Juliette F skrev 2012-02-19 06:18:10 följande:
Vet du om embryorna i Polen kommer från par där någon av parterna har fertilitetsproblem? De bör man fråga om, för skriver de embryor från professionella donatorer ska det gälla både ägget och spermien - anser jag. Enligt de embryologer jag har talat med så har vanliga IVF-embryor (ursäkta uttrycket) lägre chans att implantera än embryor från par med bevisad fertilitet - "professonella" donatorer vars ägg/spermier bevisligen lett till barn. Blastocyster har också högre chans att implantera, så om Polen säger 30% så bör siffran ligga högre för "proffsembryor" som är odlade 5 dagar. Iaf enligt den info jag har fått. Har varit på Invicta i Warszawa i Polen, och där fanns bara frusna embryor över från par som gjort IVF pga fertilitetsproblem. Svårt att få info från läkaren om denna möjlighet - dessutom ingen som helst matchning mellan embryo och mottagare. Bemötandet där var uselt, så dit vänder vi oss aldrig igen..
Ja, embryona kommer från par som gjort IVF - däremot vet jag inte om någon av parterna använt donator. Men i och med att just ÄD är lite svårt att få till i Polen (köer i klass med här) så förutsätter jag att det inte är så för det mesta. Det som påverkar vid vanliga IVF-embryon är ju också att de är "prövade" eftersom paret måste fått barn på dem. Då stiger chansen gentemot vanlig IVF-FET när man inte tidigare fått barn från samma batch. Men visst är det så att IVF-embryon ligger lägre än donator-embryon förutsatt att även donatorkombinationen är prövad.
Blastocyster ska också rimligen ge högre chans än 3-dagarsodlade. Jag har fått 3-dagars samtliga försök och lyckats 2 gånger trots det. Dessutom hade jag låga hcg-mätningar även på det försök jag inte räknar som lyckat - alltså hade embryona även den gången försökt fästa men misslyckats. Jag har inte gjort någon matchning alls mellan mig och donatorerna, i någon mån hade det varit möjligt men jag ville inte köa mer än de 3 månader jag ändå fick köa mellan försöken.
När det gäller bemötandet i Polen så ja... jag tror inte det är klinikbundet. Jag är trygg i deras medicinska kunnande men synen på läkare är liksom lite svenskt 50-tal. Att fråga tolkas som ifrågasättande, och man förväntas bara göra som läkaren säger. Jag är nöjd med min ordinarie läkare men har träffat en annan också som jag hamnade i ett rätt präktigt gräl med just för att jag inte tror hon förstod frågor som frågor utan ansåg att jag ifrågasatte hennes kompentens. Det fungerar bra i relation till dem nu, jag har lärt mig att inte fråga så mycket och helt enkelt finna mig litegrann i situationen (och inte berätta när jag gör något efter eget huvud). Hade det varit mitt första möte med en fertilitetsklinik hade jag blivit rätt avskräckt dock... Men de är noggranna runt transfer, det ger jag dem. Och som sagt, resultatet har varit väldigt gott även om fostret i första graviditeten tyvärr hade kromosomfel (i mitt fall inte ärftligt - men man kan inte gardera sig helt enkelt, det är aldrig fråga om designade barn)