• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • Merwinna
    Ziraya skrev 2012-02-11 13:28:23 följande:
    Vad har de personlighetsdragen med utseende att göra? Jag tror du förstår själv att människor med de här personlighetsdragen inte är lämpade att jobba inom förskola. Frågan är hur du kan dra parallellen mellan utseende och personlighet. Har du även åsikter om människor med olika hudfärg, människor som har haft cancer, människor som är homosexuella, människor med synliga handikapp och så vidare?
    Fast piercingar och tatueringar är ju något man VALT att göra. Och i min erfarenhet speglar de personligheten. Faktiskt utan undantag, så har de människor jag känt som haft något av detta varit mindre pålitliga, mer slummiga, mindre ordningsamma, mer flummiga... Svårt att beskrivna, men det finns där.

Självklart kan man inte jämföra med sjukdomar eller handikapp som man drabbas av oförskyllt. Eller med hudfärg.

Homosexualitet har betydelse om det handlar om att arbeta med ungdomar, anser jag. Då är det olämpligt att personalen är homosexuell. Men detta är en annan diskussion som jag inte orkar dra idag...
  • spunge
    Merwinna skrev 2012-02-11 13:32:07 följande:
    Du kan läsa här:

www.primehealthchannel.com/cartilage-piercing...

Cartilage Piercing Information

The trend of getting the cartilage of the ear and the nose pierced for reasons dedicated towards becoming stylish and cool with a variety of accessories hanging on the nose and the ear has also been the reason for paying visits to the doctor owing to the ill effects of such ornamental practices. Most youngsters have always liked to flaunt trendy accessories and earrings in order to look cool and sexy. But once they feel the pinch and the pain that follows piercing, they realize the importance of the famous phrase “no pain- no gain”. It has been observed that poor and unhygienic ways of piercing causes swelling and infection of the ears or the nose and causes pain in the affected areas. Extreme conditions may lead to cartilage piercing infections causing the development of abscess containing puss. Moreover this may be coupled with the development of scars and the formation of bumps in the ear and the nose. So it’s imperative to have the right cartilage piercing information and the knowledge of its procedures as to be away from such problems of pain and suffering.

Scientifically cartilage piercing infection has been found to be primarily caused by the pathogen named Staphylococcus aureus but it may also be caused by Pseudomonas aeruginosa which if left untreated has the ability to cause a permanent ear deformation, a condition also known as auricular chronditis. There are a number of other factors of infected cartilage piercings:-

Swimming in waters of lakes, ponds which are stagnant and contaminated usually causes infections by the pathogen named Pseudomonas. disinfectants contaminated with such species of bacteria as well as benzalkonium chloride used as antiseptic in hospitals are also the sources of infection. The improper use of piercing guns, needle, jewelery or other methods of piercing using metals may also amount to infections. Improper techniques of incision, splinting and drainage are the primary causes of cartilage infection and swelling.

Eh...ja?
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • Merwinna
    Bragdoll skrev 2012-02-11 13:30:17 följande:
    Ja tänk om det skulle gå en begåvningshandikappad på ditt barns skola. Ditt stackars barn skulle säkert inte överleva.
    Vi talade om lärarna nu. En riktigt lågbegåvad lärare kan inte förmedla så mycket, för han har inte ens fattat det han ska undervisa i själv. Och det är inte utan att vi nästan är där nu, för kraven har blivit väldigt låga för att komma in på och ut ifrån grundskollärarutbildningen... Spöke
  • Majken

Självklart kan du ha din piercing, det påverkar ju inte dina läraregenskapet? De är bra mycket viktigare än hur du ser ut!

På vårt dagis jobbade det en kille som hade flera piercingar i ansiktet (näsa, läpp, ögonbryn) och han var nog den i personalen som var mest poppis - hos både barn

• Merwinna
    Bragdoll skrev 2012-02-11 13:34:03 följande:
    Åsikter får man ha, sen får man ju å andra sidan stå ut med att alla inte gör som man säger.
    Personligen skulle jag skita blankt i vad folk tycker om mina piercings. Up yours liksom. 
    Jo, men om du en dag kommer på att du vill bli advokat t.ex., och lägger en massa år på att gå juristlinjen och ta studielån. Och sedan vill ingen advokatbyrå anställa dig för att piercingarna - eller hålen efter dem - syns. Då skulle det nog inte kännas bara som att "äh jag skiter i vad dom tycker". Eller..?
  • Merwinna
    spunge skrev 2012-02-11 13:47:37 följande:
    Eh...ja?
    Ja..? Personalchefen kan ju inte veta var personen badar någonstans, eller hur hon sköter hålet...
  • Ziraya
    Merwinna skrev 2012-02-11 13:46:10 följande:
    Fast piercingar och tatueringar är ju något man VALT att göra. Och i min erfarenhet speglar de personligheten. Faktiskt utan undantag, så har de människor jag känt som haft något av detta varit mindre pålitliga, mer slummiga, mindre ordningsamma, mer flummiga... Svårt att beskrivna, men det finns där.

Självklart kan man inte jämföra med sjukdomar eller handikapp som man drabbas av oförskyllt. Eller med hudfärg.

Homosexualitet har betydelse om det handlar om att arbeta med ungdomar, anser jag. Då är det olämpligt att personalen är homosexuell. Men detta är en annan diskussion som jag inte orkar dra idag...
    Ja, det du skriver säger väldigt mycket om hur du är som person, och det där med homosexualitet tänker jag inte kommentera på i stort, mer än att du uppenbarligen inte känner någon som är homosexuell, för då skulle du inte uttrycka dig på det viset. 

Självklart säger det något om en person om personen har piercings; det berättar för omvärlden att personen tycker att det är snyggt med piercings. Ingenting annat.  
  • Bragdoll
    Merwinna skrev 2012-02-11 13:49:46 följande:
    Jo, men om du en dag kommer på att du vill bli advokat t.ex., och lägger en massa år på att gå juristlinjen och ta studielån. Och sedan vill ingen advokatbyrå anställa dig för att piercingarna - eller hålen efter dem - syns. Då skulle det nog inte kännas bara som att "äh jag skiter i vad dom tycker". Eller..?
    Vi talade om lärarna nu.
  • Merwinna
    Ziraya skrev 2012-02-11 13:51:02 följande:
    Ja, det du skriver säger väldigt mycket om hur du är som person, och det där med homosexualitet tänker jag inte kommentera på i stort, mer än att du uppenbarligen inte känner någon som är homosexuell, för då skulle du inte uttrycka dig på det viset. 

Självklart säger det något om en person om personen har piercings; det berättar för omvärlden att personen tycker att det är snyggt med piercings. Ingenting annat.  
    Fast människor som växer upp i harmoniska familjer med ordnade förhållanden, börjar sällan tycka att piercingar är snygga. De kanske gör som mina kamrater och jag gjorde - fuskar och klistrar fast en liten pärla på näsan, för att vara häftiga på skolans disco. Men vi skulle inte ha gjort det PÅ RIKTIGT, för vi visste redan då att i våra riktiga liv efter skolåren skulle inget sådant passa in...
  • Merwinna
    Bragdoll skrev 2012-02-11 13:53:35 följande:
    Vi talade om lärarna nu.
    Tja, jag tror inte att Sigtuna internat skulle anställa en lärare som har piercingar, om vi säger så...
Svar på tråden Lärare med piercing?