• Angels

Kostnad embryodonation?

Ni som gjort embryodonation, vad kostade det och var gick ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 19:34
    Juliette har gjort en ny tråd "Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption". Tycker vi fortsätter där och hoppas på att den tråden kan locka lite fler.

Tråden finns här: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m64244223.html

• Svar på tråden Kostnad embryodonation?
  • Juliette F
    Pimpinellan skrev 2012-02-13 19:55:43 följande:
    Unica svarade,men tydligen är det designade barn även där. Och absolut usla odds-30% med två ägg är verkligen inte bra! Hört andra siffror på uppåt 60% på andra kliniker. Hur i helvete ska man hitta en klinik där man tar vilket embryo som helst och stoppar in!!?? Efter tre års förfrågningar är jag beredd på att ge upp helt-DET GÅR INTE FÅ SVAR!!!!!!!!!!!
    Var fick du siffran 30% ifrån?
  • 81linneaa

Känns tryggt Juliette.. Jag har faktiskt oxå mailat Unica idag och så får vi se vad dom säger. Jag meddelar er! Sen har jag precis startat en egen tråd då jag idag fick beskedet att jag troligtvis är steril.. Gråter Mina kärnor i äggen låg helt fel.. Kommer ev göra ett sista IVF men dom trodde inte det skulle gå.

Man orkar det man måste
  • Juliette F
    81linneaa skrev 2012-02-16 21:48:12 följande:
    Känns tryggt Juliette.. Jag har faktiskt oxå mailat Unica idag och så får vi se vad dom säger. Jag meddelar er! Sen har jag precis startat en egen tråd då jag idag fick beskedet att jag troligtvis är steril.. Gråter Mina kärnor i äggen låg helt fel.. Kommer ev göra ett sista IVF men dom trodde inte det skulle gå.
    Fy vad tråkigt besked..Gråter Hoppas på att ni kan få hjälp av Unica. Ge inte upp hoppet om egna ägg dock, kanske finns det ett guldägg kvar nånstans ändå...Nalle Hoppas för er skull, men barn kan ju komma på så många fantastiska sätt idag - tack och lov för oss som inte kan på egen hand.  {#emotions_dlg.flower}
  • 81linneaa

Tack för omtanken :) du och ni andra kanske vill delge era tankar och resan mot ett barn i denna tråden? Känns nervöst och så nytt allt gällande detta..

Man orkar det man måste
  • Juliette F
    81linneaa skrev 2012-02-16 22:54:27 följande:
    Tack för omtanken :) du och ni andra kanske vill delge era tankar och resan mot ett barn i denna tråden? Känns nervöst och så nytt allt gällande detta..
    Absolut! Vi kommer göra EA i april/maj. Väntar nu på tid hos gyn, då jag ska mäta slemhinnan om 17-19 dagar. Ska ringa och boka tid i morgon, då jag har varit förkyld och helt däckad i några dagar nu..Ny fertilitetsresa mot hoppet om ett eget Baby. 7 års väntan och längtan.. det känns ju som det är så nära, och ändå så oändligt långt borta hela tiden...Nu är det vår tur tycker vi. {#emotions_dlg.flower}
  • 81linneaa

Ja nu är det verkligen vår turBaby!! 7 år låter som en väldigt lång väntan.. Så starka ni måste vara!! Jag har fått svar från unica, bifogar det nedan. Dom angav en procentuell chans på 30 %. Sa dom 50 till dig Juliette?

INFORMATION CONCERNING EMBRYO ADOPTION: We will gladly offer you the option of treatment with adopted embryos. In the case of treatment with embryo adoption, the treatment may be started immediately as well. The procedure is as follows: a.        You will start taking the HRT on day 5 of your menstrual cycle (Divina, Cyclacur or CycloProgynova).  b.       You will inform us when you took your first HRT pill.  c.        It is important to have your gynecologist perform a vaginal ultrasound to measure the thickness of your Endometrium on day 17 or 18 of the use of HRT.
    Please do inform us about the result. d.       We will send you a detailed description of medicament usage, beginning of the transfer cycle and the date of the embryotransfer.  With regards to tests, we would need only your TSH level test.In this case, only one visit to clinic is required, when embryos are transferred to the womb. The price is EUR 1,500 for 2 blastocysts. The success rate is about 30%. You are also welcome to choose the phenotype and education of donors.

Man orkar det man måste
  • Juliette F
    81linneaa skrev 2012-02-17 13:10:07 följande:
    Ja nu är det verkligen vår turBaby!! 7 år låter som en väldigt lång väntan.. Så starka ni måste vara!! Jag har fått svar från unica, bifogar det nedan. Dom angav en procentuell chans på 30 %. Sa dom 50 till dig Juliette?

