• Angels

Kostnad embryodonation?

Ni som gjort embryodonation, vad kostade det och var gick ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 19:34
    Juliette har gjort en ny tråd "Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption". Tycker vi fortsätter där och hoppas på att den tråden kan locka lite fler.

Tråden finns här: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m64244223.html

• Svar på tråden Kostnad embryodonation?
  • Angels

Nä, det hade ju helt klart varit billigare att kunna få barn på naturlig väg. Om man ser till statistiken, så hade vi kunnat haft ett helt fotbollslag vid det här laget. *skratt* Behöver man inte åka ner till kliniken innan och träffa läkare, få mediciner utskrivna etc.? Vi bor ju då i Stockholm, så jag tyckte inte det borde vara några problem med resa, men hittar inget bra. :/

• Juliette F
    Angels skrev 2012-02-04 21:45:54 följande:
    Nä, det hade ju helt klart varit billigare att kunna få barn på naturlig väg. Om man ser till statistiken, så hade vi kunnat haft ett helt fotbollslag vid det här laget. *skratt* Behöver man inte åka ner till kliniken innan och träffa läkare, få mediciner utskrivna etc.? Vi bor ju då i Stockholm, så jag tyckte inte det borde vara några problem med resa, men hittar inget bra. :/
    VI gjorde ett IVF med äggdonation förra sommaren på Unica i Brno. De krävde inget förbesök, däremot att en gynekolog i Sverige kollade upp lite saker som livmoderslemhinna mm. Det är också bra att ha en gyn i Sverige som kan skriva ut de mediciner som behövs - dock kan man få mediciner därnere, och de är ganska billiga i Tjeckien. Bara ett gravtest kostar en bråkdel av priset här. Jag fick med mig en jättepåse hem!

När vi kom ner till kliniken i Brno var det alltså för första gången. Min man levererade "sitt bidrag", jag fick sedan stanna kvar i de 5 dagar som embryorna utvecklades. 21-årig äggdonator användes. Jag fick satt i två blastocyster (inget till frysen), tyvärr ville inget av dem stanna kvar i mig :(. Embryologen sa att det antagligen är maken "felet" ligger hos (få och slöa spermier, så det blir alltid ICSI), så nästa steg för oss blir embryodonation. ca 60 000 kr inkl medicin, resor mm kostade det äventyret.. nu har vi fått prisuppgift på 2 frysta blastocyster för 1500 euro - dvs ca 13 000 kr + resa och en natts hotell för mig. Bör landa på runt 15 000 allt som allt. Lite mer överkomligt, trots allt Glad. Jag planerar åka ner framåt vårkanten - april, maj. Vi har längtat barn i 7 år nu, så snart hoppas vi att det är vår tur. Längtar så mycket...Baby 
  • Angels

Hur tar du dig till Brno och varifrån? Det enda jag hittar är svindyrt, typ 50.000 för flyget bara. . 60.000, var det för äggdonationen? Embryodonation verkar mycket bättre för plånboken... Ska också försöka få till en insättning i april/maj, om jag lyckas hitta en tid på en klinik. Ni har försökt nästan lika länge som vi att få barn. Nog borde det bli vår tur snart!

• Juliette F
    Angels skrev 2012-02-05 11:07:22 följande:
    Hur tar du dig till Brno och varifrån? Det enda jag hittar är svindyrt, typ 50.000 för flyget bara. . 60.000, var det för äggdonationen? Embryodonation verkar mycket bättre för plånboken... Ska också försöka få till en insättning i april/maj, om jag lyckas hitta en tid på en klinik. Ni har försökt nästan lika länge som vi att få barn. Nog borde det bli vår tur snart!
    Hej Angels, jag flög från Kastrup till Prag. Minns fn ej vilket bolag (flyger jätteofta i tjänsten mm), men det finns nästan alltid billiga biljetter mellan Kastrup - Prag, olika bolag. Absolut inga 50 000! Snarare 2 tusen, max! Från Prag tar man sig med lyxbussar (Student Agency) till Brno. Bussen avgår från Prags flygplats, biljett kan bokas på nätet i förväg eller köpas på bussen. Vackert landskap dessutom, Prag-Brno! Det tar ett par timmar med bussen, men då är det lyxbussar vi talar om med superkonfort, individuell TV med hörlurar samt gratis kaffe/te! Har för mig det kostade 25 euro per sträcka.

Kanske du kan flyga billigt till Kastrup och åka vidare med lågprisflyg därifrån? Värt att kolla upp, men 50 000 för att resa till Prag från Sverige ska det ABSOLUT inte kosta, såvida du inte åker taxi hela vägen...! :) Lycka till!   
  • Juliette F
    Angels skrev 2012-02-05 11:07:22 följande:

Glömde svara på en fråga - ja 60 000 SEK var för äggdonationen. Embryodonation kostar ca 1500 euro för 2 embryor.
  • Angels

Tack Juliette för all info. Guld värt! Ska kontakta kliniken i morgon och höra mig för om jag kan komma. Önskar dig all lycka till och håller tummarna för att vi båda har varsin liten inom ett år!

