lyckligtlottad1982 skrev 2012-02-05 19:52:50 följande:
Juliette: Hade vart gald åt att ta del av dina erfarenheter när du varit i Tjeckien. Jag funderar då och då på det här med EA. Vi har gjort 3 insättningar med donerade ägg utan att bli gravid. EA är ju ett väsentligt billigare alternativ.
Har du hört någon annan som gjort det och har barn idag? Jag funderar på det här med faderskap. MIna tankar går en del till huruvida man för att få sin man som juridisk far till barnet måste "ljuga" och säga att man blivit gravid genom vanligt sex. Min man är lite skeptiskt till det av den andledningen.
Lever du ihop med någon?
Hej lyckligtlottad1982! Jag har mycket goda erfarenheter av Tjeckien, särskilt kliniken Unica i Brno. Tjeckien är ett modernt land med ett trevligt folk.
Jag har läst om personer som gjort embryoadoption (EA) och det har varit lyckliga resultat. För oss spelar generna absolut ingen roll, vi kommer att älska barnet oavsett. Vi vet att det kommer att kännas helt som vårt barn, när jag dessutom får bära, föda och amma det. Vi hade även kunnat överväga utlandsadoption men vi är nog för gamla (42 och 44).
I de fall när kvinnan är över fyrtio och när mannen har dåliga spermier (som i vårt fall) är EA sannolikt det bästa alternativet. I vårt fall är vi gifta, och då räknas maken automatiskt som fader till de barn jag föder i egenskap av hans hustru (vare sig han egentligen ÄR far eller ej... man har ju hört historier om brevbäraren som tittade förbi..) . Eftersom jag föder barnet är jag barnets mor fullt ut, oavsett var ägget kom från. Juridiskt sett alltså. När det gäller samboskap så blir jag osäker, men visst är det väl så att mannen måste erkänna faderskapet och skriva på ett papper? Då är det bara att göra det för mannen. Det handlar inte om att ljuga, utan att mannen erkänner att han är far (vilket ju han blir, den enda far detta barn kommer att känna till, då EA och därmed den genetiska fadern är anonym livet ut).
Det finns dessutom massor med barn därute där fadern har skrivit på faderskapspapprena, där han bara TROR att han är far.... Tyvärr existerar ju otrohet, och myndigheterna kräver bara DNA-test om mamman pekar ut en pappa som vägrar erkänna faderskapet och betala underhåll.
Men det kan vara värt att noga tala igenom med mannen FÖRE EA hur han förhåller sig till det faktum att han helt kommer att sakna genetisk/biologisk anknytning till barnet. Kvinnan blir ju biologisk mor, men inte genetisk. Vissa män kan ha svårt att hantera detta, men för andra (barnlängtande) män spelar det absolut ingen roll. Men sen finns det ju män som "sår vildhavre" till höger och vänster, och struntar i sina biologiska barn också. Finns inga självklara svar!