• Angels

Kostnad embryodonation?

Ni som gjort embryodonation, vad kostade det och var gick ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 19:34
    Juliette har gjort en ny tråd "Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption". Tycker vi fortsätter där och hoppas på att den tråden kan locka lite fler.

Tråden finns här: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m64244223.html

• Svar på tråden Kostnad embryodonation?
  • Juliette F
    Lillsudd skrev 2012-03-11 20:32:53 följande:
    Jo, senast jag såg den var allt väl och då hade jag passerat 12+0 med några dagar. Men jag fuskar lite ibland med hemmadopplern så jag vet att den fortfarande lever därinne. Men jag har avböjt KUB och ev fvp den här gången också. Kromosomfelet förra gången hade ändå inte upptäckts på KUB och det är inte ens samma donatorer nu. Så jag har låtit det vara.

Jo, jag har gjort FET (med överblivna från IVF, såvitt jag vet inte efter ÄD). Jag har gjort 3 försök och blev gravid två gånger (och förhöjd hcg på den emellan, så något försökte fästa men misslyckades) - vilket är klart högre än klinikstatistiken som väl är 30-35%. Jag har varit i Polen, och delar nog ditt intryck av bemötandet... Men metoden verkar ju fungera i alla fall och om jag väl blir förälder kommer jag typ älska dem för alltid i alla fall.

Ja det låter onekligen bra och huvudsaken är ju trots allt att man blir gravid - bemötandet är ju en "tillfällig" grej trots allt! Om Polen ger 30-35% graviditetschans på frysta embryor från "vanliga" IVF-försök så ligger de snäppet bättre till än Unica, som talar om 30% chans med 2 "professionella donatorer" och 2 frysta embryor.. märkligt.. Och då betalar man 1500 euro för 2 eskimåer..antar att priset är lägre i Polen? Kan vara bra att veta om man behöver mååånga försök, och kassan börjar sina... Det är ju inte direkt billigt att skaffa hus heller som vi precis har gjort.

Tror det kommer att gå bra för din lille!!!Baby 
  • Angels
    Lillsudd skrev 2012-03-10 22:16:08 följande:
    Ja... Jag ligger ju istället "före" även om jag läser med här fortfarande.

Jag gjorde 11 donatorinseminationer (ensamstående) 2007-2008. Jag var då 27-28 så det fanns inget skäl att tro att det inte skulle fungera. Men resultatet var bara 3 tidiga missfall (tror jag, minnet sviker) - som ändå höll hoppet uppe om att det skulle fungera.

Jag tog ett långt uppehåll och hade dragit igång adoption istället när Vietnam stängde för adoption.  Så 2010 bytte jag tillbaka till magen och IVF. Direkt visade det sig att mitt äggantal var lågt, men både IVF 1 och 2 blev det embryon tillbaka fast skörden var jätteliten. IVF 2 gav ännu ett tidigt missfall. Sedan kom IVF 3 och embryona dog dag 3. Ooops. Ja, det *kan* ju inte ske igen liksom. Men det gjorde det. Och när IVF 4 också var embryodöd gav jag upp.

Jag tänkte först vänta in att ha råd med adoption när en bekant "hittade" embryodonation och det kändes som ett alternativ och göra några sista försök. Gjorde mitt första försök och blev gravid (!!!) - men tyvärr dog fostret i ett sent missfall pga kromosomskada. Nytt försök i september 2011 - lågt försvinnande hcg - och ett tredje försök i december 2011 och ny graviditet. Som än så länge håller. Fortfarande väldigt svårt att tro att det ska gå väl - jag brände mig rätt ordentligt av missfallet för snart ett år sedan. Men eftersom fostrets hjärta fortfarande slår nu i vecka 16 är det ju egentligen mer troligt att det blir barn än att det inte skulle bli det...

Så jag har egentligen bara ramlat in tidigare och läser med ibland - men skickar in lite hopp. För jag är verkligen urkass på att bli gravid på mina ägg. Med ED har jag istället nästan känslan av att vara "superfertil" och bli gravid hur lätt som helst... Något jag givetvis önskar er andra väldigt väldigt mycket.
    Vad underbart att höra att du är gravid och att det går bra än så länge. Håller tummarna för att det fortsätter att gå bra. Antar att liten tänker titta ut lagom när semestern är över?! Låter ju toppen.