INFORMATION CONCERNING EMBRYO ADOPTION: We will gladly offer you the option of treatment with adopted embryos. In the case of treatment with embryo adoption, the treatment may be started immediately as well. The procedure is as follows: a.        You will start taking the HRT on day 5 of your menstrual cycle (Divina, Cyclacur or CycloProgynova).  b.       You will inform us when you took your first HRT pill.  c.        It is important to have your gynecologist perform a vaginal ultrasound to measure the thickness of your Endometrium on day 17 or 18 of the use of HRT.
    Please do inform us about the result. d.       We will send you a detailed description of medicament usage, beginning of the transfer cycle and the date of the embryotransfer.  With regards to tests, we would need only your TSH level test.In this case, only one visit to clinic is required, when embryos are transferred to the womb. The price is EUR 1,500 for 2 blastocysts. The success rate is about 30%. You are also welcome to choose the phenotype and education of donors.
    Närmare 50% är den info jag fått tidigare, så 30% är faktiskt ny info för mig. Men som jag har skrivit tidigare -  det är få som gör embryodonation - dessutom på en liten klinik som Unica, så statistiken har inte funnits tillgänglig och är inte helt tillförlitlig åt något håll, antagligen. Det är alltså baserar på ganska få ET och då kan det variera kraftigt i sucess rate från år till år. Men 30% låter lite VÄL lågt för 2 embryor från professionella donatorer.. den siffra som t ex AVA Peter i Sankt Petersburg uppger för samma behandling är 50%. Men vad ska man tro? Obestämd Som jag tidigare har skrivit - klinikerna uppger sin statistik, och det är OMÖJLIGT för oss klienter att kontrollera..
  • Lillsudd

30% är ungefär vad jag fått från min polska klinik, fast då har det inte varit blasto. Men siffran känns hyfsad för frysförsök ändå och något högre än chansen med egna frysembryon i Sverige eller hur? Att det inte skiljer mellan överblivna från IVF med egna ägg och överblivna efter IVF med äggdonation är nog inte så konstigt egentligen - för chansen är ju beräknad utifrån att det blivit barn vid tidigare försök med denna kombination.

Det är lätt att bli förvirrad när klinikerna skriver "professionella donatorer" apropå detta med designade embryon - det kan ändå vara överblivna embryon. Någon har helt enkelt gjort ÄD och fått embryon över som de gett bort istället för att de gjort IVF på egna ägg. Ibland kan det förstås också röra sig om backupdonatorer eller att man tillverkat embryon för frys, men det behöver inte var det det betyder. Jag har inte fått veta om någon av mina donatorer i grunden är en ägg-/spermiedonator som givarparet använt.

• Pimpinellan

Inte det svar vi fick från Unica alls! Där stod det bara om designade embryon med färskförsök. Athen hade också bara färskförsök. Återstår Riga som inte ens svarade på vad de hade utan bara frågade om tidigare utredningar. Mest troligt  vill de bara tjäna pengar för det är en faslig skillnad på 800 euro och 5800 euro!!

Ang. chanserna så är det ju även vid vanlig IVF med vanlig ET väldigt olika från person till person och även med hög chans är det ju inte säkert man lyckas,men det skulle kännas bättre med FET från ett par man vet fått barn och som fått flera embryon i frysen för då ökar ju självklart chansen mot ett vanligt IVF-par där de fått 2 embryon med 15% chans till graviditet,men ändå lyckats. Hänger ni med hur jag resonerar? Min klinik här säger också att chansen är högre vid FET från äggomgång som tidigare gett barn jämfört med FET från äggomgång som inte gett barn. Just därför vill vi ha överblivna embryon. Eller rättare sagt,det är ett av skälen förutom kostnad,procedur och genetiskt ursprung som kvittar helt. Och det allra viktigaste för oss-gör man nya embryon kan man om man har otur få massor till frysen och för oss är varje befruktat ägg ett barn så bir nåt över som slängs är det lika med mord. Vi skulle bara inte stå ut med tanken på det och sätta in 12 ägg går ju inte!

Jaja,mejla igen och poängtera att det är gamla frysta embryon vi vill ha och kan de inte erbjuda det får vi leta vidare.

• Juliette F
    Lillsudd skrev 2012-02-18 14:40:38 följande:
    30% är ungefär vad jag fått från min polska klinik, fast då har det inte varit blasto. Men siffran känns hyfsad för frysförsök ändå och något högre än chansen med egna frysembryon i Sverige eller hur? Att det inte skiljer mellan överblivna från IVF med egna ägg och överblivna efter IVF med äggdonation är nog inte så konstigt egentligen - för chansen är ju beräknad utifrån att det blivit barn vid tidigare försök med denna kombination.

Det är lätt att bli förvirrad när klinikerna skriver "professionella donatorer" apropå detta med designade embryon - det kan ändå vara överblivna embryon. Någon har helt enkelt gjort ÄD och fått embryon över som de gett bort istället för att de gjort IVF på egna ägg. Ibland kan det förstås också röra sig om backupdonatorer eller att man tillverkat embryon för frys, men det behöver inte var det det betyder. Jag har inte fått veta om någon av mina donatorer i grunden är en ägg-/spermiedonator som givarparet använt.
    Vet du om embryorna i Polen kommer från par där någon av parterna har fertilitetsproblem? De bör man fråga om, för skriver de embryor från professionella donatorer ska det gälla både ägget och spermien - anser jag.  Enligt de embryologer jag har talat med så har vanliga IVF-embryor (ursäkta uttrycket) lägre chans att implantera än embryor från par med bevisad fertilitet - "professonella" donatorer vars ägg/spermier bevisligen lett till barn. Blastocyster har också högre chans att implantera, så om Polen säger 30% så bör siffran ligga högre för "proffsembryor" som är odlade 5 dagar. Iaf enligt den info jag har fått. Har varit på Invicta i Warszawa i Polen, och där fanns bara frusna embryor över från par som gjort IVF pga fertilitetsproblem. Svårt att få info från läkaren om denna möjlighet - dessutom ingen som helst matchning mellan embryo och mottagare. Bemötandet där var uselt, så dit vänder vi oss aldrig igen..
Svar på tråden Kostnad embryodonation?