• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • Wicked113
    Merwinna skrev 2012-02-11 12:41:02 följande:
    Jag skulle inte acceptera att fröken hade hela ansiktet täckt, så att inte barnen kunde se hennes minspel eller ta ögonkontakt. Det anser jag är grundläggande i möten mellan människor. En huvudduk som bara täcker håret är inget problem - tvärtom, det blir ju MER hygieniskt än om hon ska droppa hårstrån i barnens mat...
    Och en tungpiercing gör att du inte kan ta ögonkontakt med fröken.... Jaa that makes sense!
  • MrsC74

Merwinna: jag tycker synd om dig på riktigt. Vad lever du i för en lite bubbla? Stackars dina barn. Om du får över ditt tanke och synsätt på dem så kommer dem få det riktigt svårt i livet.

• Merwinna
    MrsC74 skrev 2012-02-11 12:44:59 följande:
    Merwinna: jag tycker synd om dig på riktigt. Vad lever du i för en lite bubbla? Stackars dina barn. Om du får över ditt tanke och synsätt på dem så kommer dem få det riktigt svårt i livet.
    Eller så kan de få jobb på Handelsbanken..! Eller bli pilot/flygvärdinna! (Fast jag hoppas att min dotter kommer att ha högre ambitioner än att flyga - mer än några år möjligen...)
  • Ziraya

Som lärare ska du representera vuxenvärlden som någon tidigare i tråden skrev, och vuxna ser olika ut! Och det ska vara ok att se olika ut :) 

Det är bara bra att barnen får se att alla människor inte ser likadana ut. Vissa är piercade, vissa är tatuerade, andra kanske har rakat hår eller ovanliga hårfärger. 

• Merwinna
    Wicked113 skrev 2012-02-11 12:42:46 följande:
    Och en tungpiercing gör att du inte kan ta ögonkontakt med fröken.... Jaa that makes sense!
    Nä, men den glittrade till hela tiden när hon pratade, så att man inte kunde koncentrera sig på vad hon sa. Och barnen undrade, och jag visste inte vad jag skulle svara... Till saken hör förresten att just den fröken hade en annorlunda framtoning även i övrigt: alltid träningskläder och pojklippt hår, som dessutom var färgat i en onaturlig röd nyans. Det kändes som att fokus hamnade på henne och inte på barnen hela tiden...
  • Wicked113
    Merwinna skrev 2012-02-11 12:48:21 följande:
    Nä, men den glittrade till hela tiden när hon pratade, så att man inte kunde koncentrera sig på vad hon sa. Och barnen undrade, och jag visste inte vad jag skulle svara... Till saken hör förresten att just den fröken hade en annorlunda framtoning även i övrigt: alltid träningskläder och pojklippt hår, som dessutom var färgat i en onaturlig röd nyans. Det kändes som att fokus hamnade på henne och inte på barnen hela tiden...
    Ta och väx upp! Det är ju jättebra att barnen ställer nyfikna frågor! Då svarar man på dem genom att säga att alla människor är olika och det är helt okej! Att vissa vill ha smycken på tungan istället för i öronen. Hur svårt är det att säga till barnen?! Och det faktum att fröken hade träningskläder och "pojkklippt" hår är ju också enbart positivt. Då kommer barnen förhoppningsvis inte drillas lika stenhårt i vad man får och inte får göra som pojke och flicka. Skolan i Sverige strävar efter mångfald och acceptans! Dessutom jobbar vi hårt för att motverka stereotypa könsroller!
  • spunge
    Merwinna skrev 2012-02-11 12:39:31 följande:
    När det gäller broskpiercing så är det det. Det hjälper inte om du håller på och tar ut ringen på arbetstid, eftersom hålet är kvar. Bakterierna tar sig in där, och det blir väldigt lätt irriterat och infekterat med massa bakteriebemängt snor som följd...
    Trams! Hålet är läkt, det är liksom inget blödande eller varande sår som man har sin piercingring i. Det verkar folk, du, ha svårt att fatta!
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • splink

Jag ska fråga min vän som jobbar på emirates om jag får lägga ut namn och bild på honom. Hans hål i läppen syns! Han finns och jag ljuger inte. Oavsett de bestämmelser som du rotat reda på så vet jag ju att han bor i Dubai och jobbar för emirates. Han pratar inte arabiska utan svenska, engelska och en del spanska. Men jag antar att du skulle säga att det är nån slags fejkperson oavsett vad jag säger. Inskränkta personer brukar ju sällan lyssna på andra. Det går ju lite hand i hand det där.

• CuteElliz

inte läst hela tråden... men jag skulle absolut inte reagera om en förskollärare skulle ha en liten diskret piercing... kanske beror på att jag sj har ett par tatueringar o inte tycker att det är ngt konstigt med att man på ett eller annat sätt smyckar sin kropp... kanske skulle reagera om det var ngn som hade hela ansiktet fullt av piercingar, men det är nog mer för att jag sj inte tycker det är snyggt...

• mosa
    Merwinna skrev 2012-02-11 08:34:02 följande:
    Nej, det funkar inte så. På fritiden och på jobb där det passar - t.ex. på lager, som diskare etc. där inga kunder kan se och bli stötta - absolut. Men representerar man ett företag utåt, eller som här i exemplet kommunen/skolan/samhället, så kan man inte se ut hur som helst. Då måste man följa den etablerade normen.
    Pyttsan heller! Du ska veta hur många förskolelärare jag mött som har både synliga tatueringar och piercingar. Läpp öron näsor ögonbryn osvosvosv!

Ska man jobba inom restaurang så förstår jag att man måste ta bort att hygieniska skäl, likaså sjukvård. Men som lärare ska man få vara sig själv. Man ska sända ut ett budskap till eleverna att hur man än är som person så förtjänar man samma ömsesidiga respekt som alla andra. En lärare ska vara ett bra föredöme och jag tycker verkligen att det är bra att barnen ser olika sätt att se ut och olika sätt att leva redan i tidig ålder så att de blir mer öppna för den verklighet vi lever i, idag.

Super viktigt tycker jag. Speciellt eftersom att barnen tillbringar så pass stor del i skolan och förskolan att lärarna har en stor del i uppfostran och lärandet.

Så ts, ha närpiercing om du VILL. =)
Svar på tråden Lärare med piercing?