lyckligtlottad1982 skrev 2012-02-05 21:01:38 följande:
Nej, jag har inga teorier om det. Antingen har vi bara haft otur, eller så har vi verkligen svårt att få det att fastna. Min man har enligt våra utredningar toppkvalitet på sina spermier. Så anledningen att jag ibland funderar påEA är framför allt prisskillnaden..
Hur många och vad för typ av behandlingar har du testat?
Vi har försökt få barn i 8 år utan att jag blivit gravid en enda gång. Vi testade oss och det visade sig att min sambos sperma är av så dålig kvalitet att vi aldrig kommer bli gravida på naturlig väg, så vi fick tre IVF. Det första räknade de inte, då äggen var mer eller mindre döda när de satte in ett och slängde resten. Vid försök två var äggen så fragmenterade att de inte trodde det skulle bli något, men de satte in två ändå och slängde resten. Vid tredje försöket var äggen mindre fragmenterade, men de satte ändå in två och slängde resten. Inget av dem tog sig. Fick ett plus på ruvdag 11 andra gången, men mensen kom på dag 14. När vi träffade läkaren för att planera vårt 4:e IVF kläckte läkaren ut sig att de var helt övertygade om att jag har kromsomfel på mina ägg, då cellerna har två kärnor (vilket skulle innebära kromosomskador på fostret) så de är övertygade om att det inte kommer funka, utan nu står vi i kö för äggdonation istället, men kön är lång, väääääldigt lång.

Eftersom vi inte orkar vänta, inte har "råd" att göra ett försök med donerade ägg och egentligen inte bryr oss om gentiken, utan vi vill bilda familj, så har vi beslutat oss för att försöka med EA. Vi har ju ett tag på oss och kostnadsmässigt kan vi göra fler EA än IVF:er och chansen att EA ska lyckas är större än IVF, så vi satsar på det.
Alla lyckas inte på sina 3 gratisförsök. Vissa lyckas först på 6:e eller 7:e gången. Så jäkla synd att barn inte är en "rättighet", så man hade en sportslig chans att bli förälder utan att först bli ruinerad.