Du ger mig ett otroligt hopp. Kommer från ett släkte där alla blir gravida bara de ser varandra och eftersom jag faktiskt otroligt nog fick ett "snabbt" plus på vårt andra IVF, så känns det hoppfullt om att även jag är "superfetil" egentligen.
    Lillsudd skrev 2012-03-11 20:32:53 följande:
    Jo, senast jag såg den var allt väl och då hade jag passerat 12+0 med några dagar. Men jag fuskar lite ibland med hemmadopplern så jag vet att den fortfarande lever därinne. Men jag har avböjt KUB och ev fvp den här gången också. Kromosomfelet förra gången hade ändå inte upptäckts på KUB och det är inte ens samma donatorer nu. Så jag har låtit det vara.

Jo, jag har gjort FET (med överblivna från IVF, såvitt jag vet inte efter ÄD). Jag har gjort 3 försök och blev gravid två gånger (och förhöjd hcg på den emellan, så något försökte fästa men misslyckades) - vilket är klart högre än klinikstatistiken som väl är 30-35%. Jag har varit i Polen, och delar nog ditt intryck av bemötandet... Men metoden verkar ju fungera i alla fall och om jag väl blir förälder kommer jag typ älska dem för alltid i alla fall.
    Jag förstår att du lyssnar på liten med tanke på vad som tidigare hänt. Är också nyfiken på att höra var du gjort dina EA och till vilket pris. Har själv varit i kontakt med en klinik i Polen, men kände mig så osäker pga känslan av att de hade lite svårt för engelskan, vilket gjorde att jag kände mig missförstådd. Har därför valt Unica efter inrådan från Juliette F och väntar nu bara på att min mens ska komma så jag kan börja med tabletterna.

Har du förresten gjort stimulerade försök eller i naturlig cykel?
  • Angels
    81linneaa skrev 2012-03-10 18:32:17 följande:
    Så sant att ny dörr öppnas! Bra tanke att ha med sig Solig

Klart att vi ska följas åt!! Jag kommer vara som klistrad här när ni åker ner. Jag blev så glad oxå när dom sa att dom inte har semesterstängt. Då kan vi i lugn och ro kontakta dom utan att vara rädd att behöva vänta till hösten.

Det är så snart för er nu! Såå spännande Glad

Konstigt tycker jag att det ska vara så svårt att få tag på en gynekolog.. hoppas att det blir lättare här i Göteborg.

Lycka till med allt fixande vid flytten Juliette! Min mamma har ju bjudit mig till Teneriffa så vi åker imon. Gullig hon är {#emotions_dlg.flower}
    Härligt att höra att de inte stänger på sommaren. Kanske man hinner med ett till försök innan hösten om inte första tar sig. Det känns lite pirrigt att det är så snart. Känns som att det finns tusen saker att göra innan, men det blir nog bra.

Ska ringa i morgon och se om jag hittar någon gyn som är villig att hjälpa mig. Är du inte i god tid, så är det nog inga problem att få en tid.

Så härligt med solsemester. Önskar jag hade tid att åka jag också!
  • 81linneaa

Hej igen! Låter onekligen väldigt hoppfullt att du hade så lätt att bli gravid med ea! Även jag har en superfertil släkt där alla fullkomligt spottar ur sig barn ;) och grattis till graviditet!! Du kommer få den mest fantastiska lilla bebis!

Igår mailade jag unica och sa att vi vill göra äd i juni/juli!! Vi har valt att skippa vårt sista ivf.. känns som om det bara kommer ge sorg..

Man orkar det man måste
  • Juliette F
    81linneaa skrev 2012-03-21 08:54:53 följande:
    Hej igen! Låter onekligen väldigt hoppfullt att du hade så lätt att bli gravid med ea! Även jag har en superfertil släkt där alla fullkomligt spottar ur sig barn ;) och grattis till graviditet!! Du kommer få den mest fantastiska lilla bebis!

