81linneaa skrev 2012-02-12 17:46:40 följande:
Tack för svar! Hur är det med väntetiden när det gäller kliniken i Tjeckien? Den verkar ju vara toppen

Att göra "egna" embryon måste ju vara väldigt mkt dyrare än 13000SEK?
Det finns ingen väntetid på Unica i Tjeckien. Samma gäller för flera andra kliniker i bla Prag.
Det kostade oss ca 60 000 kr för "egna" embryor om man räknar in ALLT, dvs äggdonation + spermieinjektion ICSI samt extra spermieurvalsmetod som heter PICSI (250 euro extra för det, avråder helt då det ej funkar, och kliniken använder ej det längre) resor för båda parter samt hotell, mediciner etc. Det var vad vi betalade förra sommaren. Ska tillläggas att euron har blivit billigare sen dess, så det gör ju priset lägre - men ändå stor skillnad om man jämför dyr äggdonation med billigare embryodonation (1500 euro för två donerade embryor).
Vi har blivit avrådda från att göra fler försök med makens spermier, pga misslyckade IVF med både egna och donerade ägg - bra ägg, men embryorna "vill sig inte"... Så nu vi ska göra en embryodonation på Unica i april! Jag kommer göra detta i en sk naturlig cykel. Det innebär att man mäter slemhinnans tjocklek hos gynekolog på dag 17, 18 eller 19 (valfritt) i menscykeln. Dag ett är första mensdagen. Om gynekologen anser att slemhinnan har tillräcklig tjocklek för att ett embryo ska kunna implantera sig, behöver man inte stimulera med östrogentabletter. Så man slipper den biten i behandlingen, vilket är en stor fördel om man (som jag) har biverkningar av det extra östrogenet. Fick bl a myom i livmodern, vilket jag ALDRIG haft tidigare. Dessa är dock borta nu.
Sen väntar man till månaden efter, och tiden
ungefär ett par dagar efter ägglossning, då slemhinnan är som tjockast (obs: denna metod förutsätter att man har någorlunda regelbunden mens och bra naturlig slemhinna) åker man ner till kliniken och får embryot/embryorna insatta. Detta kallas alltså för att göra embryodonation i naturlig cykel. Dvs utan östrogenstimulering. Men mina kunskaper räcker inte för att förklara hur det blir efteråt när embryorna har satts in - vilka mediciner som krävs då... ber att få återkomma när jag har mer info!