• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • Kimona
    Merwinna skrev 2012-02-11 17:02:15 följande:
    Homosexuella är inte nödvändigtvis drägg (det är två olika saker och två olika problem), och jag sa inte att de inte skulle arbeta med barn. Jag sa ungdomar.
    Det förekommer nämligen några fall per år, då kvinnliga lärare förför unga pojkar, respektive manliga lärare förför unga flickor. Detta är tillräckligt illa som det är. Vi behöver inte dessutom lärare som lurar/pressar ungdomar av samma kön in i en onaturlig livsstil  - vilket är ännu värre!

Dessutom tror jag att en homosexuell lärare kan vara skadlig för tonåringars utveckling av sin sexualitet, även om det inte "händer något" på riktigt. Det är ju jättevanligt att unga flickor svärmar för sin manlige lärare, t.ex.. Och kanske känner han något tillbaka - men säger i normalfallet inget.... men känslorna finns där, och en liten stilla flirt försiggår, och flickorna känner nya och spännande känslor i det fördolda och dagdrömmer om att ha sex med läraren... Senare går de vidare till att älska en jämnårig pojke, som de kan bli tillsammans med på riktigt, och läraren blir bara ett fint minne.

Men om vibbarna och flirten skulle utgå från en kvinnlig lärare till en flicka eller två i klassen i stället, så skulle det kunna skada flickorna tror jag. Så att de blev osäkra på sin egen sexualitet.

Handlar det dessutom om institutioner där personalen har tillgång till eleverna i deras hemmiljö, så blir riskerna naturligtvis ännu större. T.ex. på ungdomshem, HVB-hem och liknande där ungdomarna även sover.
    Jag känner en manlig homosexuell "dagisfröken" och jag fattar ingenting av det du skriver. Du verkar inte ha alla hästar hemma
  • splink

Hoppas nu bara att jag slipper posta bilder på varenda en i min vänskapskrets som jobbar på alla de ställena du räknat upp där man inte kan vara tatuerad/piercad  
    Även jag är tatuerad/piercad och har jobbat inom vården i flera år. Har aldrig ens fått ett höjt ögonbryn om mina tatueringar eller piercingar, vare sig av chefer eller brukare.  

Dotter född -07, BF med syskon 17/9 Bloggar på detsaknadebarnet.blogspot.com
  • Merwinna
    splink skrev 2012-02-11 17:46:11 följande:

En till bild.
    Ja..? Vi talade ju om SYNLIGA tatueringar. Det han har på överarmen funkar ju eftersom det ingår en långärmad skjorta för män, tydligen. Kvinnor har ofta kortärmade blusar, och då går det ju inte. Någon piercing ser jag inte på någon av bilderna. Och som jag skrev förut: en del arabiska bolag tillåter inte dolda tatueringar heller, så han kan få sparken om de gör en rutinundersökning någon gång.

Kul jobb din vän har!
  • Merwinna
    Kimona skrev 2012-02-11 17:20:19 följande:
    Jag känner en manlig homosexuell "dagisfröken" och jag fattar ingenting av det du skriver. Du verkar inte ha alla hästar hemma
    Jag diskuterade inte dagisfröknar utan lärare på högstadiet och gymnasiet, och annan personal som arbetar med ungdomar som är eller håller på att bli könsmogna.
  • splink
    Merwinna skrev 2012-02-11 17:51:58 följande:
    Ja..? Vi talade ju om SYNLIGA tatueringar. Det han har på överarmen funkar ju eftersom det ingår en långärmad skjorta för män, tydligen. Kvinnor har ofta kortärmade blusar, och då går det ju inte. Någon piercing ser jag inte på någon av bilderna. Och som jag skrev förut: en del arabiska bolag tillåter inte dolda tatueringar heller, så han kan få sparken om de gör en rutinundersökning någon gång.

Kul jobb din vän har!
    Nu diskuterade du om att man inte ens fick ha dolda tatueringar på arabiska bolag och det är vad min vän har. Varför skulle han få sparken för en tatuering som han hade redan när han anställdes?
  • splink
    Merwinna skrev 2012-02-11 17:51:58 följande:

Kul jobb din vän har!
    Sen skrev du också att man inte ens fick ha HÅL efter piercingar och det har min vän också. Det hade han också när han anställdes.
  • Wicked113
    Merwinna skrev 2012-02-11 17:53:00 följande:
    Jag diskuterade inte dagisfröknar utan lärare på högstadiet och gymnasiet, och annan personal som arbetar med ungdomar som är eller håller på att bli könsmogna.
    Jag jobbar på högstadiet, är bisexuell och skulle aldrig komma på tanken att flörta med någon av mina elever! Det finns ett och annat rötägg i skolans värld säkerligen, men du verkar ju verkligen inte vara mycket bättre som går runt med såna groteska fördomar!
  • Merwinna
    splink skrev 2012-02-11 17:55:57 följande:
    Sen skrev du också att man inte ens fick ha HÅL efter piercingar och det har min vän också. Det hade han också när han anställdes.
    Då kanske han har lärt sig att sminka över hålet, eller..?
Svar på tråden Lärare med piercing?