• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • spunge
    Merwinna skrev 2012-02-11 13:53:47 följande:
    Fast människor som växer upp i harmoniska familjer med ordnade förhållanden, börjar sällan tycka att piercingar är snygga. De kanske gör som mina kamrater och jag gjorde - fuskar och klistrar fast en liten pärla på näsan, för att vara häftiga på skolans disco. Men vi skulle inte ha gjort det PÅ RIKTIGT, för vi visste redan då att i våra riktiga liv efter skolåren skulle inget sådant passa in...

Hur gammal är du?

Jag växte upp i ett harmoniskt hem och både jag och mina syskon har både piercingar och tatueringar. För att vi tycker det är fint, inget annat. Klass har inte med saken att göra!  
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • spunge
    Bragdoll skrev 2012-02-11 14:14:32 följande:
    Sen är den övermogen och allt går utför
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • minorXthreat

Haha Merwinna, det är så kul att läsa dina inlägg. för du har fel i i princip allting du skriver. Och sen länkar du till engelska texter när du uppenbarligen inte kan läsa engelska.

Den engelska texten du länkade till pratar om nygjorda piercings i brosk, inte läkta.

I princip alla dina piercingfakta är direkt felaktiga. Jag vet, jag jobbade som piercer i flera år.

I övrigt är det ingen idé att diskutera med dig, det ska nog till att din son/dotter träffar en tungt kroppsmodifierad person med en strålande personlighet för att du EVENTUELLT ska se förbi yttre attiraljer... 

• Tom Araya
    Merwinna skrev 2012-02-11 13:53:47 följande:
    Fast människor som växer upp i harmoniska familjer med ordnade förhållanden, börjar sällan tycka att piercingar är snygga. De kanske gör som mina kamrater och jag gjorde - fuskar och klistrar fast en liten pärla på näsan, för att vara häftiga på skolans disco. Men vi skulle inte ha gjort det PÅ RIKTIGT, för vi visste redan då att i våra riktiga liv efter skolåren skulle inget sådant passa in...
    Detta är skitsnack! Tatueringar och piercingar är en stil som anammas av folk från alla led. Möjligtvis att man kan säga att det är lite vanligare bland vissa men vilka dessa vissa är kan vara en definition vi tvistar om till dödagar.
  • Tom Araya
    Merwinna skrev 2012-02-11 08:54:49 följande:
    Jo, fast det är illa nog. Det ser fjortisaktigt ut - jag kommer själv ihåg hur mina kamrater och jag brukade klistra fast en pärla på näsvingen när vi skulle gå på skoldisco i 6:an-7:an. Men en lärare ska representera VUXENVÄRLDEN. Om hon känner sig som en fjortis inuti, så får hon inte visa det för barnen.
    Du kan inte referera till dina ungdomsår. I Indien, varifrån detta mode nog spridit sig ifrån har i stort sett alla kvinnor näspiercing och det är inget nytt.

De som var unga och piercade näsan när du var ung har idag växt upp till vuxna människor, tror du alla tagit bort smycket?
  • Tom Araya
    Merwinna skrev 2012-02-11 08:58:35 följande:
    99 procent stämmer absolut inte. Som jag sa, så var vi flera föräldrar som reagerade på frökens tungpiercing i dotterns dagisgrupp. Vi var kanske 33 procent som gick på enhetschefen om detta - fast å andra sidan pratade vi inte med alla, så det kan ha varit fler som var emot piercingen. 

Det beror kanske lite på område i och för sig - i ett lågstatusområde finns det föräldrar som själva har tatueringar och piercingar, och de lär ju inte bry sig. Men å andra sidan brukar det finnas många invandrare i sådana områden också, och de lär i stället tycka att det är desto mera underligt om magistern eller fröken har sådant.
    Det låter som att hög grad av konservatism och låg grad av tolerans råder i ert område.
    Inget att vara stolt över.
  • Tom Araya
    Merwinna skrev 2012-02-11 09:05:19 följande:
    Angående örhängen, så har många företag - t.ex. SAS och de stora bankerna, typ Handelsbanken - den policyn, att män inte får ha några hål i öronen överhuvudtaget. Kvinnor få ha ETT hål normalt placerat i varje örsnibb, och där får de ha diskreta örhängen. Typ små pärlor, guldringar eller guldknappar. Absolut inget som hänger och dinglar ner.

