• Angels

Kostnad embryodonation?

Ni som gjort embryodonation, vad kostade det och var gick ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 19:34
    Juliette har gjort en ny tråd "Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption". Tycker vi fortsätter där och hoppas på att den tråden kan locka lite fler.

Tråden finns här: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m64244223.html

• Svar på tråden Kostnad embryodonation?
  • Juliette F
    ahm66 skrev 2012-02-07 16:31:21 följande:
    Har läst:
    frysförsök 30% - färsk 50%
    Det låter som väl låga siffror för frysförsök (30%) med bevisat fertila, "professionella" donatorer, iaf enl siffror från min klinik. Men du menar kanske för ett embryo? Kliniken rekommenderar att man sätter in två för ökad chans. Enl dem är det närmare 50% graviditetschans då, och ca 45% chans för hjärtslag vid ultraljud. Men eg. är det "take baby home rate" som är det intressanta, och den siffran kan iaf inte min klinik tillhandahålla. Antagligen för att det är för få som gör embryoadoption.
  • ahm66

Några kliniker lägger ut sin statistik:

Reprofit, Tjeckien   58% färsk – FET 36%

AVA Riga, Latvien  71 % färsk – FET 43 %

Gjenomsnitt USA   55,1 % färsk – FET 33,8 %

Texas, USA  51 % färsk

Cretecenter, Grekland 57,4 % färsk

Så har jag funnit några texter med följande:

The FET procedure usually offers a success rate of about 20% per cycle

Blastocyst - 35% pregnancy rate per transfer.

Så dom som påstår högre succè, är något att tänka på…..

• Juliette F
    ahm66 skrev 2012-02-08 13:36:44 följande:

Några kliniker lägger ut sin statistik:

Reprofit, Tjeckien   58% färsk – FET 36%

AVA Riga, Latvien  71 % färsk – FET 43 %

Gjenomsnitt USA   55,1 % färsk – FET 33,8 %

Texas, USA  51 % färsk

Cretecenter, Grekland 57,4 % färsk

Så har jag funnit några texter med följande:

The FET procedure usually offers a success rate of about 20% per cycle

Blastocyst - 35% pregnancy rate per transfer.

Så dom som påstår högre succè, är något att tänka på…..

Vet du om detta gäller ett fruset embryo eller två? Om det gäller FET med professionella donatorer, eller FET med par med fertilitetsproblem (en av dem eller båda)? Det spelar ju roll i sammanhanget.

Enligt AVA Peter i Sankt Petersburg så är deras statistik för embryoadoption:

"When working with frozen embryos, we therefore tend to transfer 2 rather than 1 each time. Our pregnancy rate for transferring 2 frozen donor embryos in 2008-2009 was 50%."
    Länk: http://avapeter.com/en/embryo_donation/  

"Min" klink, Unica i Brno, har givit ungefär samma siffror.  

Tilläggas skall att det är svårt att veta vad man ska tro, för klinikerna påstår en sak men det är ju liksom omöjligt att kontrollera...
  • Pimpinellan

Det borde vara samma sak som här vid vanlig IVF att graviditetschansen är något högre vid FET från ett äggomgång man tidigare blivit gravid av och vid vanlig EA är det ju alltid nån som fått barn innan av just de äggen så chanserna borde vara goda.

• 81linneaa

Hej! Spännande tråd detta! Har läst alla inlägg men två grejer funderar jag lite mer på..Glad

Hur har era tankar gått kring stimulerad eller ostimulerad cykel? Fördelar och nackdelar?

Hur ser väntetiden ut? Kan man alltså komma dit mer eller mindre direkt?

Vi har gjort två IVFer och ska i april påbörja vårt tredje försök på Sahlgrenska.. Inga av våra försök har resulterat i ET så man börjar ju fundera på alternativ... Solig

Man orkar det man måste
  • Pimpinellan
    81linneaa skrev 2012-02-12 16:58:47 följande:
    Hur har era tankar gått kring stimulerad eller ostimulerad cykel? Fördelar och nackdelar?