Igår mailade jag unica och sa att vi vill göra äd i juni/juli!! Vi har valt att skippa vårt sista ivf.. känns som om det bara kommer ge sorg..

Förstår ditt beslut om ivf 81linneaa, och hoppas att du får ett vackert plus i sommar via äd!

Själv har jag kommit en liten bit på vägen - har tid hos gyn på torsdag i nästa vecka för den obligatoriska kontrollen - mätning av slemhinnan. Är den minst 7 mm tjock så behöver jag ingen extra stimulering, utan bara de vanliga proggisarna + lite hcg-sprutor i samband med ea. Så håll tummarna...

Fick ett långt svar från Barbora på Unica igår om vilka mediciner jag behöver skaffa osv. Planerar att åka ner i maj för ea :). Barbora skrev så här igår:  "We will definitely find the nicest embryos for you, matching both of you J 

Låter ju ganska hoppfullt! Känns nära och ändå oändligt långt borta, efter snart 7 års väntan....
  • Angels
    81linneaa skrev 2012-03-21 08:54:53 följande:

Tror och hoppas att ni valt rätt beslut. Hoppas nu att allt går vägen för er. Är inte så långt kvar till sommaren, tiden går otroligt fort .
    Juliette F skrev 2012-03-21 09:31:35 följande:
    Förstår ditt beslut om ivf 81linneaa, och hoppas att du får ett vackert plus i sommar via äd!

Själv har jag kommit en liten bit på vägen - har tid hos gyn på torsdag i nästa vecka för den obligatoriska kontrollen - mätning av slemhinnan. Är den minst 7 mm tjock så behöver jag ingen extra stimulering, utan bara de vanliga proggisarna + lite hcg-sprutor i samband med ea. Så håll tummarna...

Fick ett långt svar från Barbora på Unica igår om vilka mediciner jag behöver skaffa osv. Planerar att åka ner i maj för ea :). Barbora skrev så här igår:  "We will definitely find the nicest embryos for you, matching both of you J 

Låter ju ganska hoppfullt! Känns nära och ändå oändligt långt borta, efter snart 7 års väntan....
    Det är inte långt kvar för oss nu! Har ni tänkt åka i maj precis som vi? Har jag räknat rätt, så kommer vi åka ner 10-11 maj någon gång. Har fått en tid för blodprovtagning i morgon och förhoppningsvis får jag min mens i slutet av denna veckan och sen är det bara att börja med medicinerna. Känns som att det är på g nu! :)

Fick idag veta att en av mina vänner är gravid. Jätteglad för hennes skull, då hon också haft svårt för att bli med barn. Håller bara tummarna för att det går vägen för henne nu!
  • 81linneaa

Va gullig hon är... Hon sa till oss att det var en ära att få behandla oss!! :D Så sött och precis vad man behöver i dessa tider.

Blev lite extra ledsen idag eftersom vi bestämt att jag skulle få ett par ankor för att hålla mig sällskap i trädgården men så sa min granne "nej, nej och åter nej". Så.. nu blir det inga ankor och inga andra djur kan jag heller ha för min man är superallergisk..

Jaja..jag får jobba på att ser fram emot vår semester/barnfabrik till sommaren!

Ska bli spännande att följa ditt ostimulerade försök Juliette för så har jag oxå tänkt att göra om vi måste göra flera försök..

Man orkar det man måste
  • Juliette F
    81linneaa skrev 2012-03-21 21:56:19 följande:
    Va gullig hon är... Hon sa till oss att det var en ära att få behandla oss!! :D Så sött och precis vad man behöver i dessa tider.

Blev lite extra ledsen idag eftersom vi bestämt att jag skulle få ett par ankor för att hålla mig sällskap i trädgården men så sa min granne "nej, nej och åter nej". Så.. nu blir det inga ankor och inga andra djur kan jag heller ha för min man är superallergisk..

