• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • Ziraya
    Merwinna skrev 2012-02-11 12:48:21 följande:
    Nä, men den glittrade till hela tiden när hon pratade, så att man inte kunde koncentrera sig på vad hon sa. Och barnen undrade, och jag visste inte vad jag skulle svara... Till saken hör förresten att just den fröken hade en annorlunda framtoning även i övrigt: alltid träningskläder och pojklippt hår, som dessutom var färgat i en onaturlig röd nyans. Det kändes som att fokus hamnade på henne och inte på barnen hela tiden...
    Jag har läppiercing och knallrött hår (arbetar på förskola). Jag upplever aldrig att fokus hamnar på någonting annat än barnen. Vissa barn frågar över min läppiercing, andra frågar inte. när de frågar säger man som det är "det är ett smycke bara" och det accepterar de. Barn är inte naturligt fördomsfulla, däremot är de nyfikna. 

Inga av föräldrarna har reagerat heller, och inte heller resten av personalen. 
  • Nicke

LOL! Vem fan bryr sig om personalen har piercings eller tatueringar?! EN person i den här tråden iofs men ärligt. Skitsamma!

• standby

Skulle inte vara ngt problem för mig. Mina barns lärare har piercing och någon annan tatueringar i mängder.
    Det är 2012 och mer vanligt med än utan :P
    Det jag kan ha lite svårt för är tatueringar på hals, ansikte och händer. Men en bra pedagog är en bra pedagog oavsett utseende.

• Nicke
    Merwinna skrev 2012-02-11 12:48:21 följande:
    Nä, men den glittrade till hela tiden när hon pratade, så att man inte kunde koncentrera sig på vad hon sa. Och barnen undrade, och jag visste inte vad jag skulle svara... Till saken hör förresten att just den fröken hade en annorlunda framtoning även i övrigt: alltid träningskläder och pojklippt hår, som dessutom var färgat i en onaturlig röd nyans. Det kändes som att fokus hamnade på henne och inte på barnen hela tiden...
    Det känns som att det var mer du störde dig på när det rörde denna person?
    Kändes det skönt att klämma till henne hos chefen? Hittade du inte något annat sätt att komma åt henne? Hon verkar ju farlig.. verkligen.
  • Bragdoll

Oj, jag skulle behållt piercingen om det verkligen retade folk. Bara för att det är kul.
    Skulle nog engagera mig i att riktigt visa den så ofta jag kunde också.
    Kanske färga håret randigt. 

• Bragdoll
    Merwinna skrev 2012-02-11 12:36:45 följande:
    Emirates, sa du..?

Nu hittade jag inget om tatueringar och piercingar på deras sida, men om du kollar bilderna så är det i alla fall inte sådana människor de har i sin reklam. Och jag har VÄÄÄÄÄLDIGT svårt att tro att de skulle tillåta det i verkligheten heller. Förresten var flytande arabiska i tal och skrift ett grundkrav - det har din vän, förstås..?

Här kan du dock läsa allmänt om krav för kabinpersonal på internationella flygbolag:

econtentwriter.com/general-guidelines-for-air.../

"1) Tattoos.

Beauty is in the eye of the beholder. So there should be nothing that can be seen that spoils this beauty. There shouldn’t be any visible tattoos that can be seen when normal clothes are worn. This applies to facial, neck, arm, leg, ankle tattoos. Many airlines use short sleeves and short skirt uniforms for women so no tattoos are to be seen on visible skin areas.

2) Body Piercings.

Generally, only women are allowed to have ear piercings. Only a single pair of ear rings should be worn, not multiple ear piercings in each ear. 

If you have a hidden navel piercing or any other hidden body piercings, you cannot wear metal studs as they will violate the security screening against concealed metals.

There shouldn’t be any other facial piercings like on the nose, eyebrow, lips, tongue etc.

If you already have one of these visible facial piercings, please remove the studs and hope that the holes will heal up and there might not be any visible scars."

Man får alltså inte ens ha HÅLET kvar efter en piercing, så det du säger om att din vän tar ut sin bara när han jobbar kan inte stämma. Hålet syns ju. Jag, till exempel, ser sådant där direkt!
    Dessutom står det ju att man inte ens får ha piercings där de inte syns, eftersom man fastnar i säkerhetskontrollen då (metallföremål).

Vilken tur att reklam aldrig ljuger
  • Ziraya
    Bragdoll skrev 2012-02-11 13:05:29 följande:
    Vilken tur att reklam aldrig ljuger
    Dessutom tror jag hon har missat att det står general guidelines, inte rules ^^
  • Merwinna
    Ziraya skrev 2012-02-11 13:14:06 följande:
    Dessutom tror jag hon har missat att det står general guidelines, inte rules ^^
    Hur-eller-hur, så kan man konstatera att det inte är så smart att göra en tatuering på halsen om man har flygvärdinnedrömmar...
  • Merwinna
    Ziraya skrev 2012-02-11 12:48:05 följande:
    Som lärare ska du representera vuxenvärlden som någon tidigare i tråden skrev, och vuxna ser olika ut! Och det ska vara ok att se olika ut :) 

Det är bara bra att barnen får se att alla människor inte ser likadana ut. Vissa är piercade, vissa är tatuerade, andra kanske har rakat hår eller ovanliga hårfärger. 
    ...och vissa vuxna är pedofiler, och vissa är notoriska fängelsekunder, och vissa gillar att visa bröna/snoppen, och vissa tvättar sig aldrig, och vissa är begåvningshandikappade, och vissa får raseriutbrott och slår människor vid minsta provokation... Självklart ska alla sorters människor vara representerade i skolan..!
  • Merwinna
    Wicked113 skrev 2012-02-11 12:51:31 följande:
    Ta och väx upp! Det är ju jättebra att barnen ställer nyfikna frågor! Då svarar man på dem genom att säga att alla människor är olika och det är helt okej! Att vissa vill ha smycken på tungan istället för i öronen. Hur svårt är det att säga till barnen?! Och det faktum att fröken hade träningskläder och "pojkklippt" hår är ju också enbart positivt. Då kommer barnen förhoppningsvis inte drillas lika stenhårt i vad man får och inte får göra som pojke och flicka. Skolan i Sverige strävar efter mångfald och acceptans! Dessutom jobbar vi hårt för att motverka stereotypa könsroller!
    Fast jag tycker inte att det är OK.
Svar på tråden Lärare med piercing?