Hur ser väntetiden ut? Kan man alltså komma dit mer eller mindre direkt?
    De allra flesta som gär ÄD gör stimulerad så man är garanterad bra slemhinna och kan anpassa tiden bättre så samma gäller nog vid EA. Ser inga nackdelar alls med stimulerat såvida man är garanterad att få minst ett embryo insatt. Vid vanlig FET som vi ska göra kommer jag vägra göra stimulerat för då missar man helt chansen att bli gravid om ägget inte överlever upptining för då har man ju ingen egen äl heller,men vid EA kvittar ju den egna äl:en.

Väntetiden kan vara från ingen alls tills flera månader beroende på klinik och vilka embryon man vill ha. De som matchar utseende och gör nya embryon tar längre tid.
  • 81linneaa

Tack för svar! Hur är det med väntetiden när det gäller kliniken i Tjeckien? Den verkar ju vara toppen Glad Att göra "egna" embryon måste ju vara väldigt mkt dyrare än 13000SEK?

Man orkar det man måste
  • Pimpinellan
    81linneaa skrev 2012-02-12 17:46:40 följande:
    Tack för svar! Hur är det med väntetiden när det gäller kliniken i Tjeckien? Den verkar ju vara toppen Glad Att göra "egna" embryon måste ju vara väldigt mkt dyrare än 13000SEK?
    Just den kliniken vet jag inte-vi mejlade en annan.
    Ja,designade embryon kostar på AVA ca 5800 Euro. Vi tar bokstavligt talat vad som helst som är över bara vi får ett barn.
  • Juliette F
    81linneaa skrev 2012-02-12 17:46:40 följande:

Det finns ingen väntetid på Unica i Tjeckien. Samma gäller för flera andra kliniker i bla Prag. 

Det kostade oss ca 60 000 kr för "egna" embryor om man räknar in ALLT, dvs äggdonation + spermieinjektion ICSI samt extra spermieurvalsmetod som heter PICSI (250 euro extra för det, avråder helt då det ej funkar, och kliniken använder ej det längre) resor för båda parter samt hotell, mediciner etc. Det var vad vi betalade förra sommaren. Ska tillläggas att euron har blivit billigare sen dess, så det gör ju priset lägre - men ändå stor skillnad om man jämför dyr äggdonation med billigare embryodonation (1500 euro för två donerade embryor).

Vi har blivit avrådda från att göra fler försök med makens spermier, pga misslyckade IVF med både egna och donerade ägg - bra ägg, men embryorna "vill sig inte"... Så nu vi ska göra en embryodonation på Unica i april! Jag kommer göra detta i en sk naturlig cykel. Det innebär att man mäter slemhinnans tjocklek hos gynekolog på dag 17, 18 eller 19  (valfritt) i menscykeln. Dag ett är första mensdagen. Om gynekologen anser att slemhinnan har tillräcklig tjocklek för att ett embryo ska kunna implantera sig, behöver man inte stimulera med östrogentabletter. Så man slipper den biten i behandlingen, vilket är en stor fördel om man (som jag) har biverkningar av det extra östrogenet. Fick bl a myom i livmodern, vilket jag ALDRIG haft tidigare. Dessa är dock borta nu. 

Sen väntar man till månaden efter, och tiden ungefär ett par dagar efter ägglossning, då slemhinnan är som tjockast (obs: denna metod förutsätter att man har någorlunda regelbunden mens och bra naturlig slemhinna) åker man ner till kliniken och får embryot/embryorna insatta. Detta kallas alltså för att göra embryodonation i naturlig cykel. Dvs utan östrogenstimulering. Men mina kunskaper räcker inte för att förklara hur det blir efteråt när embryorna har satts in - vilka mediciner som krävs då... ber att få återkomma när jag har mer info! Skrattande
  • 81linneaa

Åh tack för all info!! Hoppas vi alla kan följas åt. Hade varit jättespännande att följa era resor!

Kort fråga till bara...man behöver alltså inte genomgå en ivf liknande process?

Man orkar det man måste
Svar på tråden Kostnad embryodonation?