Detta vore väl en vettig policy även för kommunala skolor och daghem.

Tatueringar och piercingar på delar av kroppen som inte syns i uniformen, är dock tillåtna. Men jag läste någonstans, att ska man jobba som flygvärdinna/steward på en del andra flygbolag - typ de arabiska - så får man inte ens ha tatueringar och piercingar där de INTE syns! Man skriver på papper när man anställs, att bolaget har rätt att när som helst kräva en intimbesiktning av kroppen utförd av företagshälsovårdens läkare eller sjuksköterska. 

Fast SÅ långt tycker jag inte att svenska kommuner behöver gå! :D
    Med denna filosofi kan vi lika gärna införa skoluniform...och varför inte militär disciplin på en gång.
    Gärna för mig. Du kan börja med att skicka dina ungar till mig så får vi se hur länge de klarar sig.
  • Tom Araya
    Merwinna skrev 2012-02-11 09:31:08 följande:
    Läste du mitt inlägg om SAS och de andra flygbolagen, och om storbankerna..?

Grejen är ju att skolan ska förbereda eleverna för livet efter skolan. Målet är att de ska få arbete. Då vore det inte så bra, om 15-åriga Melina, som kommer från en White Trash-familj som inte känner till de normala normerna i samhället, fick en lärare som hon älskade och beundrade mycket. Läraren har piercingar och tatueringar. Då tar Melina förstås för givet att det är OK och bra att ha det. En vuxen Magister kan ju inte ha fel! När hon får tillfälle, så gör hon det på sig själv.

Några år senare har hon kommit på att hon vill bli flygvärdinna. Hon söker till SAS. Så fort intervjupersonen får se henne, så säger denna: "jag ska inte ta upp din tid, för som du ser ut kan du inte få arbete som kabinpersonal hos oss. Vi måste tänka på vårt rykte".

Tror du att Melina är tacksam mot sin gamla lärare då..?
    Vänta här nu. Flygbolag och storbanker representerar inte hela samhället, inte ens i närheten.

Vi har t.o.m. en moderat finansminister med hästsvans och ring i örat.

Skolan ska visa och lära ut hur samhället ser ut, inte hur det ser ut på ett flygbolag.

Även om klädkoden i bank och resebranschen för alltid kommer att vara konservativa så gäller det för sin tid, så förändringar kommer att ske även där.
  • sinkadus

Det skulle inte störa mig det minsta! Vi har en piercad VFU-student på sonens förskola just nu, och barnen tycker väldigt mycket om henne! Varför skulle jag som förälder anmärka på hennes utseende? Det viktiga är ju hur hon är som pedagog med barnen!

• Tom Araya
    Merwinna skrev 2012-02-11 12:48:21 följande:
    Nä, men den glittrade till hela tiden när hon pratade, så att man inte kunde koncentrera sig på vad hon sa. Och barnen undrade, och jag visste inte vad jag skulle svara... Till saken hör förresten att just den fröken hade en annorlunda framtoning även i övrigt: alltid träningskläder och pojklippt hår, som dessutom var färgat i en onaturlig röd nyans. Det kändes som att fokus hamnade på henne och inte på barnen hela tiden...
    Det är en vanesak.
    Jag hade en svensklärare så ful att det var jättesvårt att vänja sig och inte skratta, i synnerhet då hon även hade en påtaglig skånsk dialekt och en lustig stil. I slutändan visade hon sig vara bland de bästa lärarna jag någonsin haft.
Svar på tråden Lärare med piercing?