Merwinna skrev 2012-02-11 08:34:02 följande:
Nej, det funkar inte så. På fritiden och på jobb där det passar - t.ex. på lager, som diskare etc. där inga kunder kan se och bli stötta - absolut. Men representerar man ett företag utåt, eller som här i exemplet kommunen/skolan/samhället, så kan man inte se ut hur som helst. Då måste man följa den etablerade normen.
Pyttsan heller! Du ska veta hur många förskolelärare jag mött som har både synliga tatueringar och piercingar. Läpp öron näsor ögonbryn osvosvosv!
Ska man jobba inom restaurang så förstår jag att man måste ta bort att hygieniska skäl, likaså sjukvård. Men som lärare ska man få vara sig själv. Man ska sända ut ett budskap till eleverna att hur man än är som person så förtjänar man samma ömsesidiga respekt som alla andra. En lärare ska vara ett bra föredöme och jag tycker verkligen att det är bra att barnen ser olika sätt att se ut och olika sätt att leva redan i tidig ålder så att de blir mer öppna för den verklighet vi lever i, idag.
Super viktigt tycker jag. Speciellt eftersom att barnen tillbringar så pass stor del i skolan och förskolan att lärarna har en stor del i uppfostran och lärandet.
Så ts, ha närpiercing om du
VILL. =)