• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • caroline88

Va som du är! Alla är vi olika!

• SilverEmma

Då jag själv är piercad och har jobbat med barn så hade jag inte brytt mig ett dugg. Båda ungarna har fröknar på dagis som är piercade också.

• Sisisisi

Jag skulle inte tycka att det var det minsta konstigt. Tycker det är konstigt om man skulle vara tvungen att ta bort den.

• linjes

skulle inte reagera,skulle nog inte ens se det...

• Punkster

Att vara "alldaglig" är knappast ett anställningskrav för att bli lärare. Är själv duktigt tatuerad (men har inga piercingar) och jag har aldrig varit med om att någon reagerat på det.

• Merwinna

Jag tycker att det är väldigt olämpligt, faktiskt. Som lärare ska du representera vuxenvärlden och vara ett gott föredöme. Dessutom kan du råka ut för, att eleverna inte respekterar dig - för att de inte ser dig som en vuxen, utan som en ungdom på samma nivå som de själva.

På min dotters dagis fanns en fröken som hade en piercing i tungan. Barnen undrade över detta, och det störde överhuvudtaget väldigt mycket när man pratade med henne och denna grej lyste fram. Det gick inte att koncentrera sig på samtalet. Vi pratade med varandra några föräldrar, och sedan gick vi på enhetschefen. Förskollärarens tungpiercing försvann från en dag till en annan!

• Furstinna

Oroa dig inte. Min erfarenhet från grundskolan var att de som stack ut var de mest populära och repeterade lärarna. En kille vi hade var piercad i hela ansiktet och hade lång dreds, han va historielärare och en av de bästa jag haft.

• Wicked113

Jag är själv en högstadielärare med piercing i läppen. Min piercing syns ju tydligt, men är ändå väldigt "lagom" till mitt ansikte om man säger så. Jag har aldrig fått en enda kommentar från några kollegor eller föräldrar. Däremot brukar många elever kommentera och tycka att det är häftigt eller snyggt :)

Jag vet att vi pratade mycket om detta på lärarutbildningen, det var ganska många som var piercade. Vet flera stycken som jobbar som lärare idag som absolut inte har några problem med det! Piercing har blivit så socialt accepterat att jag tycker du kan slappna av. :) Särskilt som det verkar att din är mycket diskret!

Svar på tråden Lärare med piercing?