• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • Little Ms Chatterbox

En piercing är en piercing, i öronsnibben eller i näsvingen spelar väl ingen roll. Ett litet diskret smycke skulle inte reta mig det minsta. 
    Tycker en liten guldpärla är jättesnyggt, hade själv velat ha en och ser absolut inte mer på någon som har det.
    Hur det skulle vara fel, att det inte representerar vuxenvärden är ju helt fel eftersom de flesta piercare inte gör det på någon som är omyndig så måste man vara vuxen innan man kan pierca sig.

• Merwinna
    Ziraya skrev 2012-02-11 14:02:55 följande:
    Om man sätter sina barn på Sigtuna internat, är inte det samma sak som att peta på dem med en pinna och skrika "mobba mina barn!" ?
    Kanske det, och jag skulle aldrig sätta mina barn på internatskola heller. Sigtuna internat var bara ett exempel! Men OK - Tyska och Franska skolan då. Eller Carlssons skola och Enskilda gymnasiet. Jag har väldigt svårt att tro att så populära skolor, där många vill jobba, skulle välja en lärare med synliga tatueringar eller piercings, faktiskt. Att de är tvungna att göra det i vanliga kommunala grundskolor, beror ju på att ingen som har möjlighet att välja vill jobba där...
  • Merwinna
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-02-11 14:07:33 följande:
    En piercing är en piercing, i öronsnibben eller i näsvingen spelar väl ingen roll. Ett litet diskret smycke skulle inte reta mig det minsta. 
    Tycker en liten guldpärla är jättesnyggt, hade själv velat ha en och ser absolut inte mer på någon som har det.
    Hur det skulle vara fel, att det inte representerar vuxenvärden är ju helt fel eftersom de flesta piercare inte gör det på någon som är omyndig så måste man vara vuxen innan man kan pierca sig.

Man kan vara omogen i själen även om man fyllt 18... För övrigt anser jag att myndighetsåldern borde höjas tillbaka till 21 år. Det är fel att man ska få ta livsavgörande beslut - som att dra på sig stora skulder eller tatuera sig - när hjärnan inte är färdig, och medan man fortfarande går i skolan och utsatt för grupptryck. Hjärnan blir ju inte helt färdig förrän runt 21, i de områden som styr just konsekvenstänkande.
  • Merwinna
    Merwinna skrev 2012-02-11 14:10:59 följande:
    Man kan vara omogen i själen även om man fyllt 18... För övrigt anser jag att myndighetsåldern borde höjas tillbaka till 21 år. Det är fel att man ska få ta livsavgörande beslut - som att dra på sig stora skulder eller tatuera sig - när hjärnan inte är färdig, och medan man fortfarande går i skolan och utsatt för grupptryck. Hjärnan blir ju inte helt färdig förrän runt 21, i de områden som styr just konsekvenstänkande.
    Det blev fel: det skulle stå att hjärnan inte blir färdig förrän vid 23. En del forskare säger 25 till och med.
  • Bragdoll
    Merwinna skrev 2012-02-11 14:11:42 följande:
    Det blev fel: det skulle stå att hjärnan inte blir färdig förrän vid 23. En del forskare säger 25 till och med.
    Sen är den övermogen och allt går utför
  • Seven Costanza
    Merwinna skrev 2012-02-11 14:10:59 följande:
    Då skulle man förstås tvingas vänta 2-3 år jämfört med nu på att få börja universitetsstudera eller jobba också eftersom man måste vara myndig för att ta studielån eller ansvara för ett jobb? Skulle föräldrarna försörja "barnen" ytterligare 2-3 år menar du? Ja håhåjaja, folk klagar på att svenska ungdomar tar alldeles för lång tid på sig att börja studera seriöst på högskola och komma ut i arbetslivet, hur skulle det då bli med ditt förslag? Ska de ha "medborgarlön" mellan 19 och 21 enligt miljöpartiets gamla förslag kanske ?
  • Post partum

Ska jag rannsaka mig själv så skulle jag nog tänka att det var lite opassande och att det ser illa ut, men jag skulle inte påtala det för personen eller inleda någon häxjakt heller. Det finns nog fler som mig, skulle jag tro även om det också är många som inte bryr sig överhuvudtaget.

• spunge
    Merwinna skrev 2012-02-11 13:50:48 följande:
    Ja..? Personalchefen kan ju inte veta var personen badar någonstans, eller hur hon sköter hålet...

Lägg ner!
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • spunge
    Merwinna skrev 2012-02-11 13:46:10 följande:
    Fast piercingar och tatueringar är ju något man VALT att göra. Och i min erfarenhet speglar de personligheten. Faktiskt utan undantag, så har de människor jag känt som haft något av detta varit mindre pålitliga, mer slummiga, mindre ordningsamma, mer flummiga... Svårt att beskrivna, men det finns där.

Självklart kan man inte jämföra med sjukdomar eller handikapp som man drabbas av oförskyllt. Eller med hudfärg.

Homosexualitet har betydelse om det handlar om att arbeta med ungdomar, anser jag. Då är det olämpligt att personalen är homosexuell. Men detta är en annan diskussion som jag inte orkar dra idag...
    Slummiga? Ja, det värkar svårt att förklara så du har helt fel!

Ang homosexuella som arbetar med ungdomar så hoppas jag på fler hbtq-människor inom alla sådana yrken! Lärare, förskolepersonal, fritidsledare mm. Dina fördomar är så jävla dumma att du borde skämmas! 
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
Svar på tråden Lärare med piercing?