min kropp inte tycker om och blir stressad av.

Har ju haft ett frysförsök som jag blev gravid på och skulle ge rätt mycket för att få prova det igen...     

• 81linneaa

Pimpinella: för att utveckla lite..du menar alltså att dom inte hade varianten med ett färdigt embryo som då skulle kosta runt 13 000? Utan bara den varianten för 60 000? Det låter ju som sagt jättekonstigt om nu Juliette F ska dit i april för detta? Förvirringen är total! Drömmer

Gaaa: jag har hört att det antingen är tredje eller sjunde gången gillt som gäller! Mer eller mindre hundra procents chans Skrattande

Man orkar det man måste
  • Juliette F
    81linneaa skrev 2012-02-14 13:11:48 följande:

Pimpinella: för att utveckla lite..du menar alltså att dom inte hade varianten med ett färdigt embryo som då skulle kosta runt 13 000? Utan bara den varianten för 60 000? Det låter ju som sagt jättekonstigt om nu Juliette F ska dit i april för detta? Förvirringen är total! Drömmer

Gaaa: jag har hört att det antingen är tredje eller sjunde gången gillt som gäller! Mer eller mindre hundra procents chans Skrattande

Fattar inte heller... Unica har både "designerembryor" (dyrt) samt överblivna embryor från professionella donatorer som kan matchas till en del, efter önskemål. Klipper in det svar jag fick från deras koordinator Barbora:

With regards to your question, it is definitely possible to choose embryo adoption – previously cryopreserved embryos from male and female donors.

The treatment with 2 embryos still costs EUR 1500.

The procedure with adopted embryos (stimulation process) is quite similar to the procedure with donated oocytes, although there is no synchronization.

It is definitely possible to match phenotypes of both donors.

I am going to refer to doctor Otevrel about your wish to undergo “natural cycle”, I believe it will be possible.

Svar på tråden Kostnad embryodonation?