• Angels

Kostnad embryodonation?

Ni som gjort embryodonation, vad kostade det och var gick ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 19:34
    Juliette har gjort en ny tråd "Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption". Tycker vi fortsätter där och hoppas på att den tråden kan locka lite fler.

Tråden finns här: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m64244223.html

• Svar på tråden Kostnad embryodonation?
  • Juliette F
    Angels skrev 2012-02-05 14:08:31 följande:
    Tack Juliette för all info. Guld värt! Ska kontakta kliniken i morgon och höra mig för om jag kan komma. Önskar dig all lycka till och håller tummarna för att vi båda har varsin liten inom ett år!

Glad att jag kan hjälpa till! Här är mail till koordinatorn på Unica, Barbara (helt underbar person!):

Jonášová Barbora <[email protected]>;

Lycka till! 
  • Juliette F
    lyckligtlottad1982 skrev 2012-02-05 19:52:50 följande:
    Juliette: Hade vart gald åt att ta del av dina erfarenheter när du varit i Tjeckien. Jag funderar då och då på det här med EA. Vi har gjort 3 insättningar med donerade ägg utan att bli gravid. EA är ju ett väsentligt billigare alternativ. 

Har du hört någon annan som gjort det och har barn idag? Jag funderar på det här med faderskap. MIna tankar går en del till huruvida man för att få sin man som juridisk far till barnet måste "ljuga" och säga att man blivit gravid genom vanligt sex.  Min man är lite skeptiskt till det av den andledningen.

Lever du ihop med någon? 
    Hej lyckligtlottad1982! Jag har mycket goda erfarenheter av Tjeckien, särskilt kliniken Unica i Brno. Tjeckien är ett modernt land med ett trevligt folk.

Jag har läst om personer som gjort embryoadoption (EA) och det har varit lyckliga resultat. För oss spelar generna absolut ingen roll, vi kommer att älska barnet oavsett. Vi vet att det kommer att kännas helt som vårt barn, när jag dessutom får bära, föda och amma det. Vi hade även kunnat överväga utlandsadoption men vi är nog för gamla (42 och 44).

I de fall när kvinnan är över fyrtio och när mannen har dåliga spermier (som i vårt fall) är EA sannolikt det bästa alternativet. I vårt fall är vi gifta, och då räknas maken automatiskt som fader till de barn jag föder i egenskap av hans hustru (vare sig han egentligen ÄR far eller ej... man har ju hört historier om brevbäraren som tittade förbi..) . Eftersom jag föder barnet är jag barnets mor fullt ut, oavsett var ägget kom från. Juridiskt sett alltså. När det gäller samboskap så blir jag osäker, men visst är det väl så att mannen måste erkänna faderskapet och skriva på ett papper? Då är det bara att göra det för mannen. Det handlar inte om att ljuga, utan att mannen erkänner att han är far (vilket ju han blir, den enda far detta barn kommer att känna till, då EA och därmed den genetiska fadern är anonym livet ut).

Det finns dessutom massor med barn därute där fadern har skrivit på faderskapspapprena, där han bara TROR att han är far.... Tyvärr existerar ju otrohet, och myndigheterna kräver bara DNA-test om mamman pekar ut en pappa som vägrar erkänna faderskapet och betala underhåll.

Men det kan vara värt att noga tala igenom med mannen FÖRE EA hur han förhåller sig till det faktum att han helt kommer att sakna genetisk/biologisk anknytning till barnet. Kvinnan blir ju biologisk mor, men inte genetisk. Vissa män kan ha svårt att hantera detta, men för andra (barnlängtande) män spelar det absolut ingen roll. Men sen finns det ju män som "sår vildhavre" till höger och vänster, och struntar i sina biologiska barn också. Finns inga självklara svar!

