• Angels

Kostnad embryodonation?

Ni som gjort embryodonation, vad kostade det och var gick ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 19:34
    Juliette har gjort en ny tråd "Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption". Tycker vi fortsätter där och hoppas på att den tråden kan locka lite fler.

Tråden finns här: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m64244223.html

• Svar på tråden Kostnad embryodonation?
  • Juliette F
    Pimpinellan skrev 2012-02-18 16:31:37 följande:
    Inte det svar vi fick från Unica alls! Där stod det bara om designade embryon med färskförsök. Athen hade också bara färskförsök. Återstår Riga som inte ens svarade på vad de hade utan bara frågade om tidigare utredningar. Mest troligt  vill de bara tjäna pengar för det är en faslig skillnad på 800 euro och 5800 euro!!

A
    Pimpinellan, vilken klinik erbjuder embryor för 800 euro?
  • Juliette F
    Pimpinellan skrev 2012-02-18 16:31:37 följande:
    Inte det svar vi fick från Unica alls! Där stod det bara om designade embryon med färskförsök.
    Precisera att du är ute efter frysta embryor. Inga problem då att få svar från dem om det, men färskförsök ger större chans till graviditet. Så är det ju, och visst tjänar de mer på det också. Så funkar all business - på gott och ont. Det ska ge vinst och vi patienter betalar ju vad de begär...
  • Juliette F

Detta skriver AVA Peter i Sankt Petersburg på sin hemsida:

Embryo donation (sometimes known as embryo adoption) is a treatment that can offer you the chance of parenthood when you need sperm as well as eggs to create a pregnancy. At AVA-Peter, we have our own egg and sperm donor banks. This allows us to offer you a choice of healthy, attractive, young donors who are ready to start treatment as soon as you are. We achieved a pregnancy rate of 72% using fresh donor embryos in 2008-2009.

Our pregnancy rate for transferring 2 frozen donor embryos in 2008-2009 was 50%.

Vad gör att de skiljer så mycket i success rate mellan de olika klinikerna?

• Lillsudd

Tja... det första är att det faktiskt är bara donatorer på AVA Peter. Det påverkar säkert chansen lite när man räknar med att det på en del andra kliniker är överblivna embryon som även om de gett graviditet för paret, trots allt kommer från par som har olika fertilitetsproblem. Skulle det visa sig att paret helt ovetande har genetiska problem (det kan ju ytligt se ut som "oförklarligt") skulle missfallsrisken kunna vara högre, men det påverkar förstås inte gravchanserna per se beroende på vad man mäter.

Sedan beror det kanske lite på _vad_ kliniken mäter - gäller procenten positiva kisstest, positivt blodprov, hjärtslag på ultraljud eller till och med levande födda barn? Jag tror inte det skiljer sig så mycket i verkligheten mer än att AVA Peter då har ren donatorbank och det kan göra sitt för resultatet. Men i tex spanien så är ED ofta av rena donatorembryon som blivit över efter IVF med ägg. och spermadonator. Där är ED dyrare men jag har inte gett mig in i det så noga. Över 30-40% med frysförsök av tidigare IVF-embryon tror jag inte man kommer.

Men sen får man väl se till sina individuella chanser också. Jag menar - jag har fått ca 30% på mina inseminationer och det vet vi ju nu att jag inte hade (jag har dåliga ägg), jättehöga siffror för IVF (haha, samma där då) och sedan 30% på ED och då blivit gravid 2 försök av 3. Så man kan väl säga att statistiken är liiite missvisande för de egna chanserna

• Pimpinellan
    Juliette F skrev 2012-02-19 06:22:04 följande:
    Pimpinellan, vilken klinik erbjuder embryor för 800 euro?

Var det inte Reprofit? Svårt att tyda kostnadslistan och dessutom omöjigt att mejla. Mejladressen finns inte påstår yahoo. Förvånad 

Juliette F skrev 2012-02-19 06:25:38 följande:
    Precisera att du är ute efter frysta embryor. Inga problem då att få svar från dem om det, men färskförsök ger större chans till graviditet. Så är det ju, och visst tjänar de mer på det också. Så funkar all business - på gott och ont. Det ska ge vinst och vi patienter betalar ju vad de begär...

Ja,det ska vi göra. Och vi räknar med några insättningar också innan det går,men nån procedur med vikt,längd,ögonfärg,väntan,matchning ger mig bara ångest att ens tänka på så det får bli de som är över. En välgärning mitt i allt dessutom!

• Lillsudd
    Juliette F skrev 2012-02-19 06:18:10 följande:
    Vet du om embryorna i Polen kommer från par där någon av parterna har fertilitetsproblem? De bör man fråga om, för skriver de embryor från professionella donatorer ska det gälla både ägget och spermien - anser jag.  Enligt de embryologer jag har talat med så har vanliga IVF-embryor (ursäkta uttrycket) lägre chans att implantera än embryor från par med bevisad fertilitet - "professonella" donatorer vars ägg/spermier bevisligen lett till barn. Blastocyster har också högre chans att implantera, så om Polen säger 30% så bör siffran ligga högre för "proffsembryor" som är odlade 5 dagar. Iaf enligt den info jag har fått. Har varit på Invicta i Warszawa i Polen, och där fanns bara frusna embryor över från par som gjort IVF pga fertilitetsproblem. Svårt att få info från läkaren om denna möjlighet - dessutom ingen som helst matchning mellan embryo och mottagare. Bemötandet där var uselt, så dit vänder vi oss aldrig igen..
    Ja, embryona kommer från par som gjort IVF - däremot vet jag inte om någon av parterna använt donator. Men i och med att just ÄD är lite svårt att få till i Polen (köer i klass med här) så förutsätter jag att det inte är så för det mesta. Det som påverkar vid vanliga IVF-embryon är ju också att de är "prövade" eftersom paret måste fått barn på dem. Då stiger chansen gentemot vanlig IVF-FET när man inte tidigare fått barn från samma batch. Men visst är det så att IVF-embryon ligger lägre än donator-embryon förutsatt att även donatorkombinationen är prövad.