• lyckligtlottad1982

Juliette: Hade vart gald åt att ta del av dina erfarenheter när du varit i Tjeckien. Jag funderar då och då på det här med EA. Vi har gjort 3 insättningar med donerade ägg utan att bli gravid. EA är ju ett väsentligt billigare alternativ. 

Har du hört någon annan som gjort det och har barn idag? Jag funderar på det här med faderskap. MIna tankar går en del till huruvida man för att få sin man som juridisk far till barnet måste "ljuga" och säga att man blivit gravid genom vanligt sex.  Min man är lite skeptiskt till det av den andledningen.

Lever du ihop med någon? 

• Angels
    lyckligtlottad1982 skrev 2012-02-05 19:52:50 följande:
    Juliette: Hade vart gald åt att ta del av dina erfarenheter när du varit i Tjeckien. Jag funderar då och då på det här med EA. Vi har gjort 3 insättningar med donerade ägg utan att bli gravid. EA är ju ett väsentligt billigare alternativ. 

Har du hört någon annan som gjort det och har barn idag? Jag funderar på det här med faderskap. MIna tankar går en del till huruvida man för att få sin man som juridisk far till barnet måste "ljuga" och säga att man blivit gravid genom vanligt sex.  Min man är lite skeptiskt till det av den andledningen.

Lever du ihop med någon? 
    Antingen är man gift och då blir maken far oavsett vems gener barnet bär på. Är man inte gift, så får fadern skriva på faderskapstestet och då är det den som skriver på som anses vara fader oavsett gener om du förstår vad jag menar.... Sen huruvida man måste tala om att man varit och gjort EA eller ej, det vet jag inte. :)

Har ni någon teori till varför era insättningar inte fastnat? Är livrädd att samma sak ska hända oss, men håller tummarna för att våra uteblivna graviditeter enbart beror på mina kassa ägg och sambons sega spermier. :)
  • lyckligtlottad1982
    Angels skrev 2012-02-05 20:02:32 följande:
    Antingen är man gift och då blir maken far oavsett vems gener barnet bär på. Är man inte gift, så får fadern skriva på faderskapstestet och då är det den som skriver på som anses vara fader oavsett gener om du förstår vad jag menar.... Sen huruvida man måste tala om att man varit och gjort EA eller ej, det vet jag inte. :)

Har ni någon teori till varför era insättningar inte fastnat? Är livrädd att samma sak ska hända oss, men håller tummarna för att våra uteblivna graviditeter enbart beror på mina kassa ägg och sambons sega spermier. :)
    Nej, jag har inga teorier om det. Antingen har vi bara haft otur, eller så har vi verkligen svårt att få det att fastna. Min man har enligt våra utredningar toppkvalitet på sina spermier. Så anledningen att jag ibland funderar påEA är framför allt prisskillnaden..

Hur många och vad för typ av behandlingar har du testat?
  • Angels
    lyckligtlottad1982 skrev 2012-02-05 21:01:38 följande:
    Nej, jag har inga teorier om det. Antingen har vi bara haft otur, eller så har vi verkligen svårt att få det att fastna. Min man har enligt våra utredningar toppkvalitet på sina spermier. Så anledningen att jag ibland funderar påEA är framför allt prisskillnaden..

Hur många och vad för typ av behandlingar har du testat?
    Vi har försökt få barn i 8 år utan att jag blivit gravid en enda gång. Vi testade oss och det visade sig att min sambos sperma är av så dålig kvalitet att vi aldrig kommer bli gravida på naturlig väg, så vi fick tre IVF. Det första räknade de inte, då äggen var mer eller mindre döda när de satte in ett och slängde resten. Vid försök två var äggen så fragmenterade att de inte trodde det skulle bli något, men de satte in två ändå och slängde resten. Vid tredje försöket var äggen mindre fragmenterade, men de satte ändå in två och slängde resten. Inget av dem tog sig. Fick ett plus på ruvdag 11 andra gången, men mensen kom på dag 14. När vi träffade läkaren för att planera vårt 4:e IVF kläckte läkaren ut sig att de var helt övertygade om att jag har kromsomfel på mina ägg, då cellerna har två kärnor (vilket skulle innebära kromosomskador på fostret) så de är övertygade om att det inte kommer funka, utan nu står vi i kö för äggdonation istället, men kön är lång, väääääldigt lång. Eftersom vi inte orkar vänta, inte har "råd" att göra ett försök med donerade ägg och egentligen inte bryr oss om gentiken, utan vi vill bilda familj, så har vi beslutat oss för att försöka med EA. Vi har ju ett tag på oss och kostnadsmässigt kan vi göra fler EA än IVF:er och chansen att EA ska lyckas är större än IVF, så vi satsar på det.

Alla lyckas inte på sina 3 gratisförsök. Vissa lyckas först på 6:e eller 7:e gången. Så jäkla synd att barn inte är en "rättighet", så man hade en sportslig chans att bli förälder utan att först bli ruinerad.
Svar på tråden Kostnad embryodonation?