• Angels
    Juliette F skrev 2012-02-06 12:34:35 följande:
    Glad att jag kan hjälpa till! Här är mail till koordinatorn på Unica, Barbara (helt underbar person!):

Jonášová Barbora <[email protected]>;

Lycka till!
    Fick svar på mitt mail till kliniken (Unica) nästan direkt. Mycket bättre service och mycket bättre mail än från den kliniken jag fått svar från i Polen. Så ja, vi kommer åka till Unica och göra EA och vi har bestämt oss för att sätta in två stycken på en och samma gång.

De verkar försöka matcha hårfärg och ögonfärg och det känns kanon! Gör ju inte saken sämre direkt. Priset 1500 euro gäller fortfarande, så som du säger, det blir nog runt 15.000:- totalt för allt. Skitbra!

De vill ha info om blodtyp och RH, men det är inga uppgifter jag har. Hur fick ni fram dessa uppgifter?
  • Juliette F
    Angels skrev 2012-02-06 13:39:26 följande:
    Fick svar på mitt mail till kliniken (Unica) nästan direkt. Mycket bättre service och mycket bättre mail än från den kliniken jag fått svar från i Polen. Så ja, vi kommer åka till Unica och göra EA och vi har bestämt oss för att sätta in två stycken på en och samma gång.

De verkar försöka matcha hårfärg och ögonfärg och det känns kanon! Gör ju inte saken sämre direkt. Priset 1500 euro gäller fortfarande, så som du säger, det blir nog runt 15.000:- totalt för allt. Skitbra!

De vill ha info om blodtyp och RH, men det är inga uppgifter jag har. Hur fick ni fram dessa uppgifter?

Hej, vad kul att ni också väljer Unica! Fick svar från Barbara i dag, och vi kommer göra vårt EA i april-maj. Ta kontakt med en gynekolog i Sverige, för de (Unica) kommer att kräva mätning av livmoderslemhinnan. Gyn kan sedan hjälpa dig med mediciner, info om blodgrupp mm. En vanlig vårdcentral kan ta reda på blodgrupp åt dig. Lycka till - första Unica-kompisen!! Skrattande
  • Angels
    Juliette F skrev 2012-02-06 14:53:03 följande:
    Hej, vad kul att ni också väljer Unica! Fick svar från Barbara i dag, och vi kommer göra vårt EA i april-maj. Ta kontakt med en gynekolog i Sverige, för de (Unica) kommer att kräva mätning av livmoderslemhinnan. Gyn kan sedan hjälpa dig med mediciner, info om blodgrupp mm. En vanlig vårdcentral kan ta reda på blodgrupp åt dig. Lycka till - första Unica-kompisen!! Skrattande
    Japp, vi får se till att följas åt. Ska försöka få komma i april om det finns möjlighet till det. Tror jag ska ha min mens i slutet av mars, hoppas på det i alla fall, så det blir väl i början av april. Måste kolla mer på det där med resa också och hotell. Funderar på om vi skulle ta en hel vecka i Tjeckien när vi ändå är där. Lite semester kanske. Vet dock inte vad det är för klimat där nere så här års. Kanske ska börja forska lite i det.

Ska ringa en gynekolog i morgon och boka tid. Fick "all" info i mailet från dem bla om mätning av livmoderslemhinnan, mediciner mm. Undrar dock om medicinen som heter Divina är den som i Sverige heter typ "Divina plus" eller om det är något annat. Måste kolla upp det. De andra föreslagna medicinerna verkar inte finnas här tyvärr. Hoppas hoppas nu bara att någon av de små "eskimåerna" stannar, så vi slipper åka mer än en gång. Obestämd

Kommer ni sätta in ett eller två embryon?
  • Juliette F
    Angels skrev 2012-02-06 22:34:38 följande:
    Japp, vi får se till att följas åt. Ska försöka få komma i april om det finns möjlighet till det. Tror jag ska ha min mens i slutet av mars, hoppas på det i alla fall, så det blir väl i början av april. Måste kolla mer på det där med resa också och hotell. Funderar på om vi skulle ta en hel vecka i Tjeckien när vi ändå är där. Lite semester kanske. Vet dock inte vad det är för klimat där nere så här års. Kanske ska börja forska lite i det.