Ska bli spännande att följa ditt ostimulerade försök Juliette för så har jag oxå tänkt att göra om vi måste göra flera försök..
    Ja, hon är jättegullig faktiskt, koordinatorn på Unica. Och det är som du säger, jätteviktigt! För vi "fertilitetspatienter" är en så utsatt grupp - det är så mycket jobbiga känslor inblandade, man pendlar mellan hopp förtvivlan precis hela tiden, så vi behöver faktiskt lite extra TLC..och jag lovar att personalen på plats är lika mysiga! Det var första gången i mitt liv jag där träffade en MANLIG gynekolog som jag faktiskt gillade! Har kanske haft otur tidigare, men det har alltid varit nåt knas med mina manliga "gyn" som har stört mig. Antingen saknar de talförmåga (kommunicerar inte), slänger ut sig okänsliga saker (trista kommentarer om ålder etc Skrikandes), eller helt enkelt stressar/är hårdhänta. Dr Otivrel har jag för mig han hette där nere, var kanonbra, och hoppas jag får samma nu i maj! Lycka till nu så jättemycket med ditt ÄD 81linneaa -- och även du Angels!! Vi kanske ses där nere? Vet iofs ännu inte vilket datum jag åker, men det KAN bli i början av maj så chansen finns ju..
  • Angels
    81linneaa skrev 2012-03-21 21:56:19 följande:

Fy vilken elak granne. Hade sparkat honom/henne på smalbenet! Demon
    Juliette F skrev 2012-03-22 10:19:46 följande:
    Ja, hon är jättegullig faktiskt, koordinatorn på Unica. Och det är som du säger, jätteviktigt! För vi "fertilitetspatienter" är en så utsatt grupp - det är så mycket jobbiga känslor inblandade, man pendlar mellan hopp förtvivlan precis hela tiden, så vi behöver faktiskt lite extra TLC..och jag lovar att personalen på plats är lika mysiga! Det var första gången i mitt liv jag där träffade en MANLIG gynekolog som jag faktiskt gillade! Har kanske haft otur tidigare, men det har alltid varit nåt knas med mina manliga "gyn" som har stört mig. Antingen saknar de talförmåga (kommunicerar inte), slänger ut sig okänsliga saker (trista kommentarer om ålder etc Skrikandes), eller helt enkelt stressar/är hårdhänta. Dr Otivrel har jag för mig han hette där nere, var kanonbra, och hoppas jag får samma nu i maj! Lycka till nu så jättemycket med ditt ÄD 81linneaa -- och även du Angels!! Vi kanske ses där nere? Vet iofs ännu inte vilket datum jag åker, men det KAN bli i början av maj så chansen finns ju..
    Helt ärligt, lyckas vi, så måste vi ses någon gång allihopa!
  • Angels

Var till gyn idag för att få hjälp med blodgruppering. Gynekologen var dock inte så jättesugen på att göra detta, vet faktiskt inte varför, men kan väl hända att det väcker frågetecken och vad jag förstått så är det väl inte helt lagligt att hjälpa oss att göra detta i och med att det faktiskt är olagligt här i Sverige. Han frågade mig istället om jag var opererad någon gång och det är jag och han sa att det alltid automatiskt görs en blodgruppering när man sövs utifall att något händer. Men vaf, varför kunde inte någon berätta det tidigare för mig, istället för att bara säga att jag måste göra blodprov, för blodgruppering inte tas på rutin i Sverige?! Arg!! Han var i alla fall jättetrevlig och försökte ringa sjukhuset där jag sövts. Men innan han kom fram, så kom jag på en briljant idé; jag ville bli blodgivare en gång i tiden och då måste man ju tagit RH-status och blodtyp. Han försökte ringa det sjukhuset men kom inte fram, så jag sa att jag fixar det själv. Kom hem, slog på blodgivare + aktuellt sjukhus och fick upp numret till blodcentralen. De svarade direkt, de har min journal och skickar kopia med posten. Lättplätt! Tänk om någon kunde upplyst mig om det innan, då hade jag haft svaret för länge sedan.

Nu inväntar vi bara mensen och sen är det dags att börja knapra tabletter och räkna dagar för att göra en mätning av slemhinnan. Vi är snart på G!!

Någon som vet varför Unica egentligen vill ha blodtyp och RH-status även på mannen vid EA? Känns överkurs och det tyckte gyn var helt onödigt... Han har ju liksom inte med saken att göra....

Svar på tråden Kostnad embryodonation?