Blastocyster ska också rimligen ge högre chans än 3-dagarsodlade. Jag har fått 3-dagars samtliga försök och lyckats 2 gånger trots det. Dessutom hade jag låga hcg-mätningar även på det försök jag inte räknar som lyckat - alltså hade embryona även den gången försökt fästa men misslyckats. Jag har inte gjort någon matchning alls mellan mig och donatorerna, i någon mån hade det varit möjligt men jag ville inte köa mer än de 3 månader jag ändå fick köa mellan försöken.

När det gäller bemötandet i Polen så ja... jag tror inte det är klinikbundet. Jag är trygg i deras medicinska kunnande men synen på läkare är liksom lite svenskt 50-tal. Att fråga tolkas som ifrågasättande, och man förväntas bara göra som läkaren säger. Jag är nöjd med min ordinarie läkare men har träffat en annan också som jag hamnade i ett rätt präktigt gräl med just för att jag inte tror hon förstod frågor som frågor utan ansåg att jag ifrågasatte hennes kompentens. Det fungerar bra i relation till dem nu, jag har lärt mig att inte fråga så mycket och helt enkelt finna mig litegrann i situationen (och inte berätta när jag gör något efter eget huvud). Hade det varit mitt första möte med en fertilitetsklinik hade jag blivit rätt avskräckt dock... Men de är noggranna runt transfer, det ger jag dem. Och som sagt, resultatet har varit väldigt gott även om fostret i första graviditeten tyvärr hade kromosomfel (i mitt fall inte ärftligt - men man kan inte gardera sig helt enkelt, det är aldrig fråga om designade barn)
  • Pimpinellan

Lillsudd: måste man matcha både exakt blodgrupp och rh-status eller räcker det med rh-status? Jag har visserligen tagit sprutan innan vi visste att även maken var rh-negativ,men det kanske de inte godkänner. Sen återstår alla missfallsmediciner,men det får jag nog utskrivet här hemma hur som helst.

• Lillsudd
    Pimpinellan skrev 2012-02-19 18:03:57 följande:

Lillsudd: måste man matcha både exakt blodgrupp och rh-status eller räcker det med rh-status? Jag har visserligen tagit sprutan innan vi visste att även maken var rh-negativ,men det kanske de inte godkänner. Sen återstår alla missfallsmediciner,men det får jag nog utskrivet här hemma hur som helst.

Man har inte matchat blodgrupp alls, och inte rh heller - vet dock inte om det är annorlunda om man är rh-negativ eftersom jag är positiv. Rimligen behöver man inte matcha men däremot vara uppmärksam på om donatorerna är positiva och få behandling för det under graviditeten (eller räcker det med en gång - det har som sagt inte varit viktigt för min del så jag vet inte mycket om det). Rimligt är att ta upp medicineringen för missfall, men om kliniken vill göra annorlunda än dig är det ibland bättre att inte diskutera frågan (jag har inte diskuterat det alls, jag är till synes normal men har haft fler tidiga missfall än jag kommer ihåg så jag har medicinerat med pred och trombyl i alla fall)
  • Pimpinellan
    Lillsudd skrev 2012-02-19 18:09:56 följande:
    Man har inte matchat blodgrupp alls, och inte rh heller - vet dock inte om det är annorlunda om man är rh-negativ eftersom jag är positiv. Rimligen behöver man inte matcha men däremot vara uppmärksam på om donatorerna är positiva och få behandling för det under graviditeten (eller räcker det med en gång - det har som sagt inte varit viktigt för min del så jag vet inte mycket om det). Rimligt är att ta upp medicineringen för missfall, men om kliniken vill göra annorlunda än dig är det ibland bättre att inte diskutera frågan (jag har inte diskuterat det alls, jag är till synes normal men har haft fler tidiga missfall än jag kommer ihåg så jag har medicinerat med pred och trombyl i alla fall)
    Inte ens frågat? Nåja,85% av alla är ju rh-positiva så det kvittar ju för de flesta.  Vid ÄD gör de väl det,men det är ju en lite annan sak. Hur som helst är det ju bara barn nr.2 som kan påverkas och sprutan ska ju räcka livet ut om jag förstått rätt.
    Riga-kliniken fårågade om jag gjort missfallsutredning och vilka mediciner jag fått,men utredning gör de inte vid min ålder,de skyller ju på åldern så vad ska de tycka då? Inte för att jag säger att vi ska välja dom,jag vet ju inte ens om det blir EA,men spekulera måste man ju i förväg så man vet ifall man hamnar där. Tjafsar de har jag min privata läkare som sagt som skriver ut det mesta jag ber om.
  • Lillsudd

Förresten, appropå Reprofit så kostar EA 1680euro där enligt prislistan: www.reprofitinternational.com/upload/1329485476.pdf

Jag tror adressen (info@reprofit.cz) ska stämma men jag kan kolla i min mailbox om jag har några äldre mail med en annan adress. Jag har dock inte varit på kliniken eftersom det var så struligt som singel att behandlas i Tjeckien. Embryona är i alla fall överlämnade från tidigare behandling med äggdonator+spermadonator.

Svar på tråden Kostnad embryodonation?