Ska ringa en gynekolog i morgon och boka tid. Fick "all" info i mailet från dem bla om mätning av livmoderslemhinnan, mediciner mm. Undrar dock om medicinen som heter Divina är den som i Sverige heter typ "Divina plus" eller om det är något annat. Måste kolla upp det. De andra föreslagna medicinerna verkar inte finnas här tyvärr. Hoppas hoppas nu bara att någon av de små "eskimåerna" stannar, så vi slipper åka mer än en gång. Obestämd

Kommer ni sätta in ett eller två embryon?
    Hej! Ja det ska bli kul att följas åt på vägen mot det efterlängtade Plus:et! Det finns många bra hotell i Brno - kolla på hotels.com! Vädret är lite varmare än hos oss, då det ligger söderut (så klart :). Så framåt april kan du nog räkna med svenskt majväder, ungefär. Och Brno är verkligen en trevlig stad! Påminner en hel del om Wien, som bara ligger en dryg timme bort med buss! Vi gjorde en endagsresa dit med buss, Student Agency-bussar. Kostade inte mycket, och Wien är ju fantastiskt. Prag är självklart också värt ett besök om man stannar en vecka :)).

Divina är östrogentabletter - jag fick dem i samband med vårt ÄD förra året. De skickade dem med posten, och de kostade inte många kronor...har för mig det var 200 kr eller nåt sånt. De betalas på plats, i samband med själva embryo transfer. Jag har ställt frågan om jag kan få göra EA i en "naturlig cykel", dvs utan en massa mediciner. Och fått svaret JA. Så jag ska fråga lite närmare vad detta innebär - kanske behöver du inte alla de mediciner de föreslår? Värt att kolla upp med dem! Jag väntar på närmare besked i dag från Barbora efter att hon pratat med deras gyn.

Vi kommer att sätta in två embryor, precis som förra gången - som var färskförsök. Chansen till plus ökar ju med två, och särskilt vid frozen embryo transfer, då graviditetschansen är lite lägre än vid färskförsök. Men enl uppgift ändå närmare 50% per försök om man sätter in två..  VI håller tummarna!! Solig 
  • Gaaaa

Hej! Jag råkade snubla in på denna tråden och tycker att det är jätte intressant.
    En lite fråga..
    Är det någon av er som gör detta fast det "igentligen" inte är några fel på era ägg??

Min mans pojkar är extremt fina och aktiva, men mina ägg vill inte bli befruktade inte ens med icsi av 7 -10 ägg får vi oftast tillbaka ett enda. Och detta fäster inte. Eller av åtta så har två fäst och slutat med tidigt mf.
    Då har vi fått ut totalt 37 fina ägg.

• Pimpinellan
    Gaaaa skrev 2012-02-07 14:31:23 följande:
    Hej! Jag råkade snubla in på denna tråden och tycker att det är jätte intressant.
    En lite fråga..
    Är det någon av er som gör detta fast det "igentligen" inte är några fel på era ägg??

Min mans pojkar är extremt fina och aktiva, men mina ägg vill inte bli befruktade inte ens med icsi av 7 -10 ägg får vi oftast tillbaka ett enda. Och detta fäster inte. Eller av åtta så har två fäst och slutat med tidigt mf.
    Då har vi fått ut totalt 37 fina ägg.
    Vi ska göra det p.g.a upprepade missfall och stopp för IVF p.g.a ålder och usla resultat.
  • Gaaaa

Jag känner som så att vi kan ju inte hålla på att betala 60 000kr varje år för att få barn när ni inte får reda på vad det är för fel.
    Och vad spelar det för roll om det är våra gener, min man vill inte adoptera så det här skulle ju helt klart vara ett allternativ för oss.

Svar på tråden Kostnad embryodonation?